خبرهای داغ:
یادداشت وارده /

شش گام طلایی برای ورود به عرصه تولید و کارآفرینی

برای تحقق شعار امسال،شش گام طلایی را پیش رو داریم .ابتدا باید تصمیم گیری کارآفرینانه و یادگیری مهارت را مد نظر داشته باشیم. با استفاده از تجربیات متخصصین حوزه مربوطه وارد کار شده و برای شروع کار نقشه و راه درست کسب و کار را تدوین کنیم به طوری که نوآوری را در کارها فراموش نکرده باشیم . داشتن ایده و برنامه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.
کد خبر: ۹۴۲۵۸۲۰
|
۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵
شش گام طلایی برای ورود به عرصه تولید و کارآفرینی
به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان-خبرگزاری بسیج - - اشرف کاظمی ،؛ کارشناس ارشد مدیریت کسب و کار و مدیر عامل مؤسسه فرهنگی - هنری خانه طراحان آیلار در یادداشتی نوشت: برای تحقق شعار سال جدید، در زمینه ی کسب و کار، شش گام طلایی را پیش رو داریم که هر یک از آنها به صورت زنجیر وار به دیگری متصل شده است. ابتدا باید تصمیم گیری کارآفرینانه و یادگیری مهارت را مد نظر داشته باشیم. از طرفی با استفاده از تجربیات متخصصین حوزه ی مربوطه وارد کار شویم و برای شروع کار نقشه و راه درست کسب و کار را تدوین کنیم به طوری که نوآوری را در کارها فراموش نکرده باشیم . داشتن ایده ، نظر و فکر و برنامه ریزی برای تولید نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

خصوص تصمیم گیری کارآفرینانه یک کارآفرین ملزم است که مسیر ها را انتخاب کند و برای برطرف کردن مسائل و مشکلات به شکل مفید اقدام نماید. اما تصمیم گیری صحیح چگونه تصمیم یگری است؟ تصمیم گیری صحیح ، یعنی شناسایی و انتخاب گزینه درست به معنای انتخاب گزینه های جایگزین بر اساس ارزش ها و ترجیحات فرد تصمیم گیرنده ! اگر بخواهید تصمیم گیری کارآفرینانه داشته باشید باید به نکات ذیل توجه کنید:
۱-باید تصمیمات و اهداف مورد نظر را مشخص کنید
۲-واقعیت ها را در نظر بگیرید
۳-گزینه‌های جایگزین را توسعه دهید
۴-گزینه ها را رتبه بندی کنیدم
۵-ریسک و خطر هر گزینه را در نظر گیرید
۶-تصمیم گیری کارآفرینانه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است

فراموش نکنید که ارزیابی کار یک مدیر به مهارت تصمیم گیری او بستگی دارد! سود و زیان در تجارت و کسب و کار به تصمیم گیری وی بستگی دارد. در نظر داشته باشید که تمام زندگی مدیر متشکل است تصمیم‌گیری‌های اوست! گاهی اوقات برای اینکه کسب و کار بازدهی خوبی داشته باشد؛ فرایند تصمیم گیری باید در ظرف چند ثانیه اتفاق افتد و بهترین گزینه انتخاب شود و سپس تصمیم گیری و پیاده سازی طرح صورت گیرد.
ارکان فرایند تصمیم گیری :
۱- شناسایی مشکلات و موانع
۲- شناسایی و بررسی مسیر و فرایند انجام کار و ایده
۳- انتخاب بهترین گزینه
۴- اجرا و پیاده سازی بهترین گزینه ( برای بهره گیری از ایده ها و نظرات ،کلیه افراد تیم می‌توانند در دستیابی به نتایج بهتر موثر باشند.)
استفاده از تجربیات متخصصین

راه اندازی کسب و کار بسیار وسوسه انگیز است، ولیکن دلیل برای موفقیت نخواهد بود چه بسیاری از کسب و کارها بوده اند پس از مدتی فعالیت کردن به آسانی از میان رفتند و دیگر فعالیت نکردند و ضررو زیان فراوانی متحمل شدند.
دریافت مشاوره و استفاده از تجربیات متخصصین در ابتدای کار یا میانه کار سبب می‌شود تا مسیر پیشرو کاملاً روشن شود یا اگر زمانی چالشی به وجود آمد می‌توان امیدوار بود که با استفاده از تجربیات متخصصین از آن گذر کرد.
با توجه به سرعت پیشرفته تکنولوژی چنانچه صاحبان کسب و کار نتوانند خود را با پیشرفت های دنیا همگام کنند به طور قطع شکست را تجربه خواهند کرد وجود افراد متخصص و با تجربه و مشاورهای حوزه ی مربوطه می توانند راهکارهایی را ارائه بدهند که به پیشرفت کسب و کار ها کمک شایانی داشته باشند.
وجود افراد با تجربه بستری را فراهم می آورد تا مدیران و صاحبان کسب و کار بتوانند موفقیت های بیشتری را تجربه کنند. متخصصین با تجارب زیادی که از بازار کار دارند و تجربیاتی که در سال های متمادی کسب کرده‌اند، قطعاً راهنمایان خوب و مناسبی برای کسب و کار ها خواهند بود.برای رسیدن بهره وری بیشتر می بایست یک فرد متخصص و باتجربه در کنار کسب و کارها باشد
اما نوآوری در کسب و کار
خلاقیت و نوآوری نیازمند فرمول جادویی نیست؛هرکسی میتواند در زندگی شخصی و یا حوزه کسب و کار خود نوآوری و خلاقیت داشته باشد. نوآوری در کسب و کار می تواند به معنای اجرای ایده های جدید و یا ارتقاء خدمات موجود باشد.نوآوری می تواند تسریع کننده رشد و موفقیت کسب و کار باشد. نوآوری به معنای کشف و اختراع نیست، نوآوری در کسب و کار موجب صرفه جویی در زمان و هزینه می شود و از سویی دیگر ایجاد مزیت رقابتی وموجب رشد کار و درآمد می شود و باید بار دیگر تکرار کرد استفاده از افراد با تجربه و متخصص بسیار می تواند باعث پیشرفت کار شود . شاید سوال خیلی ها باشد نوآوری در کسب و کارها چه ضرورتی دارد؟:
نوآوری مختل کننده و در هم زننده قوانین فعلی و یا ایجاد جهش در کسب و کار است ، به این معنا که باید قوانین را شکست و زیر پا گذاشت و تفکر و موقیعت جدیدی ایجاد کرد.
به سه دلیل نوآوری در کسب و کار ها مهم است
۱- کسب و کار ها توسعه پیدا می کند
۲- کمک میکند کسب و کار موردنظر جلوتر از رقبا باشد
۳- نوآوری در کسب و کار کمک می کند که فناوری جدید استفاده کرد

نوآوری درکسب و کارهای قدیمی می‌تواند شامل به روز رسانی فضای اداری کسب و کارها یا راه اندازی قسمت های جدید برای نوآوری و همکاری باشد
تقویت یادگیری مهارت
واژه مهارت در لغت به معنای ، فعالیت های آموزشی برای تقویت تخصص ها از طریق عادت دادن افراد با تمرین و تکرار است . وقتی فردی دارای مهارت خاصی باشد فعالیت های وی منجر به هدف خاص می شود.
توجه کنیم که نیمی از مهارت های مورد نیاز امروز، در فهرست تقاضای ۳ سال پیش وجود نداشت در این شرایط، کارآفرینان باید به این باور برسند که بزرگترین محرک موثر در کسب و کار ها، تجارت، درامد بالا قدرت فرهنگ یادگیری، بنگاه اقتصادی است.
کارآفرینان و مدیران نباید، اهمیت یادگیری را در افزایش نتایج و عملکرد را در زمانی کوتاه دنبال کنند؛ این کار دشمن یادگیری است. باید سیستم آموزش و پرورش کشور، سنتی بودن را به مهارت محور تغییر دهد تا به توسعه اشتغال کشور کمک کند.
در بحث یادگیری مهارت ؛ باید، برای آموزش و تدریس از افراد با تجربه و متخصص استفاده شود. باهوش بودن مدرس و داشتن استاد، کافی نیست. برای موفق شدن در یادگیری و آموزش گرفتن باید از مربی متخصص استفاده شود او با صنعت آموزش آشنا باشد و نکات و ترفندهای آن صنعت را بداند.
تعریف صنعت:
فعالیت اقتصادی برای تولید محصول از مواد اولیه در کارخانه. مربی های فنی و حرفه ای و اساتید دانشگاه های کشور باید آموزش و نگاه صنعتی داشته باشند. هنگامی در آموزش موفق می شویم که آموزش را از نگاه یک مدیر کارخانه نگاه کنیم.
تعریف کارخانه:
کارخانه محلی است که مواد اولیه وارد می شود و محصولی ارزشمند تولید می گردد.
توصیه می شود به دوستانی که دنبال مهارت هستند برای کسب اطلاعات و آموزش اعتماد به هر آموزشگاهی نکنند به دلیل اینکه ممکن است فقط اتلاف وقت شود، همانطور که برای غذا خوردن سختگیرانه عمل می‌کنیم در انتخاب محل آموزش و مربی واستاد هم باید همین طور باشد.
در حال حاضر با پر مشغله بودن مردم معیار خوب بودن آموزش طولانی بودن آن نیست، بلکه کاهش حجم آموزش بدون کاهش کیفیت آن است.
نقش آموزش فنی و حرفه ای در این محور خیلی مهم است.
تدوین نقشه و راه درست کسب و کار ها
حال که یک فرد باتجربه و متخصص در کنار ما است، قبل از شروع کسب و کار، داشتن طرح کسب و کار یا نقشه راه کسب و کار از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
نقشه راه در واقع ابزاری قدرتمند برای کسب و کار است، زیرا دید بهتری از آینده محصول، به ما نشان می دهد و برنامه ریزی جهت رسیدن اهداف بلندمدت را تسهیل می‌کند
در تدوین نقشه راه کسب و کار می خواهیم بدانیم انتظار ما از راه اندازی کسب و کار چیست؟ چه موقعیتی نسبت به هدف یا انتظار تعیین شده داریم؟
چگونه می خواهیم به این اهداف دست پیدا کنیم؟ و چه برنامه ای برای تحقیق اهداف مان داریم؟
بهتر است برای ساخت نقشه راه کسب و کار واقع بین باشیم و با تمرکز تمام روی آن وقت بگذاریم.
برای رسیدن به اهدافی که در آینده داریم تلاش کنیم.
نقشه راه به دلیل مواجه کردن ما با واقعیت و نشان دادن راه ترقی به ما ، سبب افزایش موفقیت در کسب و کار می شود.
تقویت تولید
حال وقتی که تصمیم درست انتخاب شد، یادگیری مهارت جدید صورت گرفت، در کنار مهارت از افراد متخصص و باتجربه استفاده کرد، نقشه راه کسب و کار را به درستی تدوین کنیم ، اگر در کارمورد نظر نوآوری را مد نظر قرار دهیم می ‌توانیم تولید را تقویت کرده و در جهت افزایش تولید ملی گامی موثر برداریم.
مسئله اقتصاد و ادامه پیشرفت در تولید باید در اولویت کار مسئولان قرار گیرد.اگر بتوانیم تولید را تقویت و رونق بخشیم مسئله اشتغال حل خواهد شد و امیدوار هستم با توجه به توضیحات داده شده سال جدید سالی پر از برکت رویش برای هموطنان عزیز باشد.
انتهای پیام/*
پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس
ارسال نظرات
آخرین اخبار