خبرهای داغ:
مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد استان قزوین؛

فقط ۳۰ درصد مساجد استان فعال هستند/ مسجد، مرکز حکومت الهی است

حجت الاسلام موسوی گفت: در استان قزوین ۱۱۴۴ مسجد وجود دارد که متاسفانه فقط ۳۵۰ مسجد معادل ۳۰ درصد آنها فعال و مابقی خالی است و استفاده مناسبی نمی شود و در بیش از ۷۰ درصد مساجد قادر به تامین امام جماعت برای برپایی نماز نیستیم و کمبود طلبه موجب چالش های در این عرصه شده است.
کد خبر: ۹۴۲۱۳۸۹
|
۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۶

قزوین_ به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، حجت الاسلام سید رضا موسوی مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد استان قزوین در جمع خبرنگاران رسانه های استان بیان کرد: هدف از تشکیل حکومت، اقامه قسط و عدل است و خداوند برای این منظور به پیامبران و ائمه دستور تشکیل حکومت داده و مرکز تشکیل این حکومت مساجد بوده است.

وی گفت: مرکز فرماندهی اقامه قسط و عدل مسجد است و انشاا.. آغاز حکومت امام زمان مسجد خواهد بود. این نقشه اسلام برای مدیریت است و متاسفانه ما از این حقیقت غافل شده ایم. ما می گوییم مسجد سنگر است اما از این امر غافل هستیم و اگر این موضوع محقق شود قطعا بسیاری از مشکلات وجود نخواهد داشت.

مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد استان قزوین اظهار کرد: ۲۲ استان مرکز رسیدگی به امور مساجد را ایجاد کرده اند و ما نیز از نظر مدیریت مساجد در صدر استان ها هستیم و نگاه ما این است که فرماندهی معنوی و فکری جامعه که توسط نماینده ولی فقیه اتفاق می افتد از طریق مساجد ایجاد شود.

حجت الاسلام موسوی عنوان کرد: اولین کاری که باید انجام شود شناخت ظرفیت هاست. لذا آماری راجع به موجودی های ما در رابطه با مشکلات و آسیب ها در این حوزه احصا شد و همه امامان جماعات استان در این سامانه ثبت نام کردند و ۴۷۵ امام جماعت ثبت نام کرده اند و مهارت ها و سوابق فعالیت آنها ثبت شد

این مسوول تصریح کرد: در استان قزوین ۱۱۴۴ مسجد وجود دارد که متاسفانه فقط ۳۵۰ مسجد معادل ۳۰ درصد آنها فعال و مابقی خالی است و استفاده مناسبی نمی شود و در بیش از ۷۰ درصد مساجد قادر به تامین امام جماعت برای برپایی نماز نیستیم و کمبود طلبه موجب چالش های در این عرصه شده است.

وی افزود: اگر بخواهیم کار دینی انجام دهیم نیازمند طلبه هستیم. در استان قزوین هفت حوزه علمیه فعال داریم که این حوزه ها بعنوان مدارس علمیه شهر قروین، در واقع در مساجد هستند و چیزی به نام حوزه علمیه جدید ساخته نشده از طرفی مساجد ما خالی است و امام جماعت نداریم.

وی اضافه کرد: توانمندسازی امامان جماعت از برنامه های محتوایی است که در این مرکز دنبال می شود و در این راستا در سال گذشته آموزش« قرائت احسن» برای ۳۰ نفر از امامان جماعت برگزار شد و این دوره برای ۸۰ نفر دیگر نیز برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام موسوی بیان کرد: تدریس مباحث آموزشی مدیریت مسجد، مدیریت رسانه و نحوه بهره گیری از فضای مجازی و مهارت های تبلیغی و تقویت مربیان قرآنی از کارهای دیگری است که در این مرکز مورد توجه قرار دارد.

وی اضافه کرد: ساماندهی امور مساجد با دوری از موازی کاری بایستی مورد توجه باشد و خوشبختانه با همکاری خوب مدیرکل اوقاف استان اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته و شورای سیاست گذاری مساجد راه اندازی شده تا بتوانیم وضعیت فعالان مساجد را نظم و انسجام مناسبی بخشیم.

موسوی بیان کرد: بایستی هیئت امنای مساجد با نظر امامان جماعت انتخاب شوند و در این زمینه ۳۲ رابط امور مساجد تعیین شده تا کارها شتاب گیرد. در استان قزوین ۱۰ امام جماعت فعال شناسایی شده که قرار است ساماندهی امور مساجدی که امام جماعت ندارند را انجام دهند و برای تعیین امام جماعت با هماهنگی اوقاف و تبلیغات اسلامی اقدام شود.

موسوی بیان کرد: عمران و آبادانی، مرمت، نوسازی و بهسازی مساجد قدیمی و تخریب شده از دیگر کارهایی است که با همکاری معاون عمرانی استانداری برای اجرای آن اقدام خواهیم کرد.

حجت الاسلام موسوی گفت: درایام نوروز ۱۵ باب مسجد نیز برای پذیرایی از میهمانان نوروزی آماده خواهد شد.

وی اظهار کرد: مهمترین دغدغه ما تامین معیشت امامان جماعات است. ما یک سند راهبردی داریم که در این سند ماموریت مساجد و اهداف مساجد تعریف شده و مجموعه های مختلف برای اداره مسجد ایجاد شده و یک هیات امنایی برای مرکز رسیدگی به امور مساجد، جهت اجرای برنامه ایجاد شده است. در صورت ایجاد مشکل، شورای حل اختلافی ایجاد شده که معتمدین استان در آن عضو هستند و به این مشکل رسیدگی خواهند کرد.

مسوول رسیدگی به امور مساجد استان قزوین در ادامه خاطرنشان کرد: جهت ایجاد درآمد پایدار برای امامان جماعت با کمک فعالان اقتصادی می توانیم منابع مالی مناسبی را برای تامین معیشت امامان جمعه ایجاد کنیم و در کنار آن راه اندازی مراکز تجاری به نام مساجد هم راهکاری برای درآمدزایی مستمر برای اداره مساجد است.

موسوی گفت: برای مساجدی که هیچ درآمدی ندارند می توانیم از محل موقوفه هزینه هایی را تعریف کنیم تا امور آنها متوقف نشود همچنان که تا کنون اداره کل اوقاف استان حمایت های خوبی از ما داشته است.

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار