مردانی در سالروز تاسیس نهاد مقدس امور تربیتی:

التزام به سند تحول آموزش و پرورش و بیانیه گام دوم؛ ضامن تربیت نسلی مجاهد و انقلابی

در سالروز تاسیس نهاد مقدس امور تربیتی، مسئول سازمان بسیج اساتید کشور ضمن دیدار با مدیران مدارس، معاونین و مربیان امور تربیتی مدارس شهید محلاتی، در خصوص رسالت مدارس به ویژه نقش مدیران و مسولین امور تربیتی در عرصه‌ی جهاد تببین سخن گفت.
کد خبر: ۹۴۱۸۱۳۶
|
۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۱

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، محمدرضا مردانی، مسئول سازمان بسیج اساتید کشور در این مراسم، ضمن تسلیت سالروز شهادت امام موسی کاظم (ع) عنوان کرد: امام موسی کاظم خود از پیشگامان ترویج معارف و تربیت اسلامی بودند. ما متاسفانه کمتر در مورد زندگی و معارف ائمه اطهار مطالعه داریم. بنده به همه دوستان عزیز توصیه میکنم سیره زندگی این امام گرانقدر را در طول 55 سال عمر بابرکت خود بخصوص دوران 35 ساله امامت ایشان و همچنین احادیث نورانی ایشان را مطالعه کنند تا از چشمه ی زلال و فیاض این امام همام سیرآب شوند.

وی گفت: کتاب ارزشمند”مُسْنَدُ الإمام“ از عزیزالله عُطارِدی که به فارسی هم ترجمه شده است منبع بسیار خوبی در این زمینه است که مطالعه ی آن بخصوص جلد اول و دوم این کتاب ِ سه جلدی را به همه ی دوستداران آن امام عزیز پیشنهاد میکنم.

التزام به سند تحول آموزش و پرورش و بیانیه گام دوم؛ ضامن تربیت نسلی مجاهد و انقلابی

مردانی افزود: امروز همچنین روز بزرگداشت فقیه و دانشمند بزرگ معاصرِ اسلام ملا هادی سبزواری نیز هست، عالمی که اتفاقا او نیز از مظاهر تربیت اسلامی و التزام به شرح و نشر تربیت اسلامی است. کمتر عالمی در چند سده‌ی گذشته ایران به اندازه‌ی او به تربیت شاگردان و نشر معارف اسلامی همت گمارده است. بی دلیل نیست که بسیاری معتقدند که او بزرگترین فیلسوف مسلمانِ قرن 13 هجری است. آثار سترگ او همچون؛ منظومه و شرح منظومه در حکمت، اسرار الحکم، اسرار العباده، اصول الدین، الجبر و الختیار و ... تا همیشه راهگشای جویندگان معرفت اسلامی از جمله علاقه مندان به منطق و فلسفه‌ی اسلامی است.


این استاد دانشگاه یکی از اساسی ترین مبانی تشکیل حکومت اسلامی و از پایه‌ای ترین تفاوت های نظام جمهوری اسلامی با سایر نظام های سیاسی را موضوع تربیت دانسته و امور تربیتی را شاه کلید تربیت اسلامی و ابزار اسلامی شدن سیستم آموزش  و پرورش در کشور معرفی کرده و بیان کرد: امور تربیتی بارزترین تفاوت سیستم آموزشی نظام جمهوری اسلامی با سیستم‌های آموزشی غربی و لائیک است.‌

التزام به سند تحول آموزش و پرورش و بیانیه گام دوم؛ ضامن تربیت نسلی مجاهد و انقلابی

وی با اشاره‌ای به تاریخچه تاسیس ستادهای امور تربیتی و معاونت پرورشی در مدارس در ۸ اسفند سال ۱۳۵۹ کرده و از تلاش‌های شهیدان رجائی و باهنر و نیز اهتمام جمهوری اسلامی به  اولویت قرار دادن موضوع تربیت حتی در اوج حملات عراق به کشور عزیزمان و در زمانی که کشور با معضلات امنیتی فراوانی من‌جمله فتنه انگیزی های بنی صدر و فعالیت های گروهک‌های تروریستی ای چون منافقین و فرقان دست و پنجه نرم می‌کرد سخن گفت و این امر را به تنهائی نشانگر جایگاه تربیت و پرورش در ایدئولوژی نظام جمهوری اسلامی دانست.

التزام به سند تحول آموزش و پرورش و بیانیه گام دوم؛ ضامن تربیت نسلی مجاهد و انقلابی

مردانی در ادامه در خصوص موسسه فرهنگی آموزشی شهید محلاتی عنوان کرد: توجه به امر مقدس تربیت و تزکیه از ابتدای پایه گذاری این موسسه جزو اهمِ اصول این موسسه بوده‌است. در ماده 4 آئین نامه اجرائی آن هم، بر «اهمیت تربیت اسلامی و تعمیق باورهای اعتقادی و همچنین بر تقدم تزکیه بر تعلیم» تأکید شده است. مجتمع شهید محلاتی ورای توقعات حداقلیِ سیستم آموزشی کشور همواره از دبیران، از مسئولین و دبیرانِ خود انتظار داشته که اسوه‌ی عملی تزکیه و جهاد علمی و آموزشی باشند. فارغالتحصیلان هم باید افرادی قابل اتکاء برای آینده علمی، فرهنگی و اجتماعی نظام مقدس جمهوری اسلامی باشند.

مسئول سازمان بسیج اساتید کشور افزود: قطعاً اگر بنا باشد با توجه به مختصات روز تأکیدات مقام عظمای ولایت (مدظله‌العالی) رسالت جدیدی برای مدیران و مسئولین امور تربیتی مدارس تعریف و تأکید شود، این رسالت جدید میدان داری در جهاد تبیین و جنگ ترکیبی است.

مردانی سپس به بیان برخی از مصادیق حملات ارتش ناتوی فرهنگی پرداخته و از مخفی کردن پیشرفت‌های ایران، ضریب دادن به مشکلات و نارسایی‌ها، بزرگنمایی پیشرفت‌های دشمن و کشورهای متخاصم، تسری دادن فساد یک یا چند مسئول به همه نظام، ناامید کردن مردم از بهبودی اوضاع، کشته سازی در اعتراضات و تجمعات و شورش ها، تمسخر مذهبی ها و روحانیت با اندک بهانه ای، این بیان که  فساد مسئول منتخب مردم مساوی با  فساد نظام است، توهین و تخریب قهرمانان سیاست و خدمت به کشور و جلوگیری از الگو شدن آنها به عنوان برخی از این مصادیق سخن گفت.

این استاد دانشگاه مسئولیت دبیران و مدیران آموزش و پرورش در حوزه‌ی جهاد تبیین و جنگ ترکیبی را بسیار گسترده دانسته و از اولویت‌های مدیران و مسئولین امور تربیتی مدارس در باب جهاد تبیین، به بیان جایگاه کودکان و نوجوانان در اسلام و همچنین نقش ایشان در حفظ و گسترش اسلام از حضرت رقیه گرفته تا حضرت علی اکبر (ع)، تبیین جایگاه دانش آموزان در دفاع از آرمان‌های انقلاب و حرکت مستمر و مستحکم جمهوری اسلامی (از مجاهدت های اوائل انقلاب تا نقش جوانان و نوجوانان تحت عنوان بسیج در جنگ تحمیلی و حضور در همه ی میادین و بزنگاه های تاریخ ساز کشور)، از جمله بازخوانی و شرح رشادت های شهیدان شاخص دانش آموز همچون شهید محمد حسین فهمیده، بهنام محمدی، حمیدرضا سیاهپوش، عبدالمجید رحیمی در جهت تبیین فرهنگ جهاد و شهادت و همچنین ایجاد الگوی انقلابی و جهادی برای دانش آموزان به عنوان نمونه‌هایی از این اولویت‌ها پرداخت.

التزام به سند تحول آموزش و پرورش و بیانیه گام دوم؛ ضامن تربیت نسلی مجاهد و انقلابی

وی با اشاره به ضرورت پیشقدم  بودن در  حوزه‌ی جهاد تبیین به بیان ضرورت پرسشگری پرداخته و برخی سوالات اساسی در این موضوع را مطرح کرد .

مردانی پیش قراول بودن را برای مربیان و مدیران در جهاد تبیین موجب توفیق دانست گفت : مربیان و مدیران اولا باید واجد مقدمات این نبرد باشند و ثانیاً پیش و بیش از سایرین به تجهیزات و تسلیحات این جنگ مسلح و مسلط باشند.

التزام به سند تحول آموزش و پرورش و بیانیه گام دوم؛ ضامن تربیت نسلی مجاهد و انقلابی

وی مقدمات ورود به عرصه روشنگری و جهاد تبیین  را خودسازی، تهجّد‌، مطالعه، تفکر و تسلیحات لازم برای نبرد و پیروزی در عرصه جهاد تبیین و تهاجم ترکیبی را بصیرت، صبر ، استقامت، علم ، رسانه و هنر بیان کرده و افزود: التزام به سند تحول آموزش و پرورش و همچنین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ضامن تربیت نسل جدیدی از مجاهدین و میدان داران انقلابی است. متاسفانه هنوز آنچنان که باید و شاید این دو سند مهم و آینده ساز در بدنه ی آموزش و پرورش ما تبیین نشده اند. مقام معظم رهبری صراحتا گله کردند از اینکه هنوز بعضی از "مدیران ما در آموزش و پرورش با سند تحول آشنا نیستند. خانواده ها مهمترین دارائی خود را نزد مدارس به امانت می گذارند تا فرزندی صالح و سربازی کوشا برای وطن خود و اسلام عزیز باشند. حفظ و تعالی این امانت وظیفه مدیران و مسئولین امور تربیتی مدارس است. یکی از ملزومات ساخت جامعه اسلامی و پایه ریزی تمدن نوین اسلامی که آرمان انقلاب شکوهمند اسلامی است آموزش و پرورش انقلابی و مسئله محور است .

التزام به سند تحول آموزش و پرورش و بیانیه گام دوم؛ ضامن تربیت نسلی مجاهد و انقلابی
وی افزود: همه‌ی ما باید با جان و دل خود را در عرصه این جنگ تمدنی ببینیم. باید باور کنیم که تربیت نسل جوان مومن و فعال منتج به جهش در نیل به تمدن نوین اسلامی خواهد شد.

گفتنی‌ست قبل از برگزاری این مراسم و به مناسبت سالروز تاسیس نهاد امور تربیتی در وزارت آموزش پرورش، مدیران مدارس، معاونین و مربیان امور تربیتی مدارس شهید محلاتی ضمن حضور در حرم مطهر امام خمینی (ره) با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب تجدید بیعت کردند. در ادامه و پس از  قرائت فاتحه بر مزار شهیدان رجایی و باهنر، در سالروز شهادت امام موسی کاظم (ع) به زیارت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی مشرف شدند و در مراسم عزاداری و تکریم آن امام همام شرکت کردند.

التزام به سند تحول آموزش و پرورش و بیانیه گام دوم؛ ضامن تربیت نسلی مجاهد و انقلابی

 سپس رحمانی مدیر عامل موسسه فرهنگی آموزشی شهید محلاتی در ابتدای مراسم به بیان مطالبی در ارتباط با جایگاه امور تربیتی در مدارس و همچنین ارائه گزارشی از فعالیت‌های مدارس شهید محلاتی پرداخت.

در پایان، این مراسم با تقدیر و تشکر از مربیان و معاونین تربیتی برتر مدارس خاتمه یافت.

ارسال نظرات