تناقض گویی نمایندگان مجلس، درباره قراردادهای ایران با چین و روسیه

رئیس مجلس در پاسخ به سوال یکی از نماینده های مجلس، مبنی بر بی اطلاعی نمایندگان از جزئیات توافقات اخیر ایران با چین و روسیه گفت: «ما قراردادی با این کشورها نبستیم»، این در حالی است که سخنگوی کمیسیون امنیت ملی از سرمایه گذاری500 میلیارد دلاری پکن در تهران خبر داده بود.
کد خبر: ۹۴۱۰۰۲۴
|
۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری بسیج: بر اساس قانون اساسی، هر رابطه و توافقی که در سیاست خارجی کشور صورت بپذیرد، باید به اطلاع نمایندگان مجلس شورای اسلامی برسد و در نهایت نیز مورد تصویب آنها قرار گیرد. اما به نظر می رسد در معاهدات مهم اخیر ایران با کشورهای چین و روسیه که دو هفته ای است، سرتیتر مهم‌ خبرگزاریها و کانالهای خبری ایران و جهان شده، اینگونه پیش نرفت و هنوز نماینده های خانه ملت از جزئیات منتشر شده این سیاستهای بی خبر مانده اند.

همچنین بنا بر اساس گفته مسئولان، سندهای مربوط ایران با کشورهای چین و روسیه، بیشتر یک "توافق" است تا "قرارداد".

"محمد رضا صباغیان"، نماینده مردم مهریز و بافق (استان یزد)، در تذکری رسمی خواهان ارائه توضیحات در مورد قراردادهای ایران با کشورهای چین و روسیه شد و به انتقاد از دولت، در عدم شفاف سازی این توافقات با نمایندگان پرداخت.

او گفت: بی اطلاعی مجلس از جزئیات این قراردادها به تدریج منجر به نزول جایگاه مجلس در سطح جامعه می‌شود.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز، در پاسخ به تذکر این‌نماینده گفت: از نظر حقوقی قراردادی بسته نشده است، چون اگر چنین اتفاقی می افتاد، مجلس در جریان آن قرار می گرفت.

سخنان رئیس مجلس در حالی بیان می شود، که "محمود عباس زاده مشکینی"، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفتگو با "بسیج"، از سرمایه گذاری 500 میلیارد دلاری چین در ایران خبر داده و گفته بود: با توافقی که با این کشور امضاء کردیم، ایران به زودی به یک قدرت شرقی در آسیا مبدل می شود.

او توضیح نداد که این‌مبلغ سرمایه بیشتر در چه بخش هایی بکار می رود، اما گفت: مردم به زودی تاثیر این قرارداد را در بازار لمس خواهند کرد.

توافق راهبردی ایران و چین مهمترین موضوع سیاسی دو هفته اخیر در کشور بوده است و این سند، حوزه‌های مختلفی از جمله انرژی، زیرساخت‌ها عمرانی و غیره... را در بر می‌گیرد.

پکن 20 روز پیش از اجرای عملیاتی توافق 25 ساله با تهران خبر داد و همزمان امیر عبدالهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در اینباره تاکید کرده بود: که این توافق مذاکرات هسته ای را هم در بر میگیرد و با چین به اجماع مهمی رسیده ایم.

انتهای پیام//

ارسال نظرات