رئیس سازمان سینمایی:

دوران پدرخوانده‌ها تمام شده و سینما منحصر به ۲۰ یا ۳۰ نفر نیست

خزاعی با تاکید تحقق عدالت فرهنگی در سایه تعامل و همراهی با بدنه سینماگران با هر نوع تفکر و نگرشی به عنوان مهمترین رسالت دولت سیزدهم در عرصه هنر تاکید کرد: دوران پدرخوانده‌گی در سینما تمام شده چرا که این هنر متعلق به خانواده سینماست و در انحصار ۲۰ یا ۳۰ نفر خاص نیست.
کد خبر: ۹۴۰۱۵۶۱
|
۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، مراسم اختتامیه پازدهمین جشنواره سینماحقیقت با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی، محمد حمیدی‌مقدم مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دبیر جشنواره پازدهم، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما و تنی چند از هنرمندان عرصه سینما و مستند در الار وحدت برگزار شد.

رویکرد انقلابی و جهادی، تولید و نهضت محتوایی؛ گفتمان دولت سیزدهم در عرصه هنر است

خزاعی در ابتدای سخنان خود ضمن تقدیر و تشکر از دست‌اندرکاران این رویداد، تمامی هنرمندان حاضر در جشنواره تقدیر ویژه‌ای از زینب سلیمانی دختر سردار سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی که در مراسم اختتامیه حضور داشت انجام داد و گفت: امسال مانند سال گذشته شیوع با وجود ویروس کرونا مدام نگران برگزاری مراسم به شکل حضوری در رویداد‌های جشنواره‌ای بودم، اما خوشبختانه در سایه تسریع روند واکسیناسیون و همچنین رعایت تمامی شیوه‌نامه‌های بهداشتی شاهد برگزاری جشنواره به بهترین حالت ممکن بودیم.

رییس سازمان سینمایی تصریح کرد: در دولت سیزدهم ماموریتی که به تمامی خدمت‌گزاران عرصه هنر سپرده شده است بر این مسئله استوار بوده تا گفتمان جدیدی در حوزه رویکرد انقلابی و جهادی، تولید و نهضت محتوایی داشته‌باشیم.

این گفتمان جدید در دستور کار ما و جزو سیاست‌های راهبردی جدید سازمان سینمایی و دیگر بخش‌های فرهنگی و هنری است. این گفتمان به‌هیچ‌وجه به‌معنای ایجاد محدودیت برای سینماگران نیست. بلکه می‌تواند به‌عنوان اهرمی یاریگر باشد تا کمترین مشکلات را در حوزه عرضه و تقاضا پیش رو داشته باشیم.

سال آینده سال جهش تولید در حوزه سینما و به ویژه فضای مستند خواهد بود

خزاعی یادآور شد: نکته دوم آن است که در جلساتی که با مستندسازان داشتیم درباره مبحث عرضه و اکران فیلم‌ها بار‌ها به گفتگو پرداختیم و مستندسازان به اکران، پخش تلویزیونی و هر آنچه که آثار آن‌ها را بیش‌از پیش در اختیار مردم قرار می‌دهد تاکید داشتند. از آقای حمیدی‌مقدم درخواست می‌کنم تا ضمن همراهی با صنوف سینمایی برنامه‌ای جدی برای رسیدن به راهکاریی جهت دیده شدن هرچه بیشتر سینمای مستند در کشور و مبحث عرضه و تقاضا فارغ از جشنواره‌ها در دستور کار داشته باشند.

رییس سازمان سینمایی با تاکید بر آنکه برای رفع دغدغه مستندسازان به‌ویژه جهت هرچه بیشتر دیده شدن حاصل تلاش و مداقه آن‌ها در حوزه‌های اجتماعی و دیگر حوزه‌های مستند برنامه‌های مهمی در دست داریم خاطرنشان کرد: یکی از اولویت‌های سازمان سینمایی مقوله بودجه است که خوشبختانه با حمایت دکتر اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این مژده را می‌دهم که سال بعد، سالی مملو از جهش تولید به‌ویژه در حوزه بودجه مستند و بخش‌های تولیدی آثار سینمایی هواهد بود.

درخواست دیگرم از آقای حمیدی مقدم مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی آن است که برای عرضه فیلم‌های مستندسازان فکری اجرایی، جدی و عملیاتی داشته باشند تا آثار هنرمندان ما در جشنواره‌ها و پلتفرم‌های فضای مجازی به شکلی گسترده به نمایش درآید و شاهد شکوفایی سینمای مستند کشورمان بیش‌از پیش باشیم.

مشکلات سینمای امروز ناشی از تساهل و تسامحی مدیریت پیشین است

خزاعی با تاکید برآنکه طی مدت ۶۰ روز اخیر که از زمان سکان‌داری او در سازمان سینمایی می‌گذرد با بیش‌از ۵۰۰ نفر از هنرمندان سینما در عرصه‌های مختلف ملاقات داشته‌است خاطرنشان کرد: قاطبه هنرمندان از شرایط موجود ناراضی بودند و یک نفر نبود که بگوید در عرصه سینما و زنجیره تولید اثر سینمایی مشکلی وجود ندارد! همه به نوعی گلایه‌مند بودند.

با بررسی اجمالی که انجام دادم به‌دنبال پاسخ این پرسش بودم که چرا همه سینماگران به نوعی نگران فعالیت خود هستند و در نهایت به این نکته رسیدم که در سال‌های گذشته شاهد تساهل و تسامحی بودیم که باعث ایجاد چنین دغدغه‌های جدی شده‌است. اما این نوید را می‌دهم که برنامه‌ریزی ما نیز با جدیت به‌ویژه در دو عرصه تولید و عرضه در حال انجام است و به‌زودی شکل عینی و عملیاتی پیدا خواهند کرد.

دوران رانت‌بازی و حل مشکلات با یک تلفن به پایان رسیده است

رییس سازمان سینمایی با اشاره به این‌که سینمای ایران متعلق به ۱۰ هزارنفره است و طبق آماری که داشتیم خانواده سینمای ایران بیش‌از ۱۰‌هزار نفر نیستند یادآور شد: نمی‌توانیم بگوییم که تمامی تجهیزات، امکانات و فرایند‌ها در اختیار ۲۰ تا ۳۰ نفر محدود باشد.

امروز دوران پدرخوانده‌گی در سینمای ایران تمام‌شده و احتیاج به پدری داریم که خوب بشنود، خوب تأمل و تفکر کند و مهم‌تر از آن خوب عمل کند. این مطالبه سینماگران است. چرا که سینما متعلق به همه است و قرار نیست تنها این هنر برآورده کننده منافع عده‌ای خاص باشد.

وی تصریح کرد: دوستان به صداقت، صراحت و وضوح کامل می‌گفته‌اند که پیش‌از این مشکل ما با یک تلفن در سازمان سینمایی حل می‌شد. خدمت دوستان باید بگویم امروز قانون حکم‌فرماست و تا زمانی‌که من در سازمان سینمایی به ادای وظیفه و رسالت هم در این حوزه مشغول به خدمت باشم، سفارش‌ها و ارتباطات تلفنی جایی در مدیریت سینمای کشور ندارد و ما براساس قانون عمل می‌کنیم.

در‌های سازمان سینمایی به روی همه هنرمندان با گرایش‌ها و تفکرات گوناگون باز است

خزاعی با تاکید براینکه قول توسعه عدالت فرهنگی با محوریت ایران و نه‌تن‌ها تهران را داده، می‌دهم و تا آخرین روز خدمتم خواهم داد یادآور شد: برای تحقق این مهم از تمام آراء، نظرات، پیشنهادات، انتقادات و اندیشه‌ها برای توسعه هرچه بیشتر عدالت فرهنگی استقبال می‌کنیم. در‌های سازمان سینمایی به روی همه هنرمندان با گرایش‌ها، تفکرات و اندیشه‌های گوناگون باز است. من و تمامی همکاران خدمتگزارم منتظر شما هستیم تا ماموریت مهم دولت سیزدهم در راستای تحقق عدالت فرهنگی که بر گرده ماست را با کمک یکدیگر حل کنیم.

نگران چشم‌های منتظر فیلم‌سازانی هستم که با وجود استعداد‌های فراوان در شهرستان‌ها مجالی برای بروز استعدادشان ندارند. نگران فیلم‌سازان مستقل، مستعد و شوربختانه ناامید از ادامه حضور خود در جریان حوزه سینما هستم. نگران هنرمندانی که در‌های فعالیت و ارائه هنرشان را به روی خود بسته می‌بینند و نگران کسانی هستم که به سختی روزگار می‌گذرانند.

ایمانی راسخ به آینده دارم

خزاعی یادآور شد: من تنها به‌عنوان عضوی بسیار کوچک از خانواده بزرگ سینما هر روز این مسائل را فراوان می‌شنوم و دغدغه‌های مختلفی در این حوزه دارم؛ اما بااین‌حال ایمانی راسخ به آینده دارم و مطمئنم که سال آینده سال شکوفایی و گام برداشتن جدی در حوزه تولید و به وقوع پیوستن اتفاقاتی بسیار خوب حداقل در بین خانواده مستندسازان و فیلم‌سازان کوتاه و حرفه‌ای کشور خواهد بود و این قول را همین‌جا به شما می‌دهم.

امیدوارم در تعامل و همراهی با شما و ایستادن در کنار هم و فاصله گرفتن از حواشی که در اختیار چند نفر از اهالی سینماست بتوانیم در آینده‌ای نه‌چندان دور روز‌هایی خوب و پرامید را برای سینمای ایران رقم بزنیم.

خزاعی در پایان سخنان خود ضمن ذکر خاطره‌ای از یکی از مستندسازان درباره گفتگو با حاج‌قاسم سلیمانی درباره مواجهه او با اشرار و سامان‌دهی اوضاع مدافعان حرم و مبارزان با شورشیان تکفیری داعش باوجود تمامی سختی‌ها و سامان‌دهی اوضاع برای حاضران در مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره سینما حقیقت پرداخت که این خاطره با تشویق شدید حضار مواجه شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار