خبرهای داغ:
گزارش بسیج در آستانه شب یلدا؛  

بازار پرطمطراق شب یلدا و سفره های خالی

یلدا با تمام رنگ و لعاب و زیبایی های نهفته، امسال کمی سخت تر بر خانه های ایرانیان مهمان می شود. گرانی بازار خورد و خوراک و سفره های زیادی که از لذت این شب دیرینه محروم هستند، می طلبد که به سنت دیرین، دست گیر یکدیگر باشیم.
کد خبر: ۹۴۰۱۰۹۱
|
۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۹

قزوین_به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، یلدا سنتی دیرینه که از روزگاران قدیم تا کنون در آخرین شب فصل پاییز و در آستانه ورود به زمستانی سرد، خانواده های ایرانی را گرد کرسی گرم مادربزرگ جمع می‌کند.

خانواده‌های ایرانی شب یلدا را تا پاسی از شب با دورهمی های خانوادگی با اجرای سنت های دیرینه ایرانی می گذرانند که حافظ خوانی، بیان داستان های اصیل ایرانی، شاهنامه خوانی بخشی از این سنت هاست.

در کنار تمام این سنت های شنیداری و دیداری، صرف خوراکی های رنگارنگ و خوشمزه بخش دیگری از سنت های یلدایی ایرانی هاست.

بازار داغ یلدا و قیمت های بی سر و سامان خوراکی های یلدایی، موضوع پرسروصدای روزهای آخر پاییز هزار رنگ است. در همین راستا حبیب الله صادقی‌پور رئیس صنف میوه و تره بار استان قزوین در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج، با اشاره به قیمت مصوب میوه های یلدایی بیان کرد: بر اساس قیمت مصوب هندوانه کیلویی ۱۰-۸ هزار تومان، انار کیلویی ۴۰-۲۰ هزار تومان، پرتقال کیلویی ۱۵-۱۲ هزار تومان، پرتقال واکسی ۱۸-۱۵ هزار تومان، سیب انباری کیلویی ۱۵-۱۲هزار تومان، سیب سردخانه ای کیلویی ۲۰-۱۵هزار تومان، خرمالو کیلویی ۳۰-۲۵ هزار تومان، موز فیلیپینی کیلویی ۳۰ هزار تومان، موز اکوادور کیلویی ۳۵-۳۲ هزار تومان می باشد.

به گزارش بسیج، یلدای ایرانی فقط در میوه خلاقه نمی شود بلکه شیرینی های خوشمزه نیز بخشی از سنت های این شب پاییزی زمستانی است.

در همین راستا نصرالله حیدری، رئیس صنف قنادان قزوین ضمن بیان نرخ انواع شیرینی موجود در بازار شب یلدا از عدم نظارت مسئولین بر قیمت‌گذاری و سلامت برخی از انواع شیرینی ها مانند کیک خانگی گفت و افزود: قیمت فروش شیرینی خشک کیلویی ۴۵ هزار تومان، شیرینی نارگیلی کیلویی ۶۸هزار تومان، مغزدار کیلویی ۷۰هزار تومان، در بازار است.

وی در ادامه بیان کرد: شیرینی تر معمولی با قیمت کیلویی ۴۵ هزار تومان، شیرینی تر دسر ۵۴ هزار تومان، رولت ساده کیلویی ۴۵ هزار تومان و رولت میوه ای کیلویی ۵۰هزار تومان در قنادی ها عرضه می‌شود.

رئیس صنف قنادان گفت: کیک تولد با مغز گردو و موز هر کدام کیلویی ۸۰ هزار تومان، شیرینی لطیفه و ناپلئونی هر کدام کیلویی ۵۹هزار تومان در بازار سطح استان بفروش می‌رسد.

در ادامه جهت تهیه گزارش قیمت مصوب آجیل و خشکبار با رییس صنف آجیل و خشکبار متاسفانه با توجه به تماس‌های مکرر با رئیس صنف آجیل و خشکبار در زمینه دریافت نرخ این محصول در شب یلدا کسی پاسخگو نبود.

به گزارش بسیج، اجرای سنت های شیرین و اصیل ملی که شب یلدا یکی از این سنت هاست، یادآور خاطرات شیرین کودکی برای بسیاری از ماست. خاطرات شیرینی از بزرگترهایی که دیگر در کنار ما نیستند و در حاشیه برگزاری این سنت دیرینه، سنت های حسنه دیگری همچون صله رحم، آشنایی کودکان با رفتارهای نیک اجتماعی نیز به ظهور می رسد و باید مراقب بود تا ضمن حفظ سمت های دیرینه و پیام های اخلاقی این سنت ها، فرهنگ غیره وارد این نشست ها نشود.

اما موضوع قابل تامل توان خرید و تهیه ملزومات مراسماتی همچون شب یلداست. با توجه به شرایط اقتصادی موجود و محدود شدن توان خرید خانوارهای ایرانی، شرایط را به گونه ای ایجاد کرده که مراسمات سنتی برای بسیاری از خانواده ها به آرزویی دست نیافتنی تبدیل شده است. دست گیری از محرومان سنتی است که هم در فرهنگ ایرانی و هم در فرهنگ اسلامی ما موکدا بر آن تاکید شده است.

انتهای پیام/۱۰۱۱

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار