خبرهای داغ:
تحلیلی بر نفوذ فرهنگ غرب و تربیت جوان جامعه اسلامی

اعتقادات و ارزش های دینی، آماج سرمایه گذاری های غرب

دشمنان به دنبال نشانه‌گیری اعتقادات و ارزش‌های اسلامی ما بوده و سرمایه‌گذاری‌های کلان دشمنان برای پیاده‌سازی توطئه‌ها و نقشه‌ها گویای این حقیقت است.
کد خبر: ۹۳۹۹۸۰۵
|
۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۸

قزوین_به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج،دوران نوجواني و جواني مهم ترين دوران زندگاني انسان محسوب مي شود. در اين دوران تحولات عظيمي در درون فرد روي مي دهد. نوجوان در مرز بلوغ و نوجواني از طفيلي بودن مي رنجد و مي خواهد به خود متكي گردد، نيروي عاطفي در او افزايش مي يابد و در عالم دوستي، افراد را عاشقانه دوست دارد و در عالم قهر و نزاع، تا مرز انتقام پيش مي رود.

در اين سنين، افراط و تندروي، غرور، خودشناسي، ترديد، اضطراب، خيالات، تهور، استدلال قوي و هوش در بالاترين درجه خود قرار دارد و استعدادها به اوج مي رسد. از اين رو، فرصتْ يک فرصت طلايي است، گو اينكه ترقّي انسان در اين سن شكل مي گيرد و انحطاط و سقوط نيز در همين سن به وقوع خواهد پيوست.

اگر والدين بيش از آنچه كه به نيازهاي مادي فرزندانشان اهميت مي دهند به جنبه هاي روحي آنان مي پرداختند، مشكلات كمتري به بار مي آمد و بزهكاري ها كاهش مي يافت. بيشتر كودكان بزهكار، از حاكميت نداشتن عاطفه در روابط خانوادگي و كمبود محبت گلايه داشته و رنج مي برند.

شرايط حاكم بر اين دوران بيانگر اين است كه نوجوان و جوان احتياج به آرامش رواني بيشتر و ارتباط صميمانه و دوستانه دارد. به عبارت ديگر، او همدم و مونسي مي طلبد كه وجودش را درک كند و همچون او، طعم ناخوشايند انتقاد، تهديد، تحقير و روابط آمرانه را چشيده باشد.

كسي را مي خواهد كه به دور از روابط آمرانه، حاكمانه و ناصحانه، با او دوستانه و صميمانه سخن بگويد و ديگرانوجودش رابه گونه اي كه هست درك كنند. در اهميت اين دوران همين بس كه طبق سخن پيامبر اكرم(صلي الله عليه وآله)يكي از مهم ترين چيزها كه در قيامت قبل از برداشتن قدم از قدم مورد سؤال قرار مي گيرد، دوران جواني است و به همين دليل، آن حضرت درباره آنان چنين سفارش فرموده است: برتري جوان عابدي كه در جواني خود ره بندگي پيش گرفته، بر پيري كه در بزرگسالي به عبادت روي آورده; همچون برتري فرستادگان الهي بر ديگر مردمان است.

خطرات ورود فرهنگ‌ غربی به جامعه اسلامی بیشتر از آن چیزی که فکر می‌کنیم به ما نزدیک است. به طوری که حتی در استفاده از پوشاک، خوراک و وسایل مورد نیاز باید دقت و حساسیت کافی داشته باشیم، چرا که بعضی موارد با وجود آن که اهمیت آنچنانی ندارد اما واقعا قابل تاسف است. دشمنان به دنبال نشانه‌گیری اعتقادات و ارزش‌های اسلامی ما هستند.
سرمایه‌گذاری‌های کلان و بزرگ دشمنان برای پیاده‌سازی توطئه‌ها و نقشه‌ها کاملا مشهود و آشکار است و تاکنون برای افزایش جلب توجهات و زیبا نشان دادن فرهنگ غربی به نوجوانان و جوانان کشور اقدامات و برنامه‌ریزی‌های زیادی انجام داده شده است که نیاز است برای حل این مسئله به عنوان یک واقعیت تلخ در جامعه فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی مناسبی داشته باشیم.

از عوامل اصلي دين گريزي جوانان ناسازگاري ميان قول و عمل كساني است كه به طرف دين دعوت مي كنند. عوامل ديگري از جمله غفلت، جهل و عدم تفكر جوانان درباره دين، و يا تهاجم فرهنگي نيز تأثير اساسي و فراواني در اين فرايند دارند. به هر حال، از بهترين و اصلي ترين راه ها براي جلوگيري از دين گريزي جوانان نشان دادن يك الگوي مناسب براي جوان مي باشد و مناديان دين و كساني كه به طرف دين دعوت مي كنند بايد پيش از اينكه جامعه را تبليغ كنند به فكر تزكيه و تهذيب نفس خود باشند تا مشمول آيه شريفه (لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ) نگردند. البته نبايد از عوامل ديگر نيز غفلت كرد كه هر يك به نوبه خود عامل مهمي براي دين گريزي جوانان مي باشد.

در مسئله گرايش به فرهنگ غرب نيز عدم شناخت صحيح از فرهنگ غرب به عنوان عامل اصلي و مشكلات اقتصادي در داخل و آزادي ابتذال موجود در غرب در رتبه هاي بعدي قرار دارند.

بنابراين، با توجه به اين عوامل، راهكارهايي كه براي جلوگيري از اين دو مي توان بيان كرد، تقويت بينش ديني و سياسي جوانان و زدودن فقر اقتصادي و ارائه الگوهاي مناسب به جوانان مي باشد و علت هاي ديگر در اولويت ها و رتبه هاي بعدي قرار دارند.

امام خامنه‌ای می‌فرمایند: «نفوذ اقتصادی و امنیتی البته خطرناک است؛ اما از همه مهم‌تر، نفوذ سیاسی و نفوذ فرهنگی است. ... اگرچنانچه ما بیدار باشیم، امید آنها ناامید خواهد شد. آنها منتظر نشسته‌اند که یک روزی ملّت ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران خوابش ببرد؛ منتظر این هستند.»

ما نباید اجازه‌ هیچ نفوذی را به سازمان‌های بین‌المللی مدافع فرهنگ غرب بدهیم؛ تا آن‌ها با خیال راحت اهداف شوم خود را به دست خودمان در جمهوری اسلامی ایران پیاده نمایند.

نگارنده: رحیم رضاخانی، تحلیلگر مسائل روز

ارسال نظرات
پر بیننده ها