اختصاص ۸۵۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌ و مهمترین اخبار اردبیل

پرداخت ۸۵۰میلیاردتسهیلات ،آغاز عملیات ساخت ۳۳۰ واحد طرح ملی مسکن،اعطای مهر اصالت ملی به ۱۸اثر صنایع دستی و کمبود شدید منابع آبی از جمله عناوین مهمترین رویدادهای خبری در نقاط مختلف استان اردبیل در هفته گذشته است
کد خبر: ۹۳۹۹۲۶۱
|
۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۶

اختصاص ۸۵۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌ و مهمترین اخبار اردبیل

۸۵۰ میلیارد تومان برای طرح‌های مهم اشتغالزا پرداخت می‌شود

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل ، نرخ بیکاری در استان اردبیل ۸.۹ درصد است و برای رفع مشکلات در این زمینه باید بیش از ۵۰ هزار فرصت شغلی در این استان ایجاد شود.

بر این اساس حل ریشه‌ای مشکل اشتغال، توسعه اقتصادی و بهبود معیشت از اولویت‌های کاری دولت سیزدهم تعیین شده و امسال از مجموع ۱۷ هزار سهم اشتغال استان اردبیل، تا کنون چهار هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شده است که ۲۳ درصد از مجموع تعهد اشتغال این استان را شامل می‌شود.

به گفته مسئولان ذی‌ربط، با ایجاد سالانه ۱۰ هزار شغل واقعی پایدار بخش قابل توجهی از مشکل بیکاری در استان اردبیل برطرف می‌شود و در این راستا به منظور رونق اقتصادی، تولید ثروت و کاهش بیکاری حمایت تسهیلاتی از طرح‌های اشتغال‌زای مهم در دستور کار قرار گرفته است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری اردبیل در این زمینه از اعطای ۸۵۰ میلیارد تومان تسهیلات از محل وجوه ارایه شده هدفمندسازی یارانه‌ها برای طرح‌های مهم اشتغال‌زا در این استان خبر داد.

یاسر عبداللهی عابد در نشست بررسی آخرین وضعیت روند اجرایی پرداخت تسهیلات از محل بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۰، اظهار کرد: بانک‌های عامل از منابع داخلی خود نیز به همین میزان جهت حل مشکلات طرح‌ها مشارکت می‌کنند تا سرمایه‌گذاران در اسرع وقت با تامین منابع لازم پیشرفت مناسبی در کارهای خود داشته باشند.

وی افزود: تامین منابع اعتباری برای ارائه تسهیلات تلفیقی و یارانه‌ای مورد پیگیری کارگروه است و باید دستگاه‌های اجرایی با هماهنگی و تعامل با بانک‌های عامل در روزهای آتی طرح‌ها را بررسی کنند و به یک نتیجه مطلوب برسند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری اردبیل با اشاره به اینکه تکمیل و راه‌اندازی طرح‌های اشتغال‌زا در اولویت قرار دارد، بیان کرد: در حال حاضر ۴۶۶ طرح مهم در حوزه‌های مختلف مانند کشاورزی، گردشگری، صنعتی، خدماتی، شرکت‌های دانش‌بنیان و مشاوره‌های فنی شناسایی و تحت پیگیری قرار گرفته‌اند.

عملیات ساخت ۳۳۰ واحد طرح ملی مسکن در اردبیل آغاز شد

عملیات ساخت ۳۳۰ واحد طرح ملی مسکن با حضور حجت‌الاسلام حسین روحانی‌نژاد نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی روز سه‌شنبه طی آیینی در شهرک اندیشه شهر اردبیل آغاز شد.

نماینده ولی‌فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در آیین کلنگ‌زنی این پروژه گفت: در قالب طرح جهش تولید مسکن مقرر شده است، سالانه یک میلیون واحد در کل کشور احداث شود که ۴۰۰ هزار واحد آن از سوی بنیاد مسکن ساخته خواهد شد.

حجت‌الاسلام حسین روحانی‌نژاد بیان کرد: سالانه ۲۰۰ هزار واحد از این مسکن‌ها در روستاهای کشور و ۲۰۰ هزار واحد نیز در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت احداث شده و در اختیار متقاضیان فاقد مسکن قرار می‌گیرد.

وی افزود: اراده دولت، بنیاد مسکن و وزارت راه و شهرسازی بر این است که این هدف‌گذاری درست دولت و مجلس به عنوان نیاز اساسی کشور، در کمترین زمان محقق شود و مسکن مورد نیاز متقاضیان پس از احداث در اختیار آنها قرار بگیرد.

نماینده ولی‌فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اضافه کرد: بنیاد مسکن به عنوان نهاد انقلابی، برای خانه‌دار شدن مردم در کنار دولت، نظام و مردم قرار دارد و دولت نیز تلاش می‌کند که زیرساخت‌های تامین و ساخت مسکن را تامین کند.

۳۰ میلیارد تومان برای احداث خانه‌های محرومان تخصیص یافت

از مجموع ۴۲ هزار خانوار زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) در استان اردبیل، ۲۶ هزار خانوار جزو تحت پوشش‌های دائم و ۱۶ هزار خانوار نیز از محل تبصره ۱۴ قانون جذب این نهاد شده‌اند.

در این میان شهرستان خلخال با جمعیت افزون بر ۸۶ هزار نفر واقع در فاصله حدود ۱۲۰ کیلومتری جنوب شرقی اردبیل، از جمله نقاطی است که با وجود ظرفیت‌های توسعه‌محور با محرومیت دست و پنجه نرم می‌کند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اردبیل در این زمینه گفت: ۳۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر رئیس جمهوری به استان اردبیل، برای احداث مسکن محرومان در سه شهرستان از جمله خلخال تخصیص یافته است.

حسین دشتی در نشستی با سرپرست فرمانداری خلخال افزود: این اعتبار برای ساخت واحدهای مسکونی محرومان شهرستان‌های خلخال،کوثر و گرمی اختصاص دارد و با توجه به وسعت محرومیت، بیشتر اعتبار مورد نظر برای احداث واحدهای مسکونی محرومان خلخال تخصیص خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه بیشتر خانوارهای نیازمند مسکن تحت پوشش کمیته امداد امام (ره) از کمک‌های بلاعوض و یا تسهیلات بانکی کم‌بهره ساخت مسکن بهره‌مند شده‌اند، بیان کرد: تعداد خانوارهای فاقد مسکن باقی‌مانده، آن دسته از خانوارهایی هستند که در هیچ شرایطی توان پرداخت اقساط بانکی ساخت مسکن را ندارند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اردبیل اظهار کرد: با واگذاری نظارت ساخت و سازهای مسکن محرومان از سوی بنیاد مسکن به سازمان نظام مهندسی ساختمان، هزینه نظارت این سازمان نیز به سایر هزینه‌ها اضافه شده که این امر به ضرر قشر محروم و نیازمند جامعه است.

وی با بیان اینکه سقف تسهیلات بانکی احداث مسکن محرومان از یک ۱۰۰ میلیون تومان در سال گذشته به ۲۰۰ میلیون تومان در سال‌جاری افزایش یافته است، اضافه کرد: بر اساس تفاهم‌نامه بنیاد مستضفان و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، در حال حاضر ۱۹۱ واحد مسکونی مددجویی در سه بخش مرکزی، شاهرود و خورش رستم خلخال در حال اجرا است.

محصولات ۹۶ شرکت تحت نظر پارک علم و فناوری تجاری‌سازی شد

پارک‌ علم و فناوری یکی از مهم‌ترین ساختارهای موثر در اقتصاد دانش‌بنیان و محیطی مناسب برای استقرار، توسعه و شکوفایی موسسه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان است که در تعامل سازنده با دیگر دانشگاه‌ها و موسسه‌های پژوهشی به فعالیت‌های فناوری اختصاص دارد.

استان اردبیل نیز بر همین مبنا در چند سال گذشته در این زمینه فعال شده و نسبت به ایجاد پارک علم و فناوری اقدام کرده که هدف اصلی آن به عنوان یک نهاد فناورانه، افزایش ثروت در جامعه از طریق ایجاد و توسعه فعالیت موسسه‌های متکی بر فناوری است.

رئیس پارک علم و فناوری استان اردبیل در این زمینه تشریح کرد: در حال حاضر محصولات ۹۶ شرکت دانش‌بنیان، فناور و مرکز رشد در این استان وارد مرحله تجاری‌سازی شده است.

حبیب ابراهیم‌پور در نشستی خبری افزود: از ۵۵۰ شرکت دانش‌بنیان، واحدهای فناور و مرکز رشد استان اردبیل ۲۰۰ مورد مربوط به مرکز رشد و بقیه جزو استارتاپ (کسب و کارهای نوین) هستند که محصولات ۹۶ مورد از این شرکت‌ها صادرات محور است.

وی با اشاره به احداث کارخانه نوآوری در اردبیل بیان کرد: این کارخانه در مساحت هفت‌هزار و ۵۰۰ مترمربع در شهرک الهیه اردبیل در دست احداث است و در حال حاضر ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که و پیش‌بینی می‌شود تا سال آینده به بهره‌برداری برسد.

رئیس پارک علم و فناوری استان اردبیل افزود: این کارخانه با هدف توسعه فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در استان تاسیس و از طریق ایجاد زنجیره کامل اکوسیستم فناوری مشتمل بر شتاب دهنده‌ها، استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه‌های مختلف گردشگری، کشاورزی، تولید بذر، فناوری ساختمان، گیاهان دارویی و فرآوری چرم به فعالیت می‌پردازد.

وی با اشاره به اینکه تا کنون ۴۸ شرکت دانش‌بنیان در استان اردبیل راه‌اندازی شده است، اظهار کرد: از این تعداد ۱۲ شرکت خلاق و ۳۶ شرکت دانش‌بنیان نوع ۱ و ۲ هستند که محصولات تولیدی آنها مورد حمایت جدی پارک علم و فناوری قرار گرفته است.

ابراهیم‌پور تقویت ارتباط بین دانشگاه، و پارک علم و فناوری را یادآور شد و گفت: تقویت ارتباط بین دانشگاه، مردم و پارک علم و فناوری منجر به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان می‌شود و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر تقویت ارتباطات بین پارک علم و فناوری، دانشگاه‌ها و جامعه تاکید ویژه‌ای دارد.

۱۸ اثر صنایع ‌دستی مهر اصالت ملی دریافت کردند

اردبیل از استان‌های برجسته در زمینه صنایع دستی در ایران محسوب می‌شود و دستان هنرمندان در هر منطقه از این استان از گذشته‌های دور کالاها و آثار ارزشمند در این زمینه خلق کرده‌اند.

تاکنون ۲۹۹ رشته صنایع دستی در نقاط مختلف ایران شناسایی شده است که سهم استان اردبیل از آن به بیش از ۶۰ مورد می‌رسد و در حال حاضر نزدیک به ۳۰ هزار صنعتگر در این زمینه فعال هستند.

چرم و ملیله دوزی، معرق، مرصع و معرق سنگ، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی، قالی‌بافی، پالازبافی، ورنی‌بافی، تراش شیشه، مسندبافی، سفالگری، چاقوسازی، قلم‌زنی و کاشی معرق از جمله صنایع دستی معروف استان اردبیل است.

مدیرکل‌ میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان اردبیل از درخشش این استان در داوری مهر اصالت صنایع ‌دستی خبر داد و گفت: ۱۸ اثر صنایع ‌دستی منطقه در این دوره به صورت همزمان مهر اصالت ملی دریافت کردند.

نادر فلاحی اظهار کرد: از ۲۵ اثر ارسالی به داوری مهر اصالت ملی سال  ۱۴۰۰ که در شهر ارومیه برگزار شد، به شکل همزمان برای ۱۸ اثر صنایع‌دستی استان نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی ارائه شده است.

وی افزود: بر اساس سهمیه اعلامی، سهم استان اردبیل در این جشنواره ارسال ۲۵ اثر بود که در مقایسه با سهمیه دیگر استان‌های حاضر در جشنواره، این استان بیشترین سهم دریافتی مهر اصالت ملی را داشت.

 مدیرکل‌ میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان اردبیل بیان کرد: ۲۵ اثر ارسالی از استان پس از داوری استانی مهر اصالت از بین ۵۲ اثر در رشته‌های مختلف انتخاب و به مرحله داوری ملی منطقه شمال غرب کشور ارسال شده بود.

وی در مورد اهداف برگزاری داوری مهر اصالت ملی صنایع دستی یادآور شد: کمک به ارتقا و بهبود کیفی محصولات تولیدی، ایجاد رقابت سالم بین صنعتگران و هنرمندان، تسهیل در شناسایی هنرمندان فعال و معرفی و انتخاب آثار برگزیده در کنار ایجاد انگیزه بروز استعدادها و نوآوری‌ در تولیدات از جمله هدف‌های برگزاری این رویداد است.

نگهداری اماکن ورزشی نیازمند ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار است

مجموع ورزشکاران بیمه شده استان اردبیل به بیش از ۶۰ هزار نفر رسیده و میانگین سرانه ورزشی در این استان حدود ۰.۴۶ مترمربع است که شهرستان‌های کوثر با ۲.۷ مترمربع بیشترین و اردبیل با ۰.۳۱ مترمربع کمترین سرانه ورزشی را در این استان دارند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان اردبیل گفت: برای نگهداری، تعمیر و تجهیز سالن‌ها و اماکن ورزشی این استان افزون بر ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

سجاد انوشیروانی در حاشیه بازدید از اماکن و پروژه‌های ورزشی خلخال افزود: هرگونه بی‌توجهی به تامین اعتبارات نگهداری اماکن ورزشی این استان موجب از بین رفتن سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی صورت گرفته در حوزه ورزش خواهد شد.

وی بیان کرد: بر این اساس از محل اعتبارات سفر اخیر رئیس جمهوری به استان اردبیل، بودجه مناسبی برای تکمیل پروژه‌های ورزشی نیمه‌تمام در این استان در نظر گرفته شده است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان اردبیل همچنین با تقدیر از مشارکت بنیاد علوی در اجرای پروژه‌های ورزشی روستایی در این استان اظهار کرد: این بنیاد برای تکمیل سالن‌های ورزشی روستایی خلخال در سال‌جاری ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه می‌کند.

اردبیل با کمبود شدید منابع آبی مواجه است

در حال حاضر ۵۲ سد در حال بهره‌برداری با ظرفیت ۴۰۲ میلیون مترمکعب در استان اردبیل وجود دارد اما تغییر اقلیم و به تبع آن بالا رفتن میانگین دما و کاهش ۵۰ درصدی بارش‌ها در این استان موجب خالی ماندن بیش از چهار پنجم حجم این سدها و بروز چالش در تامین آب مورد نیاز شده است.

بر اساس برنامه سند سازگاری با کم‌آبی استان اردبیل باید در فاز نخست ۱۸۳ میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه‌جویی شود که در ۶ ماهه امسال با اقدام‌های صورت گرفته، صرفه‌جویی حدود ۱۳ میلیون مترمکعبی محقق شده است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری اردبیل در این زمینه گفت: در حال حاضر استان با کمبود شدید منابع آب مواجه است و باید با نگاه جامع به وظایف کارگروه سازگاری با کم آبی، نسبت به رفع دغدغه‌های موجود تلاش شود.

سید کمال‌الدین میرجعفریان در نشست کارگروه سازگاری با کم آبی استان اردبیل که به صورت ویدئو کنفرانس با دبیر این کارگروه ملی برگزار شد، افزود: کمبود منابع آب شرب به خصوص در روستاها و وجود تنش آبی در اکثر مناطق این استان باید در برنامه‌های کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی مورد توجه قرار گیرد.

وی به ضرورت کنترل منابع آب و تخصیص حقابه و سهم استان اردبیل از رودخانه‌های عبوری از مرزهای این استان اشاره کرد و افزود: ضرورت دارد سهم منطقه از منابع سطحی از جمله رودخانه‌ها مدنظر کارگروه ملی سازگاری قرار گیرد تا در تامین منابع آب در بخش‌های مختلف موانع و مشکلات مرتفع شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری اردبیل با تاکید بر لزوم رونق کشاورزی نوین برای برون‌رفت از چالش بحران آب در منطقه، بیان کرد: باید با استفاده از ظرفیت توسعه آبیاری نوین از طریق تخصیص منابع مالی و تسهیلات بانکی مناسب به کشاورزان از بحران کم‌آبی عبور کنیم.

وی عبور از بحران آب در کشور را در گرو همت ملی برای ترویج برنامه‌های مدیریت مصرف دانست و اضافه کرد: مدیریت مصرف در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی و شرب نیازمند عزم و همت ملی است و باید از ظرفیت‌های مختلف از جمله تخصیص عادلانه منابع آب استفاده کرد.

۱۱۰ حلقه چاه غیرمجاز مسدود شد

در حالی برخی آمارها از وجود ۵۰۹ حلقه چاه غیرمجاز در استان اردبیل حکایت دارد که آبخوان دشت اردبیل در حال حاضر دچار افت متوسط ۲۷ سانتی‌متری شده که این امر به دلیل تمرکز جمعیت و رشد فزاینده مصارف مختلف رخ داده است.

آبخوان ممنوعه اردبیل با کسری تجمعی ۷۸۵ میلیون مترمکعبی مواجه است و در محدوده‌های مطالعاتی اردبیل، مشگین‌شهر و جنوب استان به ترتیب باید ۵.۴۳ و ۲.۶ میلیون مترمکعب با اجرای برنامه‌های سازگاری با کم آبی صرفه‌جویی شود تا طبق برنامه به تعادل برسد.

مدیر دفتر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب و نماینده مجری طرح احیا و تعادل بخشی شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در این زمینه گفت: جهت مدیریت و نظارت دقیق بر منابع آب زیرزمینی و حفظ و صیانت از این منابع، گروه‌های گشت و بازرسی این شرکت امسال اقدام به مسدود کردن ۱۱۰ حلقه چاه کرده‌اند.

داور بستام در جلسه احیا و تعادل‌بخشی شرکت آب اردبیل، صرفه‌جویی حاصل از انسداد این چاه‌ها را بیش از ۱.۳ میلیون مترمکعب عنوان کرد و افزود: همچنین از ابتدای سال‌جاری تا کنون ۱۷۰ دستگاه کنتور هوشمند و حجمی بروی چاه‌های موجود نصب شده است و ۲۰ دستگاه نیز با هزینه بهره‌برداران چاه‌ها خریداری شده که در ماه‌های آینده نصب خواهد شد.

وی  با بیان اینکه امسال تاکنون منصوبات غیرمجاز ۴۰ حلقه چاه دارای اضافه برداشت تقلیل یافته و یا برچیده شده است، اظهار کرد: علاوه بر اقدامات یاد شده همگام با سایر پروژه‌های تعادل‌بخشی، پروژه اطلاع‌رسانی در استان با ترویج فرهنگ مصرف بهینه و ارتقای سواد آبی بهره‌برداران و اجرای طرح داناب در حال انجام است.

مدیر دفتر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب و نماینده مجری طرح احیا و تعادل بخشی شرکت آب منطقه‌ای اردبیل تصریح کرد: با هر گونه تخلف در زمینه برداشت از آب‌های سطحی و زیرزمینی برخورد قانونی می‌شود و انسداد بقیه چاه‌های غیرمجازی که حکم پر و مسلوب المنفعه شدن آنها از سوی مراجع قضایی صادر شده است، تداوم خواهد داشت. 

جشنواره زمستان بیدار برگزار می‌شود

استان اردبیل ظرفیت‌های قابل توجه گردشگری زمستانی دارد که از جمله می‌توان به کوه سبلان با ظرفیت کوهنوردی، پیست اسکی آلوارس در ۱۲ کیلومتری سرعین و استخرهای آبگرم معدنی اشاره کرد.

مدیرکل‌ میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان اردبیل گفت: بر این اساس جشنواره زمستانی با عنوان زمستان بیدار با هدف رونق گردشگری زمستانی با آغاز فصل سرما و بارش برف برگزار خواهد شد.

نادر فلاحی به آغاز جشنواره زمستان بیدار در ۲ محور اشاره کرد و افزود: برگزاری چهار جشنواره زمستان بیدار در سال‌های گذشته، اردبیل را به عنوان مرکز گردشگری زمستانی در کشور معرفی کرده است اما با توجه به تداوم شرایط کرونایی، امسال این جشنواره در ۲ بخش برگزار خواهد شد.

وی هدف از برگزاری جشنواره زمستان بیدار را معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان اردبیل عنوان کرد و گفت: باید در این زمینه اطلاع‌رسانی‌های لازم در تمامی شهرستان‌های استان انجام شود و با ترغیب مردم و گردشگران برای حضور در این رویداد، شاهد رونق بیشتر گردشگری باشیم.

مدیرکل‌ میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان اردبیل اضافه کرد: در کنار برگزاری جشنواره به صورت فیزیکی در محوطه‌های باستانی، اماکن تاریخی و تاسیسات گردشگری برنامه‌ریزی اساسی برای برگزاری این جشنواره در فضای مجازی نیز انجام شده است.

تیم فوتبال شهرداری اردبیل احیا می‌شود

شهردار اردبیل از عزم جدی و برنامه‌ریزی مدیریت شهری به‌ منظور احیای دوباره و گام‌به‌گام تیم فوتبال شهرداری اردبیل خبر داد.

محمود صفری در این زمینه گفت: محروم نگهداشتن جمعیت جوان شهر و استان از حق نشاط اجتماعی، تنها دستاورد کناره‌گیری شهرداری از تیم‌داری در رشته ورزشی فوتبال بوده است.

وی افزود: بر این اساس اقدام لازم برای احیای تیم فوتبال بزرگسالان شهرداری اردبیل انجام گرفته است و امید می‌رود در آینده نه‌چندان دور با همراهی شورای اسلامی شهر و فراهم‌آوردن زمینه بازگشت این تیم به عرصه رقابت‌های فوتبال کشور، دوباره شاهد دمیده شدن نشاط و امید به روحیه جوانان عزیز و قدرشناس شهر ورزش‌دوست اردبیل باشیم.

شهردار اردبیل همچنین برای اختصاص اعتبار لازم جهت برطرف کردن برخی نیازهای اساسی سازمان فرهنگی- ورزشی مانند احداث زمین چمن تمرین تیم‌های ورزشی، تاسیس آکادمی ورزشی و احداث ساختمان دانشکده علمی- کاربردی شهرداری قول مساعد داد.

تیم فوتبال شهرداری اردبیل که از سال ۱۳۷۷ تاسیس شد، به عنوان یکی از تیم‌های پرطرفدار به شمار می‌رفت و زمانی مدعی صعود به لیگ برتر فوتبال کشور و جزو تیم‌های مطرح لیگ دسته یک بود.

این تیم سال ۹۸ با موافقت رئیس فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ مجوز دوباره‌ای برای حضور در مسابقات فوتبال لیگ دسته سه کشور دریافت کرده بود اما در پی انصراف از مسابقات در اواسط فصل، به ۲ پله پایین‌تر (لیگ استانی) سقوط کرد.

۱۴ زندانی جرایم غیرعمد و مالی در اردبیل آزاد شدند

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان اردبیل از فراهم شدن زمینه آزادی ۱۴ زندانی جرایم غیرعمد و مالی با کمک یک خانواده خیر در این استان خبر داد.

کریم‌الله محبوبی روز شنبه در این زمینه به خبرنگاران گفت: اهدای نیکوکارانه یک میلیارد ریال هزینه مراسم سومین روز درگذشت یک متوفی از سوی خانواده‌اش زمینه‌ساز آزادی ۱۴ زندانی جرایم غیرعمد و مالی و تهیه ۷۲ بسته معیشتی برای خانواده‌های آنان در اردبیل شد.

وی افزود: این خانواده با صرف هزینه مراسم ترحیم مادر گرامی خود، زندانیان مورد نظر را از زندان آزاد کردند و با این اقدام خداپسندانه، سبب خوشحالی خانواده‌های این زندانیان شدند.

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان اردبیل بیان کرد: شهروندان نیکوکار دار الارشاد اردبیل همواره گره‌گشای مشکلات یکدیگر بوده‌اند، از زمان شیوع ویروس کرونا در راستای پیشگیری از شیوع بیماری کووید- ۱۹ اهدای بخشی از هزینه‌های مراسم ترحیم را به آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد اختصاص داده‌اند.

وی یادآور شد: از سال ۱۳۹۸ تاکنون ۱۸ خانواده نیکوکار با اهدای هزینه مجالس ترحیم اموات خود برای آزادی تعدادی از زندانیان جرایم مالی غیرعمد مشارکت کردند.

بیش از تعداد ۱۱۵ نفر از زندانیان جرایم غیرعمد و مالی با مبلغ محکومیت بیش از ۲۲۱ میلیارد ریال از ابتدای سال‌جاری از زندان‌های استان اردبیل آزاد شده‌اند.

ظرفیت کمپ‌های ترک اعتیاد استان اردبیل افزایش یافت

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل با اشاره به فعالیت ۱۱ کمپ ترک اعتیاد در نقاط مختلف این استان گفت: ظرفیت این کمپ‌ها با تمهیدات صورت گرفته افزایش یافته است.

بهزاد ستاری در نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: تعداد ۱۱ کمپ ترک اعتیاد در استان اردبیل وجود دارد که چهار مورد در اردبیل و سایر آنها در دیگر شهرستان‌ها فعال هستند و با ظرفیت اسمی ۶۰۰ نفر خدمات متعددی به مقیمان ارائه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه امکان افزایش ظرفیت مددجویان برای این مراکز مهیا شده است، افزود: با توجه به برآوردهای به‌عمل آمده، امکان افزایش ظرفیت تا سقف ۳۱۰ نفر برای این مراکز در نظر گرفته شده است که با احتساب ظرفیت قبلی، در مجموع ارائه خدمات به ۹۱۰ نفر را فراهم خواهد کرد.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل در مورد صدور موافقت‌های اصلولی به منظور راه‌اندازی مراکز جدید اظهار کرد: هم اکنون تعداد هفت مرکز در حال دریافت مجوز تاسیس هستند که در صورت محقق شدن، ۴۸۰ نفر به ظرفیت موجود اضافه خواهد شد و یک‌هزار و ۳۹۰ نفر را تحت پوشش قرار خواهد داد.

وی در ادامه از تشکیل کمیته توانمندسازی و صیانت از خانواده‌های معتادان خبر داد و اضافه کرد: این کمیته در صورت موافقت سایر اعضای شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر که امور اجرایی آن را عهده‌دار خواهند شد، از خانواده‌های معتادان با هدایت درست و فراهم کردن زمینه‌های اشتغال، حرفه‌آموزی و انجام مشاوره‌های تخصصی حمایت خواهد کرد.

بنابر آمارهای نیروی انتظامی، ۶ درصد جرایم در استان اردبیل مرتبط با مواد مخدر و ۱۲ درصد جرایم استان مربوط به سرقت است که در این میان ۷۰ درصد سارقان معتاد هستند.

هفت نفر در اثر غرق‌شدگی در استان اردبیل جان باختند

مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل گفت: امسال بر اثر حوادث مربوط به غرق‌شدگی در کانال‌های آب کشاورزی، دریاچه‌ها و رودخانه‌های استان اردبیل هفت نفر جان خود را از دست داده‌اند.

علیرضا فرخی با اشاره به اینکه جان‌باختگان شامل ۶ مرد و یک زن بوده‌اند، افزود: این آمار در مقایسه با ثبت ۱۰ متوفی ناشی از غرق‌شدگی در سال گذشته ۳۰ درصد کاهش داشته است.

وی تشریح کرد: غرق‌شدگی زمانی اتفاق می‌افتد که مجاری تنفسی انسان به وسیله مایعی مسدود شود و یا مایعی به داخل ریه و حبابچه‌های آن راه یابد.

به گفته مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل، قطع تنفس و کمبود اکسیژن اصلی‌ترین علت مرگ در اثر غرق‌شدگی است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار