یادداشت:

تا کسی شهید نباشد، شهید نمی‌شود. شرط شهیدشدن، شهیدبودن است

انتخاب آگاهانه مسيرِ شهادت در سايه یِ تفكرِ صحيح، چنان حرارت و سوزى مى آفريند و تكاپويى در جامعه ايجاد مى كند كه حق و طرفدارانش را از باطل و پیروانش، به خوبى متمايز مى كند.
کد خبر: ۹۳۹۷۹۲۱
|
۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج کهگیلویه و بویراحمد، نصیب الله دیبا

در یادداشتی نوشته است : قلم ناتوان از آن است که چنین گفتار پرمغز و پرمحتوایی را از شهیدسپهبُدقاسم سلیمانی تحلیل و تفسیر نماید.
ولی باتوجه به اندک مفاهیمی که درکِ مطلب نموده ایم مختصری بر صفحه ساری و جاری خواهیم نمود.
از مهمترين عواملِ بازدارنده در روندِ تكاملِ جامعه و پرورشِ انسانِ كامل؛ آفت ها، جريان هاىِ انحرافى و اخلاطِ حق و باطل است؛ آنچنانكه تميز دادنِ درستى و راستىِ حق وحقيقت براى انسان هاىِ آن جامعه مشكل شده و حتى می تواند همچون سيلابى گِل آلود آن جامعه را در خود غرق كند!

انتخاب آگاهانه مسيرِ شهادت در سايه یِ تفكرِ صحيح، چنان حرارت و سوزى مى آفريند و تكاپويى در جامعه ايجاد مى كند كه حق و طرفدارانش را از باطل و پیروانش، به خوبى متمايز مى كند و با تصفيه عميق در افكار، نيات و باورها، پويايى و بالندگى و نهايتاً كمالِ جامعه یِ انسانى را تضمين مى كند.
با نگاه به سبك و سيره یِ سردار شهيد عزيزمان مى بينيم انسانِ كاملى كه پويايى و بالندگى را به پيرامونِ خود تزريق كرده بود؛ همان زندگى شهيدگونه را در طولِ حيات گوهربارش در پيش گرفته و حتى در سخت ترين شرايطِ جنگ تحميلى ٨ ساله، محاصره ٣٦٠ درجه، سيل سهمگين خوزستان و... پويايىِ را با خود همراه مى كرد.
و آيا اين به غير از ويژگى شهيد بودن در دوران حيات است!؟
آيا اين همان ويژگى "سفينة النجاتى امام حسين عليه السلام" در دوران حيات و ممات نيست!؟
آيا اين همان پويايى به سبك سرور و سالارِ شهیدان حضرتِ امام حسين عليه السلام در همراه كردن ياران باوفاى خويش در سرزمين سوزان كرببلا نيست، آنهم در سرزمين اسلامىِ به شدت تحريف شده !؟

بقول حاج‌ قاسم
"اولین پایه یِ رسیدن به مقام شهید و به مقام شهادت، مسئله هجرت است.
هجرت از خود، هجرت از مقامات خود، هجرت از مال خود، هجرت از مکان خود، هجرت از دلبستگی‌های خود، هجرت از زیبایی‌های خود.
شهدا، این هجرت را در همه‌ی ابعادش در حد کمال انجام دادند."

اگه به نحوه زندگی و رفتار شهید سلیمانی توجه کنیم متوجه می شیم‌که خودشان مصداق همین سخن خود بودند؛
یعنی قبل از اینکه به دست دشمن شهید بشه نمونه عینی شهید زنده بودند
فقط کافیه زندگی و رفتار ایشون رو بهتر و بیشتر بررسی کنیم
شهادت یک مقام معنویی است که با محاسبه و مراقبه دقیق بدست می آید اصل شهادت همان مقام معنویی است که با شهادت ظاهری، آن مقام معنویی متجلی می شود.
میدان معنویت، میدانی است که در آن، انسان‌ها می‌توانند از مواهب و الطاف الهی بهره‌مند شوند. پس در همین دنیا، انسان می‌تواند خودش را در سطحی از معنویت قرار دهد که رنگ و بوی الهی بگیرد.
شهدا قبل از شهادتشان، به درجه‌ای می‌رسند که مشمول لطف قرار می‌گیرند؛ بنابراین قبل از شهادت و در همین دنیا، عملکردشان و حتی نگاه آنان معنوی و از روی حساب است. به این معنا که کاری که مورد رضای الهی نباشد، انجام نمی‌دهند. همه حرکاتشان رنگ و بوی الهی دارد و در رفتارشان، هوا و هوس راهی ندارد.
پس می توانیم اینطور شهید بودن و شهید شدن را لمس در وجودِ وجودیِ خویش کنیم که اول باید شهید نفس بشی یا همون جهاد نفس
اگه تونستیم با نفسِ خود مبارزه، بر آن غالب و خداوند را در زندگی خود حس کنیم؛ به راحتی هم، میشه شهید شد.

امام خمینی(ره) فرمودند: "شهید نظر می کند به وجه الله"
وجه الله؛ منظور امام صاحب الزمان(عج) هستند که جلوه ای از خدا بر روی کره خاکی می باشد.
وقتی خدا را در زندگی شاهد اعمال دیده شود، تقوا رشد کرده و به تبعِ تقوا، شهادت یا مقامات علمی_معنوی روزی انسان خواهد گردید.

یا جمله ی تاریخی امام خامنه ای مدظله العالی در این مورد که فرمودند: "اول باید از سیم خاردار نفسِت رد بشی"...

دریک برداشت کلی و معنای اولیه هم میشه عرض کرد که:
شهید باش تا شهید بشی، یعنی کلاً شهیدگونه زندگی کن و هر روز با اعمال خود عملاً و روحاً (نه صرفاًجسماً) درحال شهاد باش
که اگر اینگونه هستی قطعاً شهید میشی
پس کسی شهید میشه که؛ شهیدانه، زندگی میکنه
و در واقع شهید زنده است.

در خاتمه عرایض می توان به تعبیر شهید حاج ابراهیم همّت توجه کنیم که می گویند «برای اینکه خداوند لطفش و آمرزشش شامل حال ما شود، باید اخلاص داشته باشیم و برای اینکه ما اخلاص داشته باشیم، سرمایه می‌خواهد که باید از همه چیزمان بگذریم و برای اینکه از همه چیزمان بگذریم باید شبانه روز، دلمان و وجودمان و همه چیزمان با خدا باشد. اینقدر پاک باشیم که خدا از ما راضی شود.»
شهدا انسان‌هایی بودند که قبل از شهادتشان، خداوند از آنان راضی شده است. یعنی قبل از رفتن از این عالم، به مقام شهادت رسیده‌اند. اینجاست که انسان مفهوم جمله طلایی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را درک می‌کند که «تا کسی شهید نباشد، شهید نمی‌شود. شرط شهیدشدن، شهیدبودن است. اگر امروز بوی شهید از رفتار و اخلاق کسی استشمام شد، شهادت نصیبش می‌شود. تمام شهدا دارای این مشخصه بودند».

سعی کنیم در راه خدا و برای خدا هر لحظه آماده شهادت باشیم و دلبستگی به دنیا و مادیات نداشته باشیم و تزکیه نفس داشته باشیم.

هنرِ نظم بخشیدنِ به ساختارهایِ نامتقارن، در روزگارِ آشفته یِ امروز؛ ارزشی ست ماندگار
و دانش هرکس دارایی او نیست بلکه بدهی او نسبت به جامعه است.

در پناهِ خدایِ حسابگر و حسابرس باشید.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار