خبرهای داغ:
نویسنده و شاعر معاصر همدان:

باید با همیاری یکدیگر سطح کتاب‌ها را ارتقا دهیم/ چاپ بیش از ۱۲۰ هزار عنوان کتاب در سال

همدان-نویسنده و شاعر معاصر همدان با بیان اینکه باید با همیاری یکدیگر سطح کتاب‌ها را ارتقا دهیم، گفت: در حال حاضر تا قبل از شیوع ویروس کرونا بیش از ۱۲۰ هزار عنوان در سال در همه حوزه‌ها کتاب چاپ می‌شود.
کد خبر: ۹۳۸۹۸۶۶
|
۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، جواد محقق در آئین اختتامیه جایزه قلم هگمتانه و انتخاب کتاب سال استان همدان اظهار داشت: در سال‌های گذشته که من داور کتاب سال استانی بودم به این فکر می‌کردم که چرا از همدان کتابی به سطح کشور راه پیدا نمی‌کند که امروز برای دومین سال این مراسم در استان همدان اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال ما کتاب‌های ۱۴ استان را داوری کرده‌ایم، گفت: کتاب‌های ارسال شده با کتاب‌های استان‌های دیگر مقایسه نمی‌شد و هر استان با کتاب‌های خود همان استان مقایسه می‌شد.

این نویسنده و شاعر معاصر همدان با بیان اینکه ما سال‌های گذشته که در همدان فعالیت می‌کردیم حسرت می‌خوردیم که چرا چند انتشاراتی برای چاپ کتاب در همدان نداریم، گفت: در حال حاضر بیش از ۳۰ انتشاراتی در همدان وجود دارد که متاسفانه تعداد قابل توجهی از آن کتاب منتشر نمی‌کنند و فقط خدمات چاپ ارائه می ‌کنند.

وی با بیان اینکه مجوز دادن به کتاب‌هایی که حداقل‌های یک کتاب را ندارد جفا به اهل قلم است، ابراز داشت: وقتی کتابی در جایی از دنیا مطرح می‌شود نماینده سطح فکر و فرهنگ یک استان خواهد بود و وجود چنین کتبی مایه شایسته استان نیست.

محقق با بیان اینکه باید با همیاری یکدیگر سطح کتاب‌ها را ارتقا دهیم، بیان کرد: قبل از انقلاب از سال ۱۳۳۵ تا سال ۱۳۵۷ مجموع کتاب‌هایی که در کشور منتشر شده ۲ هزار و ۵۰۰ عنوان بوده و در حال حاضر تا قبل از شیوع ویروس کرونا بیش از ۱۲۰ هزار عنوان در سال در همه حوزه‌ها کتاب چاپ می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در مقایسه با کشورهای دیگر در خصوص آمار کتابخوانی غیر منصفانه و غیر علمی صحبت می‌کنیم، گفت: وضعیت چاپ کتاب در ایران از بسیاری از کشورهایی جهان که ادعا دارند بهتر است، البته به نسبت قدمت و فرهنگ ایران راضی‌کننده نیست.

نویسنده و شاعر معاصر همدان با بیان اینکه اگر بخواهیم سطح مطالعه را مقایسه کنیم باید با کشور خودمان مقایسه کنیم، گفت: وضعیت انتشار در ایران از مصر و ترکیه به جهت تعداد جمعیت و پیشینه تمدنی که با ما همخوانی دارند، بهتر است و کشور ترکیه کمتر از یک دهم ایران کتاب منتشر می‌کند.

وی با بیان اینکه کشور ایران به لحاظ جمعیت در مقایسه با بعضی از کشورهای بزرگ در دنیا بیشتر کتاب منتشر می‌کند، گفت: در همه حوزه‌ها کتاب‌های در دسترس بیشتر از گذشته است.

محقق با بیان اینکه قبل از انقلاب تعداد نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان در ایران به تعداد انگشت‌های دست نمی‌رسید، بیان کرد: تعداد شاعرهای کودک و نوجوان قبل از انقلاب سه نفر بوده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه در استان همدان بیش از ۳۵ نفر شاعر کودک و نوجوان وجود دارد که برخی ۱۵۰ کتاب منتشر کرده‌اند، ابراز داشت: استان همدان ۵۰ برابر کل کشور قبل از انقلاب شاعر کودک و نوجوان دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار