عشایر اردبیل در کوچ به مناطق قشلاقی تأخیر نکنند

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل گفت: عشایر اردبیل در کوچ به مناطق قشلاقی تأخیر نکنند.
کد خبر: ۹۳۸۹۵۰۱
|
۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹

عشایر اردبیل در کوچ به مناطق قشلاقی تأخیر نکنند

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، معرفت آذری، مدیرکل امور عشایری استان اردبیل گفت: اول تا ۱۰ مهرماه تقویم کوچ پاییزه عشایر به مناطق قشلاق محسوب می‌شود و تاکنون اکثر عشایر به مناطق قشلاق مهاجرت کرده‌اند اما تعداد محدودی هنوز در مناطق ییلاقی حضور دارند.

او افزود: از آن‌جایی که به‌دلیل شرایط جوی و محیطی، خدمات‌رسانی در این مقطع از سال به نقاط ییلاقی دشوار است و برف و باران مشکلاتی به وجود می‌آورد، از این رو انتظار داریم تا سریعا این مناطق را ترک کنند.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل تصریح کرد: تمامی دستگاه‌ها اعم از جهاد کشاورزی، هلال احمر، وزارت راه و شهرسازی، شرکت نفت، پشتیبانی بار، پایانه‌های حمل‌ونقل، پلیس راهور و کنترل ترافیک، خدمات بیمه و محصولات کشاورزی و سایر سازمان‌های دولتی در تلاش هستند تا با ایجاد بهترین شرایط ممکن، باعث ایجاد سهولت در کوچ عشایر و رفاه هرچه بیشتر آن‌ها شوند.

آذری بیان کرد: از این رو سازمان امور عشایری نیز با تامین آرد خوراکی و آب شرب یاری‌رسان این عزیزان بوده و در همین راستا تنها تقاضای ما این است که با کوچ به‌موقع باعث آسان‌تر شدن خدمات‌رسانی شده و از تخریب زیستگاهی نیز جلوگیری شود.

او در خصوص محصولات عشایر گفت: ۱۰ هزار تن گوشت قرمز، ۴۳ هزار تن شیر، ۵۴ هزار تن پنیر و ۱۵ هزار تن پشم حیوانی از تولیدات مهم عشایر استان اردبیل است و این قشر زحمتکش، در تولید محصولات باغی و زراعی نیز کوشا بوده و ۹۲ هزار تن محصولات زراعی و ۸ هزار تن محصولات باغی عرضه می‌کنند.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل ادامه داد: همچنین تولید ۲۲ هزار متر مربع صنایع دستی نیز از دستاوردهای زنان عشایر استان اردبیل است.

آذری گفت: جمعیت عشایر استان اردبیل ۶۶ هزار و ۵۰۰ نفر و در قالب ۱۲ هزار و ۸۰۰ خانوار بوده و ۴۵ طایفه و دو ایل شاهسون و قره‌داغ را شامل می‌شود که ۵.۴ درصد جمعیت کل استان اردبیل و ۵.۶ درصد از جمعیت کل عشایر کشور را تشکیل داده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار