رئیس مجمع نمایندگان استان کردستان در گفتگو با کردتودی.

زریبار نماد و هویت فرهنگی مردم استان کردستان /مشکلات مربوط به این دریاچه در حال پیگیری است

رئیس مجمع نمایندگان استان کردستان با بیان اینکه زریبار شناسنامه و هویت مریوان است، گفت: بخشی از نماد و هویت فرهنگی مردم استان کردستان و مریوان در ادبیات گردشگری، تاریخی و فرهنگی موجود است.
کد خبر: ۹۳۸۶۲۹۶
|
۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷

شیوا قاسمی‌پور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از کردستان، با اشاره به اهمیت دریاچه زریبار، آن را بخشی از نماد و هویت فرهنگی مردم استان کردستان و مریوان در ادبیات گردشگری، تاریخی و فرهنگی موجود دانست و گفت: یکی از برنامه‌های ویژه این دوره چهارساله توجه ویژه با ارائه راهکار‌های عملی به دریاچه زریبار است.


وی با اشاره به کاهش تعداد قطعه‌های ماهی رهاسازی شده به داخل دریاچه زریبار، خواستار افزایش رهاسازی تعداد متناسب با زیست بوم دریاچه زریبار شد و افزود: درحال حاضر ۳۵ خانوار به شکل رسمی و مستقیم از طریق تعاونی صیادان با صید ماهی امرار معاش می‌کنند که به دلیل کاهش تعداد قطعه ماهی‌ها و بروز برخی بیماری‌ها زیست آبی حجم صید صیادان کاهش ۸۰ درصدی داشته است و باید با بررسی کارشناسی این مسئله در سال‌های آتی مدیریت شود.


نماینده مردم شهرستان‌های مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی از پیگیری جذب قایق موتوری با اولویت قایق برقی برای تعاونی صیادان و اداره محیط زیست خبر داد و اظهار کرد: متاسفانه قایق‌های موتوری دریاچه جوابگوی حجم فعالیت‌ها، اتفاقات غیرمترقبه و آتش‌سوزی و گردشگران ورودی به دریاچه نیست و این مسئله از طریق رئیس سازمان محیط زیست کشور پیگیری می‌شود.


قاسمی پور خواستار حل مشکل بیمه اعضای تعاونی، افزایش گشت و کنترل نظارتی حفاظت از زریبار، اطلاع رسانی کشف تور‌های ماهیگیری متخلف، جذب اعتبار برای راه‌اندازی دفتر تعاونی و ارائه تسهیلات به اعضای تعاونی شد و ادامه داد: برخی از مشکلات این تعاونی بیش از سه دهه است که انباشته شده درحالی که به معنای واقعی توسط مدیران استانی و شهرستانی قابل حل است.


وی یادآورشد: در تلاش هستیم طرح بزرگ اختصاص ردیف اعتبارات ملی برای دریاچه زریبار را تا پایان سال جاری تحقق ببخشیم تا در آینده مردم مریوان نتیجه این نشست‌ها و پیگیری‌های را به معنای واقعی لمس و وضعیت زریبار را به روز‌های خوشی که خاطره همه مردم بود، برگردانیم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار