مسئول نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه های آزاد اسلامی مازندران:

عرفان عملی و سلوک توحیدی علامه حسن زاده آملی بسیار برجسته است

ساری-مسئول دفتر نمایندگی، ولی فقیه در دانشگاه‌های آزاد منطقه ۳، با اشاره به ویژگی‌های علامه حسن زاده آملی، پرداخت و گفت: بعد عرفان عملی و سلوک توحیدی که رهبر معظم انقلاب فرمودند، بسیار برجسته است.
کد خبر: ۹۳۸۶۲۹۰
|
۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از مازندران، مراسم چهلمین روز از رحلت ملکوتی علامه ذوالفنون حسن زاده آملی در سپاه کربلا برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام دکتر سید حسین ابراهیمیان مسئول دفتر نمایندگی، ولی فقیه در دانشگاه‌های آزاد منطقه ۳، با اشاره به ویژگی‌های علامه حسن زاده آملی، پرداخت و گفت: بعد عرفان عملی و سلوک توحیدی که رهبر معظم انقلاب فرمودند، بسیار برجسته است.

این استاد حوزه و دانشگاه به ۱۹۰ اثرعلمی در علوم گوناگون علامه حسن زاده آملی اشاره کرد و افزود:علامه حسن زاده در آثار عرفانی خود گفته است ما دو عرفان نظری و عملی داریم.

حجت الاسلام دکتر ابراهیمیان ادامه داد: به گفته علامه حسن زاده آملی عرفان نظری عبارتند از درک عمیق و باطنی حقایق هستی و هستی مطلق به وسیله کشف و شهود قبلی و مشاهدات باطنی. و عرفان علمی عبارتند از پیمودن منازل سلوک از مبدا تا مقصد به کمک استاد سالک و به وسیله چله نشینی ها.

مسئول دفتر نمایندگی، ولی فقیه در دانشگاه‌های آزاد منطقه ۳ با بیان اینکه علامه حسن زاده آملی در عرفان عملی که به آن رسیده، ۵ اصل را مشخص کرده است، گفت: علامه گفتند تمام عرفان عملی در ۵ اصل مبدا، مقصد، منازل، استاد و حالات و مقامات خلاصه شده است.  

این استاد حوزه و دانشگاه، با اشاره به اولین اصل، خاطرنشان کرد: مبدا اولین اصل عارف است؛ که این به منزله بیداری و آگاهی است و باید از غفلت‌های شش گانه بیرون بیاید؛غفلت از خود، غفلت از خدا، غفلت از گذشته، غفلت از آینده غفلت از مکتب، غفلت از عملکرد.  

حجت الاسلام دکتر ابراهیمیان به مقصد حرکت عارف هم اشاره کرد و گفت: این منزل فنا و بقای فی الله است. عارف دراین مقصد به جایی می‌رسد که ذوب در هستی مطلق و جزیی از هستی می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به منازل ۱۰ گانه بین مبدا و مقصد با توجه به استاد در مسیر حرکت و بقای فی الله، افزود:منازل ۱۰ گانه توبه، ورع، صبر، توکل، رضا، یقین و فنا و بقا و ... است.

حجت الاسلام دکتر ابراهیمیان به چهارمین اصل عرفان عملی که حالات و مقامات  است هم اشاره کرد و گفت: در این مرحله آنچه در سلوک توحیدی نصیب عارف می‌شود که انسان‌های عادی و معمولی از آن بی خبر هستند.

این استاد حوزه و دانشگاه به انجام واجبات و ترک محرمات تاکید کرد و گفت: این علم عرفان است که انسان به این امر بدون آنکه متحمل سختی ها شود، بپردازد.

حجت الاسلام دکتر ابراهیمیان به پنجمین اصل عرفان عملی هم اشاره کرد و افزود:مهم ترین اصل، داشتن استاد است. که به گفته علامه ما دو نوع استاد داریم استاد عام، و استاد خاص. اولین نشانه استاد عام این است که ادم را به فکر خدا بیندازد، و استاد خاص هم چله نشینی ها را برای عارف، راهنمایی می کند.از سه راه میشود استاد خاص را پیدا کرد، جستجو، پرسیدن از اهل راه، و نیز دعا و درخواست از خدا است.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان اینکه چهل روز ترک گناه انسان را به مقام والای عرفانی می رساند، گفت:برای پی بردن به باطن عالم، و لذت بردن از جهان هستی، باید ترک گناه کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها