خبرهای داغ:

مردم ایران با تبعیت از ولایت و رهبری آیه «کونوا مع الصادقین» را معنا کردند

شاهرود_امام جمعه شاهرود با اشاره به اینکه، مهمترین تفسیر آیه «کونوا مع الصادقین»، تبعیت از رهبری و ولایت و همراهی با ولایت است، گفت: مردم ایران اسلامی، در دوران انقلاب اسلامی در کنار ولایت و رهبری ایستادند.
کد خبر: ۹۳۸۵۱۳۴
|
۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۱

مردم ایران با تبعیت از ولایت و رهبری آیه «کونوا مع الصادقین» را معنا کردندبه گزارش خبرنگار بسیج، حجت الاسلام و المسلمین عباس امینی در جلسه تفسیر هفتگی قرآن کریم در مسجد موسی بن جعفر (ع) شهرک فرهنگیان شاهرود در سخنانی با اشاره به آیه ۱۱۹ سوره توبه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَکُونُوا مَعَ الصَّادِقِین،‌ای اهل ایمان، خداترس باشید و با مردان راستگوی با ایمان بپیوندید» با اشاره به کلمه «الصَّادِقِینَ»، اظهار کرد: راست گویان در کردار و گفتار و پندار، واژه‌ای که در قرآن، در کنار واژه‌های دیگر آمده، واژه «صداقت» است و از جمله صفات مومن، این است که اهل صداقت باشد.
امام جمعه شاهرود با اشاره به اینکه نقطه مقابل صدق، کذب است، گفت: گاهی در کردار هم همینطور هست و امام ششم که امشب شام ولادتش است، دارای این صفت، یعنی‌صادق است.
او با بیان اینکه آیه ۱۱۹سوره توبه؛ کلاس ایمان، تقوا و پرهیزگاری است، افزود: درجه اول، ایمان است، ایمان و تقوا، مثل ترمز ماشین عمل می‌کند، نگهدارنده است، باید ملکه تقوا در وجود مومن، تقویت شود.
رئیس شورای فرهنگ عمومی شاهرود اظهار کرد: در قرآن یک مقام ‏ «عند» داریم، «عند ربهم یرزقون»، یک مقام معیت داریم، این هم نشینی وهمراهی با راستگویان وهمنشینی با اهل ایمان هست.
مردم ایران با تبعیت از ولایت و رهبری آیه «کونوا مع الصادقین» را معنا کردندامینی با اشاره به اینکه مومنین در همه کار‌ها صادقند، همسر با شوهر و فرزند، مردم باهم صادق و راستگو هستند، افزود: اولین صدیقین، محمد و آل محمد (ص) هستند، در گفتار در رفتار و کردار.
امام جمعه شاهرود با تاکید بر اینکه، مهمترین تفسیر ازآیه «کونوا مع الصادقین»، تبعیت از رهبری و ولایت و همراهی با ولایت است، گفت: ما مخاطب این آیه هستیم، مردم شریف ایران اسلامی ما، در دوران انقلاب اسلامی این آیه را خوب معنا کردند و در کنار ولایت و رهبری ایستادند.
او با بیان اینکه صادقین چه کسانی هستند؟ تصریح کرد: در روایات شیعه و سنى آمده است که مقصود از «الصَّادِقِینَ»، محمد و آل‌محمّد علیهم السلام مى‌باشند.
امینی با اشاره به ویژگی‌های، مومنین عنوان کرد: ایمان به خدا و ایمان به رسول و جانشینان او، در راه خدا هم با جان و هم با مالشان انفاق می‌کنند از ویژگی مومنان است.
او با اشاره به انواع جهاد از منظر مقام معظم رهبری، گفت:جهاد مبین، جهادعلمی ... و در زمان پیامبر، زن‌ها و مجاهدین آمدند خدمت پیامبر و اعتراض کردند و گفتند؛ که شما به مرد‌ها جهاد را بشارت دادید، اما ما زنها، چگونه مجاهدت کنیم، پیامبر فرمود؛ «جَهادُ الْمَرأةِ حُسْنُ التَّبَعُّل» جهاد زنان، نیکو همسرداری کردن است.
امینی با بیان اینکه هر شخصی در موقع موقعیت خودش، یک جور جهاد می‌کند، افزود: کارمند با کار خودش، کشاورز، با کارخودش و مسئولین امروز می‌تواند با خدمت به مردم و با عملشان جهاد کنند.
مردم ایران با تبعیت از ولایت و رهبری آیه «کونوا مع الصادقین» را معنا کردندامام جمعه شاهرود با اشاره به آیه ۱۷۸ سوره بقره در مورد قصاص در آن اظهار کرد: در این آیه، حقیقت صداقت را سه بخش می‌کند که بخش اول؛ مربوط به باور‌ها و ایمان، بخش دوم؛ رابطه و عمل هم در حوزه فردی و حوزه اجتماعی و بخش سوم؛ مسائل اخلاقی است.
او ادامه داد: نیکی به این نیست که، شما ظاهر بین باشید؛ شرق و آفتاب، قبله مسیحیان بود و غرب آفتاب، قبله یهودیان. اهل کتاب، به مسلمین، فخر فروشی می‌کردند. خداوند، کعبه را قبله مسلمین قرار داد و به پیامبر این قبله را، مرحمت فرمود میخواست به اهل کتاب بفهماند که، ظاهر بین و فخرفروش و ظاهربین، نباشید. محتوای آن را بنگرید.
امینی خاطر نشان کرد: ظاهر دین مهم است، اما آنچه که باید ارزش گذاری شود محتوای دین است، در حوزه اعتقادات، ایمان به خدا، ایمان به روز جزا و قیامت، ایمان به ملائکه، ایمان به کتاب و همه کتب آسمانی از آدم تا خاتم و صداقت به متقین است.
او انفاق را با مال به بستگان و یتیم، هم مالی و عاطفی، که مسئله عاطفی و توجه به نیاز‌های روحی و عاطفی یتیم‌ها و مسکین و ابن سبیل در راه مانده و رقاب مثل زندانی برشمرد و افزود: خدا می‌فرماید «نماز به پا دارید و زکات بپردازید و مسائل اخلاقی و پیمان‌هایی که می‌بندید را استوار بمانید.»
مردم ایران با تبعیت از ولایت و رهبری آیه «کونوا مع الصادقین» را معنا کردندامام جمعه شاهرود تصریح کرد: آقای زوج و خانم زوجه؛ وقتی پای سفره عقد می‌نشینی، پیمان می‌بندی، به پیمان و عهد خودتان، پایبند باشید، آقای مستاجر و آقای موجر، باید پای قراردادتان بمانید، آنچه که در قالب عبادت و آنچه در قالب تعهدات اجتماعی، مومنین باهم هم پیمان هستند، باید به آن عمل کنند و استوار بمانند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار