مقتدایی در گفت و گو با خبرگزاری بسیج:

عضویت در پیمان شانگ‌های یکی از مهمترین اقدامات یک دهه گذشته است

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: یکی از مهمترین اقدامات یک دهه گذشته در خصوص عضویت ایران در سازمان‌های بین المللی عضویت کشورمان در پیمان شانگ‌های است.
کد خبر: ۹۳۸۰۴۳۱
|
۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
عباس مقتدایی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت و گو با خبرنگار سیاسی بسیج در خصوص دستاورد های دولت سیزدهم گفت: یکی از مهمترین اقدامات یک دهه گذشته در خصوص عضویت ایران در سازمان‌های بین المللی عضویت کشورمان در پیمان شانگ‌های است.

وی ادامه داد: این پیمان که در عمل بخش اقتصاد و حتی عرصه‌های غیر اقتصادی را در سطح منطقه غرب آسیا، آسیا و آسیای میانه و قفقاز تحت تاثیر قرار می‌دهد، در عمل به ایران کمک می‌کند تا بتواند رویکرد جدید خود مبنی بر نگاه با آسیا را پیش ببرد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان این که جمهوری اسلامی ایران بعد از روی کار آمدن دولت سیردهم جایگاه ویژه‌ای در بین کشور‌های آسیایی پیدا کرد، افزود: در کشور‌های آسیایی در دولت‌های قبلی ایران تصورشان این بود که تمایل ایران به پرداختن به اروپا و آمریکا و کم اهمیت دادن به مناطق آسیایی است.

وی ادامه داد: در حالی که بعد از روی کار آمدن آقای رئیسی و انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، کشور‌های عضو پیمان شانگ‌های در عمل ایران را به عنوان کشوری که رویکردش می‌تواند به کلیت منطقه‌ای آسیا کمک بکند مورد پذیرش قرار گرفت.

وی افزود: اکنون جمهوری اسلامی ایران افق‌های نوینی را هم برای خود هم برای منطقه باز کرده است و این افق‌های روشن می‌تواند اقتصاد ایران را از وابستگی به ساختار‌های پولی و مالی اروپایی و آمریکایی نجات دهد.

مقتدایی در ادامه گفت: بر این اساس من معتقدم یکی از مهمترین اقداماتی که در طلیعه دولت انجام شده است عضویت ایران در پیمان شانگ‌های است و این یک دستاورد برای دولت سیزدهم محسوب می‌شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در خصوص افرادی که ممکن است بگویند مقدمات این کار در دولت‌های قبلی پایه گذاری شده است افزود: اگرچه حرف غلطی نیست، اما واقعیت این است که، چون رویکرد دولت تغییر کرد و رئیس‌جمهور به صورت علنی در همان ابتدای حضورش در ریاست جمهوری اعلام کرد که می‌خواهد با آسیا کار کند عملاً نتیجه اعلام این رویکرد این بود که تاجیکستان به عنوان کشور میزبان با سایر کشور‌ها تلاش کردند تا این رویکرد ایران مورد استقبال قرار گیرد.

وی اظهار کرد: اعضای پیمان شانگ‌های بیش از دو و نیم میلیارد نفر است همچنین حجم بالایی از مبادلات کالا و مراودات مالی میان کشور‌های آسیایی عضو پیمان شانگ‌های انجام می‌شود.

مقتدایی ادامه داد: دو قدرت بزرگ جهانی که دارای عضویت دائم در شورای امنیت ملل متحد هستند یعنی چین و روسیه در این پیمان حضور دارند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: متصل شدن سرنوشت کشور‌های آسیایی به یکدیگر و قدرت‌های نوظهوری ماننده ایران، روسیه، چین و نظایر آن و حتی خارج از پیمان شانگ‌های کشور‌های مهم دیگری وجود دارد که در عمل می‌توانند موضوع دفاع از سوی دیگر در عرصه‌های مالی اقتصادی پولی بانکی سیاسی و حتی نظامی را در آینده رقم بزنند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار