حسینیه کربلایی ها؛ حسینیه ای که تبعیدی های صدام ایده ساز تاسیس آن شدند

استاد فولادزاده یکی از معاودین ایرانی با اشاره به نحوه شکل گیری حسینیه کربلایی ها در تهران، گفت: کمک به مردمی که توسط صدام حسین از عراق به ایران تبعید شدند، ایده ای شد تا حسینیه کربلایی ها در تهران شکل بگیرد.
کد خبر: ۹۳۷۱۳۷۱
|
۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، استاد فولادزاده یکی از هزاران معاودین ایرانی که صدام حسین در آغاز جنگ تحمیلی تمام دارایی های آنها را ضبط کرده و به ایران بازگرداند در گفت  و گو با خبرنگار ما از نحوه شکل گیری  حسینیه کربلایی ها در تهران سخن گفت و اظهار داشت: جمعی از کربلایی های مقیم تهران در سال ۱۳۴۸ در مسجد «آقامحمود» (واقع در تهران، خیابان پانزده خرداد شرقی، کوچه مروی) هیاتی را تاسیس و بعدها مکانی را در چهارراه گلوبندک برای آن خریداری کردند تا جلسات هیئت از دهه ۵۰ در این مکان برگزار شود. این مکان جدید، حدود پنج دهه است که پاتوق اصلی گروهی از کربلایی های ساکن در پایتخت ایران است.

برنامه های مختلفی در طول سال در این حسینیه برگزار می شود که مراسم عزاداری ظهر عاشورا و خیمه سوزان با حضور پرشور اقشار مختلف مردم از جذاب ترین آنها است. در این مراسم طبق یک سنت قدیمی، مردم در بازار تهران با چهارپایه خوانی مداحان به عزاداری و سینه زنی می پردازند و هنگام ظهر عاشورا مراسم خیمه سوزان مقابل حسینیه کربلایی های تهران برگزار می شود.

خبرنگار خبرگزاری بسیج گفت و گویی با «استاد حاج عبدالامیر فولادزاده» از بانیان و متولیان حسینیه و هیئت کربلایی ها در تهران و فرزند مرحوم حاج غلامحسین فولادزاده انجام داده است که در ادامه می خوانید.

درباره نحوه آغاز فعالیت حسینیه کربلایی ها در تهران توضیح دهید؟

 

عبدالامیر فولادزاده، مسئول، متولی و رییس هیئت امنای کربلایی ها هستم. این حسینیه در سال 48 فعالیت خود را آغاز کرده است و امروز یک مجموعه شش هزار مترمربعی است که در سه طبقه شامل حسینیه، سالن های زنانه و مردانه، آشپزخانه، داروخانه، درمانگاه و کلاس های فرهنگی، دینی و اجتماعی است. این حسینیه در سال 48 با کمک مرحوم حاج آقاغلامحسین فولادزاده و آقا سید خلیل شبیری تاسیس شد.

 در ابتدا یک مسجد در انتهای کوچه مروی بود که کم کم با خریداری زمین های اطراف و افزودن آن به مجموعه به هیئت کربلایی ها تبدیل شد. قبل از انقلاب این مجموعه چهار قسمت بود و از صاحبان آنها خریداری شد که بعدها آنها نیز بانی و متولی در حسینیه کربلایی ها شدند. از آن جمله می توان به مرحوم تکلمی، مرحوم اشتری و بنیانگذار مسجد الغدیر اشاره کرد که اغلب آنها به رحمت خدا رفتند.

حسینیه کربلایی ها از چه بخش هایی تشکیل شده است و چه خدماتی ارایه می دهد؟

در حسینیه کربلایی ها حدود 300 خدمتگزار مرد و زن خدمات مجالس حسینی را در ماه محرم، ماه رمضان و ایام فاطمیه صلواتی ارایه می کنند و حدود 200 کارمند شامل دکتر دندانپزشک، مدیر داخلی  اداره داروخانه، درمانگاه، کتابخانه و حسینیه کربلایی ها فعالیت می کنند. حسینیه کربلایی ها 15 هزار جلد کتاب منحصر به فرد و غنی دارد که در مقاطع مختلف تحصیلات تکمیلی و دانشگاهی دانشجویان و طلاب از کتاب های آن  بهره مند می شوند. کتاب ها به زبان های فارسی، انگلیسی و عربی بوده و دایره المعارف های زیادی در این مجموعه وجود دارد.

درباره مراسم عزاداری در ایام محرم در حسینیه کربلایی ها توضیح دهید و بفرمایید در این ایام چه برنامه ها و مراسمی برگزار می شود؟

قبل از شروع ماه محرم مراسم سیاهپوشان برگزار می شود که در آن مراسم حدود 3 تا 4 هزار نفر از عزاداران حسینی حضور می یابند. شعارهایی که مربوط به مقاتل امام حسین (ع)، زیارت ناحیه مقدسه و شعارهایی که در کربلا و عتبات اعلام می شود بر روی پیراهن های عزاداری نوشته می شود و در مراسم سیاهپوشان به صورت رایگان بین عزاداران توزیع می شود. مراسم عزاداری سیدالشهداء تا 17 محرم یعنی هفتم شهادت امام حسین (ع) و یارانش برگزار می شود و مراسم پایانی  بعد از 17 شب با حضور هشت هزار نفر از عزاداران حسینی مربوط به مراسم شب هفتم امام حسین (ع) و یارانش است. پس از آن مجالس عزاداری به مناسبت های مختلف از جمله شهادت حضرت رقیه (س)، اربعین حسینی و سالروز شهادت امام رضا (ع) برگزار می شود. همچنین در ایام فاطمیه مراسم  مذهبی، سخنرانی و عزاداری برگزار می شود و در طول ماه مبارک رمضان نیز از توزیع افطاری، سحری تا برگزاری مراسم های مذهبی و سخنرانی در این حسینیه برگزار می شود و در 51 سالی که از فعالیت حسینیه کربلایی ها می گذرد، این فعالیت ها ادامه داشته است.

حسینیه کربلایی ها وقف عام المسلمین است، بنابراین افراد یا هیئت هایی که بخواهند مراسم و مجلسی در این حسینیه برگزار کنند از آنها استقبال می کنیم. شخصیت های زیادی از چهره های مذهبی، سیاسی و فرهنگی از جمله مرحوم موذن زاده، آیت الله رییسی، آیت الله صدیقی، آقای هلالی مداح اهل بیت (ع) و سایر شخصیت ها در این حسینیه سخنرانی، منبر و مراسم عزاداری داشته اند. اینجا خانه امام حسین (ع) و حرم دوم امام حسین است و همه می توانند در حسینیه کربلایی ها مراسم برگزار کنند و ما خود را خادم امام حسین و حرم امام حسین می دانیم و خدمتگزار عزاداران امام حسین (ع) هستیم.

درباره مرحوم حاج غلامحسین فولادزاده توضیح دهید و اینکه با چه رویکردی حسینیه کربلایی ها را در تهران تاسیس کردید؟

مرحوم پدرم حاج غلامحسین در عراق به شغل زرگری و طلاسازی مشغول بود و در کنار آن با توجه به علایقی که داشت، دندان ساز نیز بود و یکی از دلایل تاسیس دندانپزشکی در کنار حسینیه کربلایی ها علاقه وافر ایشان به این شغل بود. مرحوم فولادزاده در زمان حزب بعث در فعالیت های سیاسی و اجتماعی حضور فعالی داشت و کارهای جهادی زیادی انجام داد به طوری که در سال 46 وی را به ایران تبعید کردند و تمام اموال او در کربلا و کاظمین توسط حزب بعث مصادره شد.

آنچه که مرحوم پدرم نقل می کرد، این بود که در سال اول حضورش در ایران غریب و تنها بدون اینکه زبان فارسی بداند دست به هر کاری می زد، موفق نبود؛ همه راه ها را امتحان کرده بود اما به نتیجه ای نرسیده بود تا اینکه غربت و تنهایی ایشان باعث شد تا جرقه ای در ذهنش ایجاد شود و هیئت عتبات مقدسه را تاسیس کند تا افرادی که از عراق اخراج و تبعید می شوند در ایران پناهی داشته باشند. در آن زمان تجار ایرانی نیز کمک کردند و از این کار ایشان حمایت کردند تا اینکه امروز به برکت امام حسین (ع) حسینیه کربلایی ها با رویکرد و فعالیت های فعلی در حال فعالیت است.

در حال حاضر ، یک هزار موسسه کربلایی های ساکن در ایران به برکت امام حسین (ع) و انقلاب اسلامی در کشور فعالیت می کنند که فعالیت های آن در شامل خیریه، درمانگاه، حسینیه و دارالایتام است؛

استاد فولادزاده با قدردانی از مسئولان جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: از رهبر معظم انقلاب و مسئولان جمهوری اسلامی تشکر و قدردانی می کنم چرا که از ابتدا کمک حال مردم عراق و کربلایی ها بودند و حتی در دوران کرونا نیز مسئولان اجازه ندادند تا چراغ حسینیه خاموش شود و مراسم عزاداری امام حسین (ع) با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد.

ارسال نظرات