رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان عنوان کرد؛

خدابنده یکی از مناطق مستعد استان درتوسعه کشت گیاهان دارویی است

زنجان - رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان ،گفت : شهرستان خدابنده با توجه به سطح قابل کشت محصولات کشاورزی به عنوان یکی از مناطق مستعد استان برای توسعه کشت گیاهان دارویی است.
کد خبر: ۹۳۶۹۳۱۶
|
۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج زنجان؛جواد تاراسی با اشاره به کشت گیاهان دارویی متنوع در سطح شهرستان خدابنده ،اظهار داشت : امسال نزدیک به ۱۰۰ هکتار گیاهان دارویی متنوع در این  شهرستان  کشت شده که از لحاظ تنوع، رتبه نخست و از نظر سطح کشت، جزو سه شهرستان برتر استان است. 

 

خدابنده یکی از  مناطق مستعد استان در زمینه توسعه کشت گیاهان دارویی است

 

وی تصریح کرد: عمده گیاهان دارویی کشت شده در این شهرستان شامل رازیانه، فیسالیس، کیوانو، کدو دورنگ، کدو ستاره ای، بادمجان توگا، زعفران، گل محمدی، بادرنجبویه، خرفه و نعنا فلفلی است.

 

تاراسی تاکید کرد : محصول فیسالیس یا عروسک پشت پرده یکی از میوه های استوایی و از خانواده گوجه فرنگی است که رنگ آن زرد و نارنجی و طعم آن ترکیبی از توت فرنگی، گیلاس، کیوی و آناناس است. فیسالیس به دلیل سازگاری با آب‌وهوای مدیترانه‌ای و انواع مختلفی از خاک، می‌تواند در طیف وسیعی از شرایط خاک و آب و هوایی توسعه یابد و به‌عنوان گونه‌ای بسیار تحمل‌پذیر طبقه‌بندی شود. این میوه سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین ها است که جزو میوه های گران قیمت به شمار می رود.

 

این مسئول در رابطه با میوه‌ کیوانو یا خربزه شاخدار یادآور می‌شود: این میوه‌ به رنگ زرد یا نارنجی روشن و دارای پوستی ضخیم و پوشیده از برآمدگی ریز است. گوشت این میوه ژله‌ای و سبز رنگ با تعداد دانه‌های زیاد بوده که ظاهر آن مانند خیار است. سطح زیر کشت این محصول در شهرستان خدابنده دو هکتار در روستای زرزر است که برداشت آن از اوایل مردادماه آغاز و میزان برداشت این محصول در سطح شهرستان ۷۰ تن پیش‌بینی شده است.

 

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: گیاهان دارویی به عنوان ذخایر و گنجینه های ژنتیکی می تواند بزرگترین ثروت ملی برای هر کشوری به عنوان یکی از تولیدات مهم در بخش کشاورزی محسوب شود.

 

وی خاطرنشان کرد: گیاهان دارویی از ارزش خاصی در علوم زیستی، پزشکی و دام پزشکی به لحاظ پیشگیری و درمان بیماری ها برخوردار هستند، در سال های اخیر استفاده از گیاهان دارویی به دلیل اثبات اثرات مفید آن، ارزان بودن، نداشتن اثرات جانبی و همچنین سازگار بودن با محیط زیست روزبه روز در حال افزایش است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار