احدی در گفت وگو با خبرگزاری بسیج:

بعید است پارلمان عراق منع فعالیت تروریست ها در اقلیم را قانونی کند/حق دفاع مشروع ایران محفوظ است

کارشناس مسائل بین الملل گفت: در مورد ممنوعیت فعالیت گروهک های تروریستی در اقلیم کردستان، فضای سیاسی وجود ندارد و بعید است که پارلمان با توجه به انشقاقاتی که در فضای سیاسی وجود دارد چنین طرحی را تصویب کند.
کد خبر: ۹۳۶۹۰۶۸
|
۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵

 محسن احدی کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج، در خصوص فعالیت گروه های تروریستی و ضدانقلاب در خاک اقلیم کردستان علیه منافع و امنیت ملی ایران و حق دفاع مشروع ایران بر اساس حقوق بین الملل، اظهار داشت: در منطقه اقلیم ما فقط گروه های تروریستی که مخالف ایران باشند را نداریم و گروه هایی مثل پ ک ک که علیه ایران فعالیت میکند سالهاست در کوه های قندیل و همچنین علیه ترکیه اقدام میکند که بخشی از این موضوع به عدم کنترل دولت مرکزی عراق بر منطقه اقلیم باز می گردد و بخشی هم همکاری این گروه ها با گروه های کردی ست که در بدنه ی اقلیم هم حضور دارند و این فعالیت ها تحت نظر آنها برای سهم گیری انجام می شود.

بعید است پارلمان عراق منع فعالیت تروریست ها در اقلیم را قانونی کند/حق دفاع مشروع ایران محفوظ است

وی گفت: برخی بازیگران از جمله رژیم صهیونیستی و عربستان برای انجام فعالیت های خرابکارانه علیه ایران مستقیما با حزب دموکرات کردستان وارد مذاکره میشوند و به این صورت خاک اقلیم محلی شده برای اینکه ما عزیزانمان را در آنجا از دست می دهیم این طبق عرف بین الملل خلاف حسن همجواری ست.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به تذکرات متعدد ایران و اتمام حجت ایران با دولت مرکزی عراق ذر خصوص فعالیت گروه های تروریستی و ضد انقلاب مستقر در خاک اقلیم کردستان افزود: دولت های قدرتمند در مقابل دولت های ضعبف برداشت و تفسیر خودشان از قوانین را ارائه داده و راسا اقدام میکنند. در این راستا چندین مرتبه ایران حملاتی را به مناطق اقلیم داشته که اتفاقا هدف های خوبی را هم مورد اصابت قرار داده و عملیات های سنگینی را انجام دادیم.

احدی ادامه داد: سکوت مقامات اقلیم به این دلیل است که منطقه اقلیم خودش دارای چند دسته است که یک دسته کاملا مخالف با این فعالیت ها و خواهان روابط با ایران هستند مثل مرحوم طالبانی و دسته دوم هم احزاب و گروه هایی هستند که دنبال ایده کشور بزرگ کردستان هستند و به همین دلیل ضرباتی که در ایران و ترکیه میزنند را ابزاری برای سهم خواهی در مداکرات عنوان میکنند.

وی گفت: این گروهک ها صراحتا اعلام کردند که از طرف رژیم صهیونیستی مورد حمایت قرار میگیرند، بنابراین فعالیت های آنها هم برای تحقق ایده کردستان بزرگ است و هم در راستای تامین منافع رژیم صهیونیستی علیه ایران انجام میشود. در این صورت اگر تهدیدی متوجه منافع و امنیت ملی ایران شود، ایران حق دارد از تمامیت ارضی خود دفاع کند و مستقیما وارد تقابل با آن گروه ها شود.

این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: از طرفی اختلافات عدیده دولت مرکزی با اقلیم و عدم کنترل کامل بر این منطقه عملا اقلیم را به یک بخش و خودمختار و فدرالیسم تبدیل کرده است.

احدی با اشاره به نزدیکی انتخابات عراق و تصویب طرح خروج نیروهای آمریکایی فرضیه تصویب طرحی مبنی بر منع فعالیت های گروه های تروریستی وضد انقلاب در اقلیم را منتفی دانست و گفت: بعید میدانم که این اتفاق بیافتد چرا که فضایی که طرح خروج امریکایی ها تصویب شد را ناشی از فضای احساسی حاکم بر عراق از شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس وحمله ایی که صورت گرفته بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در مورد ممنوعیت فعالیت گروهک های تروریستی در اقلیم کردستان، فضای سیاسی وجود ندارد و بعید است که پارلمان با توجه به انشقاقاتی که در فضای سیاسی وجود دارد چنین طرحی را تصویب کند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار