روانشناس و مشاور خانواده:

کاهش روابط اجتماعی ناشی از کرونا، تبعات جدی دارد

انصاری گفت: کرونا، علاوه بر اینکه افراد را از نظر جسمی مبتلا می‌کند، از نظر روحی و روانی نیز تبعاتی برای جامعه به همراه دارد که باید به این مسائل نیز توجه شود.
کد خبر: ۹۳۶۷۷۰۸
|
۰۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، فاطمه انصاری روانشناس و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به کاهش رفت وآمد‌ها و روابط اجتماعی در ایام کرونا، گفت: طبیعی است که کرونا شرایطی را به وجود آورده است که بسیاری از فعالیت‌هایی که قبلا بصورت حضوری انجام می‌شد حالا بصورت مجازی انجام می‌شود و مجازی شدن هم هر چند فوایدی دارد، اما ضعف‌ها و تبعاتی را نیز به دنبال دارد.

وی افزود: به عنوان مثال وضعیت کرونایی مانع آموزش حضوری دانش‌آموزان طی یکسال و نیم گذشته شده است، که این یقینا تبعاتی را برای دانش‌آموزان به دنبال دارد. بدون شک آموزش‌های مجازی نمی‌تواند جای آموزش حضوری را پرکند و آنگونه که باید جوابگوی نیاز‌های دانش‌آموزان نیست.

روانشناس خانواده اظهار داشت: فارغ از مسئله آموزش که مربوط به دانش‌آموزان است، به طور کلی تأثیر محفل‌های حضوری که بصورت رو در رو است هیچ‌گاه در فضای مجازی وجود ندارد. به عنوان مثال برگزاری هیئت بصورت مجازی نمی‌تواند جای هیئت حضوری را پر کند.

انصاری خاطرنشان کرد: وقتی تعاملات اجتماعی به ویژه تعاملات خانوادگی و فامیلی، فقط به فضای مجازی منحصر شود و دیگر خبری از رفت و آمد‌های حضوری نباشد، سطح مسئولیت‌پذیری در همه اقشار جامعه به ویژه در عرصه خانواده پایین می‌آید.

وی اضافه کرد: جامعه‌ای موفق خواهد بود که مسئولیت‌پذیری و حساسیت افراد نسبت به یکدیگر را در بطن آن جامعه شاهد باشیم و بدیهی است که اهتمام به این مسئولیت‌پذیری در فضای مجازی کمتر است.

استاد دانشگاه ادامه داد: اصلا یکی از دلایلی که همچنان شاهد مرگ و میر بالا در موج‌های مختلف کرونایی هستیم بخاطر این است که شیوه‌نامه‌های بهداشتی لازم که باید رعایت شود هنوز به درستی نشناخته‌ایم.

انصاری عنوان کرد: به عنوان مثال استرس‌ها و اضطراب‌هایی که در بیماران ایجاد می‌شود و به عبارتی به آن‌ها منتقل می‌شود، در این مرگ و میر‌ها نقش دارد، از سوی دیگر تنهایی و غربت مبتلایان به بیماری نیز در تضعیف سیستم ایمنی بدن نقش دارد.

وی تصریح کرد: در واقع تنهایی خود موجب وحشت می‌شود و برخی‌ها فکر می‌کنند اگر مبتلا شوند تنها می‌شوند و اگر تنها شوند می‌میرند، لذا وقتی بیمار می‌شوند قبل از آنکه خود بیماری و ویروس آن‌ها را از پا در بیاورد، استرس و اضطراب تنهایی موجب پایین آمدن سیستم امینی بدن آن‌ها می‌شود.

مشاور و روانشناس خانواده بیان کرد: لذا آنچه مهم است اینکه باید به تبعات دوری‌ها و کم شدن رفت و آمد‌ها توجه داشته باشیم؛ به هر حال کرونا، علاوه بر اینکه افراد را از نظر جسمی مبتلا می‌کند، از نظر روحی و روانی نیز تبعاتی برای جامعه به همراه دارد که باید به این مسائل نیز توجه شود.

انصاری گفت: بر همین اساس به نظر می‌رسد در عین اینکه باید دستورالعمل‌های بهداشتی بصورت جدی رعایت شود، اما در کنار آن، برای مدیریت تبعات روانی کرونا باید برنامه داشته باشیم و از برخی رفت وآمد‌ها به ویژه در حوزه خانوادگی با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی غفلت نکنیم.

وی اظهار داشت: در واقع همان‌گونه که بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی در سطح جامعه با رعایت و بعضا بدون رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در حال انجام است، باید برای رفت وآمد‌های محدود خانوادگی با رعایت درست شیوه‌نامه‌های بهداشتی، برنامه داشته باشیم؛ چرا که نادیده گرفتن همین مسئله خود می‌تواند موجب تشدید بیماری شود.

انصاری خاطرنشان کرد: فاصله افتادن خانواده‌ها از یکدیگر موجب بی‌تفاوتی شده است و بی‌تفاوتی نیز در مواردی موجب افسردگی و به تبع آن پایین آمدن سیستم ایمنی بدن می‌شود؛ لذا نباید از تأثیر دید و بازدید‌ها در روحیه و شادابی افراد جامعه غافل شویم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار