در نشست ویدئو کنفرانسی سازمان بسیج اساتید کشور مطرح شد:

63 برنامه در 3 سطح ماموریتی در دستورکار نهضت استادی بسیج در سال جدید

نشست ویدئو کنفرانسی سازمان بسیج اساتید کشور با حضور اعضای شورای مرکزی سازمان بسیج اساتید کشور و استان‌ها برگزار شد.
کد خبر: ۹۳۶۷۵۹۴
|
۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۷

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، نشست ویدئوکنفرانسی سازمان بسیج اساتید کشور روز سه شنبه با حضور اعضای شورای مرکزی سازمان بسیج اساتید کشور و استان‌ها برگزار شد.

در ابتدای این نشست حاضران با قرائت فاتحه یاد  استاد بسیجی و دانشمند، علیرضا پارسا مسوول دفتر هماهنگی بسیج اساتید دانشگاه پیام نور را گرامی داشتند.

در ادامه محمدرضا مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور با اشاره به فرصت ایجاد شده در انتخابات سیزدهم اظهار امیدواری کرد؛ دولت منتخب مردمی بتواند مقدمه دولت اسلامی مدنظر رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم باشد.

وی این دوره را  فصل جدیدی برای نهضت استادی دانست تا در فرصتی که نهادها همگی با نگاه ارزشی و انقلابی در راستای تحقق اهداف انقلاب همسو حرکت می‌کنند، نقش تاثیر گذار خود را در جامعه ایفا نماید.

مردانی عنوان کرد: به تعبیر رهبر انقلاب آموزش عالی موتور محرک و پیشران است و امام خمینی (ره) نیز دانشگاه را مبدا همه تحولات دانسته‌اند، با این نگاه جایگاه بسیج اساتید با نقشی که در این نظام آموزشی می‌تواند ایفا کند، جایگاه ویژه‌ای است. استادان بسیجی که به تعبیری امامت اقشار را بر عهده دارند دو نقش عمده را باید ایفا کنند؛  یکی نقش آفرینی عمومی است که در آن بسیج استادان مانند سایر اقشار در صحنه‌ها و عرصه‌های معرفتی و معنوی و بصیرتی به صیانت از انقلاب می‌پردازد و به تبع دانش و بینشی که نسبت به سایر اقشار دارد، این قشر نقش  و وظیفه ویژه‌ای دارا است. و دیگری نقش آفرینی تخصصی بر اساس مهارت‌ و گرایش تخصصی است که می‌تواند برای کشور جایگاه ممتازی محسوب شود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: با توجه به فراهم شدن فرصت همراهی دستگاه‌ها و نهادها، برای بسیج اساتید اکنون در سطح ملی ، منطقه ای و در هر زیست بوم امکان بیشتری برای همراهی و کمک به نظام ایجاد شده است لذا، بسیج اساتید در این برهه نیازمند تحول اساسی در نگرش، سرمایه انسانی و در ساختار است تا بستر لازم برای خدمت و بازنگری و باز مهندسی ساختارها و ساز‌وکارها و نظام افزارهای اجرایی و تحولی در کارکردها را فراهم آورد.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در این مسیر گام اول را توجه ویژه به اعضای بسیج اساتید در مجموعه‌ها، کانون‌ها و اندیشکده‌ها و گروه‌های تخصصی عنوان کرد و از جمله این برنامه‌ها بر روز آمدکردن اساتید در مباحث دانشی و بینشی با برگزاری برنامه‌های دانش افزایی و توانمند سازی تاکید کرد.

وی همچنین گام‌های بعدی را تلاش برای همراه کردن و حضور اساتید غیربسیجی از سایر تشکل‌ها یا استادان غیر فعال، تلاش در تربیت استاد تراز انقلاب اسلامی در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی، نقش‌آفرینی و تاثیر‌گذاری بسیج اساتید در تحول در حوزه آموزش‌عالی از طریق شناسایی نیازهای آموزش عالی و تاثیرگذاری در عرصه‌های تصمیم ساز و کمک موثر به تصمیم گیران و تصمیم سازان نظام، کمک به بازنگری در آموزش‌عالی و کارکردهای آن برای تاثیرگذاری مثبت در امر توسعه آموزش‌عالی و نقش‌آفرینی اندیشکده‌های تخصصی و ایجاد شبکه استادی با ماموریت مسئله محوری در سطح ملی، استانی و شهرستان‌ها، همراهی و حمایت از دولت برای تشکیل دولت اسلامی مورد نظر رهبر در بیانیه گام دوم و انسجام بخشی به جبهه انقلاب در سطح ملی و استانی و در شهرستان‌ها با تکیه بر محور بصیرت گرایی، معنویت و خودسازی و ایجاد جبهه انقلاب در استان‌ها دانست و اعلام کرد: نهضت استادی بسیج کمک به تحقق شعارهای دولت در گام دوم انقلاب و تحول در حوزه حکمرانی را در دستور کار خود قرار داده است و در این خصوص با مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برای ایجاد حلقه‌های مسئله محور اساتید و کمک به مسئله‌شناسی با ارائه راهکارها و سیاستگذاری و خط‌مشی گذاری  در حل مشکلات کشور، تفاهمنامه‌ همکاری منعقد کرده است.

مردانی ۳ سطح ماموریتی تعریف شده در برنامه‌های این سازمان را برنامه‌های مبتنی بر سند اعتلا، برنامه‌های جاری و ذاتی (که در برگیرنده 63 برنامه در سطح سازمان مرکزی در موضوع اندیشکده‌ها، تربیت و آموزش، مباحث فرهنگی و اجتماعی، تقویت سرمایه انسانی، جهاد علمی، حوزه بین‌المللی، گفتمان‌سازی و تقویت مرکز رسانه و بازرسی است) و نیز برنامه‌های اقتضایی (مانند کنترل ویروس کرونا و کمک به مردم و برنامه‌هایی که با آغاز سال جدید تحصیلی پیش روست ) معرفی کرد.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور با اشاره آنکه رسیدن به جایگاه مرجعیت علمی در کنار حل مسائل کشور با تکیه بر دانش و مهارت نوین و بومی دنیا مدنظر رهبر معظم انقلاب است بیان کرد: در این مسیر بسیج اساتید می‌تواند در تربیت مدیرانی که بتوانند ایفای نقش کنند، موثر باشد. ما در بسیج اساتید مسوولیت نظام آموزش عالی کشور را عهده دار نیستیم، بلکه جریان استادی به نظام آموزش عالی و بخش‌های مختلف قانونگذار کمک می‌کند تا این دستگاه‌ها در انجام ماموریت‌های خود کارآمد باشند. این نگاه در کنار رصد حکمرانی کشور میسر است تا در کنار مردم برای فراهم شدن زمینه‌های تحقق دولت اسلامی و فراهم شدن بستر ظهور امام زما (عج) نقش آفرین باشیم.

در ادامه این جلسه روسا و جانشینان و اعضای شورای مرکزی بسیج اساتید در استان‌ها پیرامون راهبردها و سیاست‌های جدید سازمان بسیج اساتید کشور مطالبی را عنوان کردند.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار