یس بخش طب ایرانی بیمارستان شهید رهنمون یزد:

طب سنتی اثر بخشی داروهای طب رایج را بیشتر می‌کند

امتیازی گفت: طب رایج و طب سنتی هیچ تقابلی باهم ندارند بلکه در تعامل کامل هستند تا ضمن حفظ سلامتی، بیمار از شر بیماری بهبودی پیدا کند.
کد خبر: ۹۳۶۷۴۲۰
|
۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، مجید امتیازی رئیس بخش طب ایرانی بیمارستان شهید رهنمون یزد، با بیان اینکه برای اولین بار در کشور طب سنتی در یزد وارد روند درمان بیمارستانی شد و هم اکنون یزد به صورت تخصصی تنها بخش بیمارستانی طب سنتی را داراست اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که در خصوص آن پیگیری هایی صورت گرفت به صورت نیمه کاره هم اجرایی شد بخش مشاوره های بالینی به بیماران بستری بود.

امتیازی با اشاره به اینکه پزشکان طب سنتی هم عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی هستند افزود: به درخواست بیمار و نظر پزشک معالج مشاوره های طب سنتی بالینی به بیمار داده می شود و بیمار می تواند در کنار درمان رایج، از طب سنتی برای تسریع در بهبودی کمک بگیرد.

بدبینی‌ها به طب سنتی بخاطر ورود افراد غیرمتخصص است

وی ادامه داد: بخشی از بدبینی ها نسبت به طب سنتی بخاطر ورود افراد غیرمتخصص و غیرکارشناس به این رشته است که صلاحیت علمی دارند و زمینه عدم پذیرش پزشکان طب رایج را به دنبال دارد که به حق هم هست اما بخشی از این بدبینی ها اینطور که گفته می شود نیست.
عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی یزد با تاکید بر اینکه کسی حق ندارد بیمار را از روند درمان رایج منع کند عنوان کرد: اینکه برخی فقط بر روی طب ایرانی و یا سنتی برای درمان تاکید می کنند درست نیست و گاها خلاف اخلاق است و البته این موضوع برای خلاف این ماجرا هم صدق می کند به عبارتی اینکه فقط بر روی طب رایج تاکید شود درست نیست.

طب سنتی شدت علائم کرونا را به مراتب کم می کند

امتیازی تصریح کرد: در روند درمان بیماری کرونا شاید برخی پزشکان به دلایل مختلف نتوانند بر بالین بیمار حاضر شوند و برای انها محدودیت وجود دارد اما اگر بیمار تحت درمان طب رایج باشد یکی از توصیه های خیلی خوب این است که در کنار روند درمان از طب سنتی هم کمک بگیرد، از نوع تغذیه گرفته تا استفاده از گیاهان دارویی که تداخلی با درمان رایج نداشته باشد.

وی با بیان اینکه استفاده از طب سنتی در درمان کرونا شدت علائم را به مراتب کم می کند گفت: حتی طب سنتی می تواند اثر بخشی داروهای تجویزی طب رایج را بیشتر کند و به همین خاطر از چند ماه پیش بخش طب ایرانی بیمارستانی شهید رهنمون یزد با اختصاص شماره تلفنی به بیماران کرونایی اعلام شد که درصورت تمایل می توانند در کنار روند درمان، از متخصصان طب سنتی، مشاوره رایگان برای استفاده از این طب دریافت کنند.



متخصصان طب سنتی با تداخلات دارویی آشنا هستند

رئیس بخش طب ایرانی بیمارستان شهید رهنمون یزد با اشاره به اینکه برخی پزشکان طب رایج معتقد هستند که بخشی از مرگ و میرها ناشی از داروهای تجویزی است اذعان کرد: ما معتقدیم بیماران به ویژه بیماران کرونا در کنار دریافت داروهای طب رایج، درخواست استفاده از طب سنتی را هم داشته باشد تا با بهره گیری از تجریبات و نظرکارشناسی متخصصین این طب، روند درمان خودشان را بهبود ببخشند چراکه با توجه به اینکه متخصصین طب سنتی دارای مدرک پزشکی عمومی آکادمیک هستند به تداخلات دارویی بخوبی آشنا هستند و خیلی می تواند به سیر درمان بیماری ها کمک کند.

امتیازی استفاده از طب سنتی به درخواست بیمار و استقبال پزشکان معالج بستگی دارد ابراز کرد: طب رایج و طب سنتی هیچ تقابلی باهم ندارند بلکه در تعامل کامل هستند تا ضمن حفظ سلامتی، بیمار از شر بیماری بهبودی پیدا کند.



درمان قطعی کرونا در هیچ طبی نیست

وی با بیان اینکه تنها تفاوت طب رایج و طب سنتی نحوه درمان است که این دو در کنار هم بهترین نتیجه را برای بیمار به همراه خواهد داشت خاطرنشان کرد: علیرغم گذشت دوسال از شیوع کرونا طب رایج هم هیچ درمان قطعی برای درمان کرونا ندارد و طب سنتی هم متناسب با شرایط بیمار تجویز می شود و ممکن است برای هر بیمار یک روش خاص درمانی در نظر گرفته شود به همین خاطر نمی توان انتظار داشت در طب سنتی هم روش خاص و یا متقنی برای درمان کرونا وجود داشته باشد.

عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی یزد طب سنتی در درمان مبتلایان خفیف به ویروس کرونا بسیار کمک کننده و اثربخش است عنوان کرد: اما حتی اگر بیمار در بیمارستان به دلیل شدت بیماری هم بستری باشد طب سنتی در کنار طب رایج می تواند بسیار کمک کننده باشد و سیرزمان بستری را کاهش دهد.

هزینه طب سنتی بسیار کمتر از هزینه داروهای طب رایج

وی با بیان اینکه طب سنتی تحت پوشش هیچ بیمه ای نیست بیان کرد: در درمان بیماری کرونا اکثرا از همین داروهای گیاهی رایج مفرده استفاده می شود که از نظر هزینه و قیمت نسبت به داروهایی که در طب رایج تجویز می شود بسیار کمتر است.

امتیازی گفت: از سویی کمبودی در تجهیزات و مواد اولیه برای طب سنتی وجود ندارد و این طب و متخصصان این حوزه آمادگی کامل دارند تا در هر زمان به بیماران خدمات لازم را ارائه دهند اما انچه باز بر روی آن تاکید داریم حضور طب سنتی و طب رایج در کنار هم است تا بیماران بتوانند هر چه سریع تر بهبودی خود را به دست آورند.
ارسال نظرات