خبرهای داغ:
به همت کارگروه اقتصاد و اشتغال قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه صاحب الامر(عج) استان قزوین اجرا شد؛

دومین مرحله سیدرگذاری دام سبک در الموت شرقی

سلحشور گفت: یکی از اهداف کوتاه مدت افزایش دام های سبک در کارگروه اقتصاد و اشتغال قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه قزوین، سیدرگذاری می باشد که برای دومین بار در الموت شرقی برای ۶۰ راس گوسفند انجام شد.
کد خبر: ۹۳۶۵۲۶۱
|
۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۸

مازیار سلحشور مدیر کارگروه اقتصاد و اشتغال قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه قزوین، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین بیان کرد: سیدرگذاری یا همزمان فحلی یکی از روش های نوین در افزایش بهره وری دام های سبک می باشد که یکی از اهداف کوتاه مدت افزایش دام های سبک در کارگروه اقتصاد و اشتغال قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه قزوین، سیدرگذاری می باشد که برای دومین مرتبه در الموت شرقی برای ۶۰ راس گوسفند انجام شد.

وی با اشاره به مزایای اجرای سیدرگذاری گفت: در همزمان سازی فحلی دوره زایمان دام های سبک را کوتاه میکنیم و از ۹ ماه به ۸ ماه کاهش پیدا می کند و یک دوره به زایمان دام سبک اضافه می شود و از دیگر مزایای سیدرگذاری در دام سبک دوقلو زایی و چند قلوزایی می باشد که همین عامل سبب افزایش بهره وری دام می شود.

سلحشور در ادامه اظهار کرد: تولید بره های هم سن و سال و یک دست با نژادی اصلاح شده جهت پرواربندی و مديريت در تغذيه ميش قبل و بعد از زايمان بصورت گروهي از عوامل موثری در این روش می باشد.

وی خاطر نشان کرد: در روش های سنتی و قدیمی بیشتر دام ها در زایمان بره هاي خود به مشکل می خوردند و یکی از عوامل مرگ و میر در دام ها، عدم کنترل زمان زایمان و تغذیه نامناسب بود که در روش همزمان سازی فحلی، زمان زايمان دام ها در طول سال براي استفاده مناسب از مراتع کنترل می شود و با اجرای سیدرگذاری در سال، دام ها دو بار زايش دارند.

مدیر کارگروه اقتصاد و اشتغال قرارگاه در پایان ادامه افزود: از دیگر مزایای اجرای این طرح، تشخيص ميشهاي غير آبستن از سایر دام ها و حذفشان از گله می باشد و نتیجه این امر، كاهش هزينه هاي تغذيه در دام می شود. در روش های سنتی فحل شدن دام ها زمان خاصی در سال داشت ولی در این طرح فحل شدن و تخمك گذاري ميش ها در خارج از فصل آميزش هم امکان پذیر است. با اجرای این طرح برای ۲۰ خانوار روستایی افزایش بهره وری به ارمغان آمده و در برنامه های بعدی در نظر داریم تعداد بیشتری از دام های سبک روستاها را در با این طرح همزمان سازی فحلی کنیم.

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها