خبرهای داغ:
معاون برنامه‌ریزی شرکت آب و فاضلاب استان همدان خبر داد

وجود ۴ هزار چاه غیر مجاز در همدان/۹۲ درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود

همدان-معاون برنامه‌ریزی شرکت آب و فاضلاب استان همدان گفت: حدود ۴ هزار چاه غیر مجاز وجود دارد که ۹۲ درصد از منابع زیرزمینی برای کشاورزی مصرف می‌شود.
کد خبر: ۹۳۶۰۴۴۶
|
۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۲
وجود ۴ هزار چاه غیر مجاز در همدان/۹۲ درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شودبه گزارش خبرگزاری بسیج، سعید میرزایی سامعی در همایش استانی آب، بهره‌وری، اصلاح الگوی مصرف که به همت بسیج مهندسین سپاه انصارالحسین (ع) و شرکت آب و فاضلاب و شرکت آب منطقه‌ای استان همدان در سد اکباتان همدان برگزار شد ضمن تبریک عید غدیر اظهار داشت: یکی از عللی که در اصلاح الگوی مصرف موفق نبودیم این است که هنوز باور نداریم کم آبی و خشک‌سالی وجود دارد و ضرورت دارد به این اعتقاد داشته باشیم.

وی با بیان اینکه دست یاری به سمت تک تک افراد جامعه دراز کرده‌ایم، گفت: باید به ازای هر نفر میزان متوسط سرانه ۱۵۰ لیتر در روز مصرف شود، اما در حال حاضر به ازای هر نفر در روز ۳۰۰ لیتر تولید می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و قائم مقام مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان ابراز داشت: قیمت تمام شده آب حدود ۳ یا ۴ برابر آن چیزی است که در قبوض ثبت می‌شود.

وی با بیان اینکه در ۴۳ سوره از سوره‌های قرآن ۶۳ مرتبه کلمه آب آمده است، عنوان کرد: آب مایه حیات است و همه موجودات وابسته به آب هستند.

میرزائی سامعی ۹۷.۵ درصد آب موجود در کره زمین غیر قابل شرب است، تصریح کرد: از مقدار آب موجود ۳ دهم قابل استفاده برای انسان است.

وی با بیان اینکه بسیاری از کشور‌های جهان به آب سالم دسترسی ندارند، گفت: به لطف خدا بالای ۹۹.۹ درصد مردم ایران به آب سالم دسترسی دارد.

معاون برنامه‌ریزی شرکت آب و فاضلاب استان همدان با اشاره به کمبود آب در خوزستان گفت: مشکل آب در این استان به بحران آب تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه بحران آب مشکلاتی را ایجاد می‌کند که باید متولیان و مردم بیشتر در خصوص آب برنامه‌ریزی کنند و باید به آب مجازی هم توجه کرد، تصریح کرد: ۹۲ درصد آب در کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و محصولات آن به سایر استان‌ها صادر می‌شود.

میرزائی سامعی با تاکید بر اینکه استان‌های کم آب باید میزان آب مصرفی در کشاورزی را کاهش دهند، گفت: از سال ۸۷ به بعد بیشتر به برنامه‌ریزی توجه شده، شبکه را پالایش و سنسور‌هایی را در شبکه نصب کرده‌ایم که میزان مصرف و فشار شبکه را کنترل می‌کند.

وی با بیان اینکه بعد از گذشت ۱۲ سال میزان تولید ما یک هزار و ۸۰۰ لیتر است، با اشاره به تصفیه خانه نیروگاه شهید مفتح همدان گفت: قریب به ۶ سال حدود ۶۰۰ الی ۶۵۰ لیتر در ثانیه پساب را به نیروگاه شهید مفتح منتقل می‌کنیم که راندمان ۲۵ الی ۳۰ درصدی نیروگاه به ۱۰۰ درصد رسیده است که در کشور اولین استان همدان این اقدام را انجام داده است.

معاون برنامه‌ریزی شرکت آب و فاضلاب استان همدان با بیان اینکه در شبکه آبرسانی سه بخش وجود دارد که به طور قطع به علت‎های مختلفی همچون شکستگی از ۲۵ درصد متوسط کشوری حدود ۱۲ درصد هدر رفت از شبکه وجود دارد که اجتناب ناپذیر است، تاکید کرد: با توجه به تحقیقات انجام شده نوع لوله استفاده شده را تغییر دادیم که موثر است.

وی با بیان اینکه در شهر همدان ۳۶۶ متر آب پمپاژ می‌شود که هزینه آن بسیار بالا است، گفت: آبی که در پشت سد وجود دارد سه ماه بیشتر دوام نمی‎آورد و سد خشک می‌شود.

میرزائی سامعی با بیان اینکه در آخر آبان ماه به طور قطع به مشکل بر می‌خوریم، تاکید کرد: برای کمک به مشکل بی‌آبی به ناچار باید از چاه‌های کشاورزی و از دیگر آب‌هایی که برای باغات استفاده می‎‌شود استفاده کرد.

وی عنوان کرد: یکی از دلایل ایجاد فروچاله‎‌ها در استان به خصوص در شهرستان کبودراهنگ استفاده از چاه‌های غیرمجاز است.

معاون برنامه‌ریزی شرکت آب و فاضلاب استان همدان با بیان اینکه حدود ۴ هزار چاه غیر مجاز وجود دارد که ۹۲ درصد از منابع زیرزمینی برای کشاورزی مصرف می‌شود، گفت: برای یک کیلوگرم گندم یک هزار و ۳۰۰ لیتر آب مورد نیاز است که ما آن را به حساب نمی‌آوریم.

وی با بیان اینکه همدان یکی از تولیدکنندگان سیب زمینی است، گفت: درآمد حاصل از صادرات سیب زمینی به اندازه یک دهم قیمت آبی که مصرف می‌شود، نیست.

میرزائی سامعی با تاکید بر اینکه در مواقع شکستگی لوله باید با سامانه ۱۲۲ تماس بگیرند و اطلاع رسانی کنند، گفت: این سامانه ۲۴ ساعته پاسخگو است.

وی با بیان اینکه عدم برنامه‌ریزی درست یکی از عوامل بروز مشکلات است، تصریح کرد: اگر ما چشم انداز درستی داشته باشیم نباید با یک باران سیلاب و با کم بارشی به بحران بر بخوریم.

معاون برنامه‌ریزی شرکت آب و فاضلاب استان همدان با بیان اینکه آب استان همدان به شدت به باراش وابسته است، گفت: سد اکباتان اگر آب نداشته باشد به طور قطع به مشکل برمی‌خوریم.

وی گفت: پایین بودن بهره‌وری، تغییر اقلیم، سطح ساختاری، عدم وجود اعتبار کافی و ... از دیگر عوامل بروز مشکلات است.

انتهای پیام/
ارسال نظرات