مدیرعامل کارخانه سیمان تهران:

کشور توان تولید سیمان برای ساخت 4 میلیون واحد مسکونی را دارد

مدیرعامل کارخانه سیمان تهران با قطعیت گفت: امکان عملی شدن شعار انتخاباتی رییس جمهور منتخب مبنی بر ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در چهار سال آتی امکان پذیر است.
کد خبر: ۹۳۵۹۰۹۰
|
۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۱

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ سید عباس حسینی، مدیرعامل سیمان تهران اظهار داشت: بحث درباره امکان عملی شدن شعار انتخاباتی رییس جمهور منتخب مبنی بر ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در چهار سال آتی، در محافل کارشناسی بالا گرفته و این در حالی است که اجرای این برنامه نه یک انتخاب، بلکه الزامی جدی برای اقتصاد ایران است.

وی در پاسخ به اینکه "ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال با توجه به زیرساخت‌ها و امکانات کشور چقدر امکان پذیر است؟" می گوید : طبق برآوردهای کارشناسی صورت گرفته، میزان سیمان مصرفی برای سازه و فوندانسیون ساختمان ها به ازای هر متر مربع 240 کیلوگرم و با احتساب سیمان مورد نیاز برای نازک‌‌کاری، به ازای هر متر مربع290 کیلوگرم است. بنابراین مقدار سیمان مصرفی برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی تقریباً برابر با بیست میلیون تن در سال است.

او می افزاید:  آمارها نشان می دهد که امکان تامین این میزان سیمان در کشور وجود دارد به شرطی که موانع تولید که در ماه های اخیر قطع گاز و  برق بوده از میان برداشته شود.

به گفته او از مجموع ظرفیت حدود 88 میلیون تنی تولید سالانه سیمان در 76 کارخانه کشور با 99 واحد کوره فعال در سال گذشته، با توجه به میزان کلینکر تولید شده، امکان تولید 75 میلیون تن سیمان عملا در سال 99 وجود داشته است. بنابراین با توجه به ظرفیت تولیدی کشور و اینکه در سال گذشته تنها 655/63 میلیون تن سیمان در داخل کشور مصرف شده، می‌توان با قطعیت گفت که با حمایت از صنعت سیمان و رفع موانع تولید در این حوزه، سیمان مورد نیاز طرح مذکور می تواند تامین شود."

 حسینی یادآور شد: از سوی دیگر طبق برآوردهای کارشناسی، میزان میلگرد مصرفی در سازه، فوندانسیون و سقف ساختمان به ازای هر متر مربع 55 کیلوگرم است. به این ترتیب میزان میلگرد مصرفی برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی حدود 8/3  میلیون تن است. آمارها نشان می دهد که در سال 1399 میزان تولید میلگرد به 8 میلیون تن در کشور رسیده است. بنابراین تامین میلگرد مورد نیاز طرح مذکور هم با توجه به ظرفیت تولید کارخانه‌های فولاد کشور قابل دسترس است.

   عضو هیات مدیره انجمن کارفرمایان صنعت سیمان  می افزاید: همچنین طبق برآوردهای صورت گرفته، برای ساخت هر متر مربع واحد مسکونی به بیست کیلوگرم گچ نیاز است. لذا میزان گچ مورد نیاز برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی برابر با دو میلیون تن است که بر اساس آمار تولید 13 میلیون تنی گچ در سال 1399، امکان تامین گچ برای اجرای طرح مذکور نیز فراهم است.

به گفته او  این بررسی در زمینه سایر اقلام از جمله آجر، سرامیک و ... نیز موید این نکته است که ملزومات مورد نیاز در داخل کشور برای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکن به میزان کافی وجود دارد. اما لازم است موانع تولید به طور اساسی از میان برداشته شود.

او تاکید کرد: امکانات و زیرساخت‌های اجرای برنامه تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور وجود دارد و آنچه که لازمه تحقق این مهم است، مدیریت صحیح، کارآمد و در عین حال جهادی است و با توجه به این مساله و وجود مواد اولیه مورد نیاز در داخل کشور، مدیریت ساخت این تعداد واحد مسکونی مهم خواهد بود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار