کارشناس مسائل مذهبی در گفت‌وگو با «بسیج»:

روز عرفه مختص عبادت و پرستش است

زنجان -کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به روز نهم ذی الحجه و روز عرفه ،گفت :روز عرفه مختص دعا و دعا نیز مغز عبادت است .
کد خبر: ۹۳۵۸۹۸۴
|
۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۳
حجت الاسلام محمد شهبازی در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج زنجان با بیان اینکه روز عرفه از اعیاد عظیم است، اظهار کرد:این روز اگرچه به اسم عید نامیده نشده، ولی روزی است که حق تعالی بندگان خویش را به عبادت و طاعت خود فراخوانده و سفره احسان خود را گسترانیده و شیطان در این روز خوار و حقیرتر و رانده‌تر و در خشمناک‌ترین اوقات خواهد بود.
 
روز عرفه مختص عبادت و پرستش است

وی تصریح کرد: از امام صادق (ع) درباره چرایی نام عرفات سوال شد و ایشان فرمودند: جبرئیل حضرت ابراهیم (ع) را روزه عرفه به این مکان آورد، چون ظهر فرا رسید، جبرئیل گفت:‌ای ابراهیم به گناه خود اعتراف کن و مناسک را بیاموز، چون جبرئیل گفت: اعتراف کن این سرزمین عرفات نامیده شد.

حجت الاسلام شهبازی تاکید کرد:بنابر قول دیگری حضرت ابراهیم (ع) در سرزمین عرفات خواب دیدند که اسماعیل را قربانی می‌کند و به دلیل این عمل عارف شد و همچنین در برخی روایات آمده است به دلیل صبر و تحملی که برای رسیدن به آن باید متحمل می‌شد آن را عرفات می‌نامند چرا که یکی از معانی عرف صبر و شکیبایی است.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اعمال روز عرفه، بیان داشت:مهمترین عمل خواندن دعاست و گویی که این روز مختص دعاست و دعا نیز مغز عبادت می‌باشد.

وی در ادامه عنوان کرد:مهمترین کار در این روز ایجاد بستر استجابت دعا است و آن نیز احسان و نیکی به پدر و مادر می‌باشد چرا که دومین دستور خداوند در قرآن کریم بعد از یکتاپرستی نیکی به پدر و مادر است.

حجت الاسلام شهبازی گفت:: در روایت شیخ صدوق از امام صادق (ع) آمده است که خداوند قبل از اهل عرفات در مکه به زائرین امام حسین (ع) نظر و نیازهایشان را برآورده می‌کند، گناهانشان را می‌بخشد و آن‌ها را به خواسته هایشان می‌رساند.

وی با بیان اینکه خواندن دعای عرفه امام حسین (ع) دنیایی از معارف الهی است، تصریح کرد: اگر می‌خواهیم شب صد ساله را یک شبه طی کنیم در مضمون این دعا دقت کرده و با جان و دل این دعا را خوانده و به آن عمل کنیم.

حجت الاسلام شهبازی در پایان خاطر نشان کرد: برقراری ارتباط انسان با خدا به واسطه دعای عرفه در بعد جسم و روح تاثیرگذار است، آنجا که انسان در دعا می‌گوید، تمام جوارح وجودی من از شیار‌های دست تا مژگان چشم به یاد خدا است، نشان از اهمیت این دعای عظیم در روح و جسم انسان دارد.
ارسال نظرات