خبرگزاری بسیج گزارش می دهد:

اوضاع شیر تو شیر نهاده‌های دامی/دیگر رمقی برای دامداران نمانده+فیلم

مشکل تامین نهاده از سال گذشته تاکنون باعث شده تا بسیاری از دامداری‌ها در حال تعطیلی و ورشکستگی باشند. تعطیلی هر واحد دامداری می‌تواند در آینده تولید شیر، گوشت و لبنیات در کشور را با مشکل جدی مواجه کند.
کد خبر: ۹۳۵۷۳۱۰
|
۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛این روزها مشکلات تامین نهاده و علوفه برای دامداران، داستان تکراری است اما با کمی تفاوت، اما به‌نظر می‌رسد این بار این مسئله در حال تبدیل شدن به یک چالش بزرگ در کشور است. و به رغم استمرار چندین ماهه که به غیر از دامدار مصرف کننده را هم درگیر کرده است گوش شنوایی برای شنیدن نیست.


در مدت دوسالی که بازار نهاده‌های دامی شرایط بسیار ملتهبی را پشت سر گذاشته، گویا از سوی مسئولین مربوطه عزمی برای رفع مشکلات نیست.

این نابسامانی‌ها در حالی اتفاق افتاده که از اواسط دی ماه ۱۳۹۸ واردکنندگان، تولیدکنندگان و فعالان صنعت دام و طیور درباره فرایند تأمین و توزیع نهاده‌های دامی هشدارهای جدی داده و عواقب آن را گوشزد می‌کردند.


عدم تخصیص به موقع ارز و واردات، عدم نظارت کافی بر حلقه‌های زنجیره تأمین و توزیع نهاده‌ها، ایرادات متعدد سامانه بازارگاه و مواردی از این قبیل باعث شد تا علیرغم تخصیص سنگین ارز برای واردات نهاده‌های دامی، بازار این اقلام با نابسامانی بی سابقه و تولیدکنندگان با کمبود جدی مواجه شوند.


دامداران دام‌های مولد را به‌ دلیل تامین نشدن نهاده و علوفه و همچنین به‌صرفه نبودن تولید با حداقل قیمت روانه کشتارگاه می‌کنند و گواه این امر هم سخنان مدیرکل دامپزشکی استان است که از افزایش 55 درصدی تولید گوشت قرمز نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داده است.


مشکل تامین نهاده از سال گذشته تاکنون باعث شده تا بسیاری از دامداری‌ها در حال تعطیلی و ورشکستگی باشند. تعطیلی هر واحد دامداری می‌تواند در آینده تولید شیر، گوشت و لبنیات در کشور را با مشکل جدی مواجه کند.

مسلمی دبیر انجمن گاوداران استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج گفت:توزیع ناعادلانه و بی حساب و کتاب زمینه نابودی صنعت گاوداری و دامپروری را فراهم کرده که  نیاز به عزم جدی و نظارت دقیق تری از سوی ناظران دارد.

وی افزود: امروزه شاهد هستیم برخی از خوراک های تولیدی خارج از کشور در دست دلالان و واسطه ها دست به دست می شود و تا بخواهد به دست تولید کننده برسد با قیمت های گزاف و سنگین همراه خواهد بود که در نتیجه منجر به نابودی و ورشکستگی صنعت دام خواهد شد.

دبیر انجمن گاوداران استان مرکزی گفت: خرید گوشت تازه گوساله در گاوداری به قیمت 39 ت40هزارتومان و فروش آن در بازار به قیمت سه برابری 120هزارتومان  و در مقابل ورود گوشت های یخی از خارج کشورخود گویای عدم نظارت در توزیع بازار است که نیاز به ورود سیستم های نظارتی دقیق است.

مسلمی با بیان اینکه با این وضعیت کنونی دیگر رمق و امیدی برای گاوداران صنعتی و سنتی باقی نگذاشته است تاکید کرد:تولید کنندگان به عنوان عضوی از این جامعه در بدترین شرایط قرار گرفته اند و متاسفانه با این وضعیت در آینده باید شاهد نابودی صنعت گاوداری باشیم.

حسینی مدیرعامل شرکت تعاونی گاوداران صنعتی استان نیز در گفتگو با بسیج عنوان کرد:امروز نامه ای برای استاندار ارسال کردیم و از وضعیت بحرانی تولیدکنندگان به ایشان گلایه کردیم، امروز متاسفانه تولید کنندگان قادر به ضرر دهی نیستند که زنگ خطری برای حوزه صنعت گاوداری خواهد بود.

وی گفت:علی رغم مشکل تهیه خوراک به صورت ناعادلانه و قطع دست دلالان شاهد هرج و مرج در حوزه باربری  و ارسال بار از گمرک به سوی استان هستیم که تا قبل قیمت هرکیلو320 تومان مصوب بوده که در روزهای اخیر به 550تومان رسیده است.

مدیرعامل شرکت تعاونی گاوداران صنعتی استان بیان کرد:سایر هزینه های تورمی گاوداری ها به غیر از خوراک که حدود 30درصد را شامل می شود فشار سنگینی بر گاوداران استان تحمیل کرده که به تبع قیمت مصوب شیر جواب گوی هزینه های تولید کننده را نمی دهد.

حسینی افزود:عدم ترخیص به موقع ،عدم نظارت بر توزیع خوراک، عدم وصول به موقع بدهی به گاوداران از سوی کارخانه های شیر، عدم اختصاص ارز دولتی به اندازه کافی کمر به شکست و از بین بردن حوزه تولید در بخش گاوداری زده است که باید مسئولین امر هرچه سریع تر برای جلوگیری از خسارت بیشتر به این موضوع ورود کنند.


حال باید گفت دولت برخلاف وعده‌ها تاکنون اقدام موثری برای کاهش مشکلات دامداران در ماه‌های اخیر انجام نداده است؛ رانت سنگین نهفته در ارز ۴۲۰۰ تومانی بسیاری از حلقه‌های واقع در زنجیره تأمین و توزیع نهادهای دامی را گرفتار فساد کرده است به طوری که دامدار می‌بایست 70 درصد نهاده مورد نیازشان را از بازار آزاد تامین کند و پیگیری خبرنگاران رسانه ملی در نحوه وارد و توزیع این نهاده‌ها سوالی بزرگ را در ذهن عموم افراد ایجاد می‌کند که چرا در سالی که به عنوان پشتیبانی و مانع‌زادیی از تولید نامگذاری شده است، دست‌هایی در پشت پرده به دنبال به تعطیلی کشاندن صنعت دامپروری کشور هستند؟


نابسامانی بازار نهاده‌های دامی طی این مدت فقط ضمن اینکه بازار مرغ را به لرزه انداخت بر قیمت سایر محصولات پروتئینی از جمله تخم مرغ نیز اثر گذاشت به طوری که نوسان قیمت‌ها باعث شد تا این کالاها از سید غذایی بسیاری از خانوارهای ایرانی حدف شود و با تکرار رویه‌های غلط سال گذشته در صنعت دامپروری شاهد بحرانی‌تر شدن اوضاع صنعت دام و طیور کشور خواهیم بود و بین بار باید افزایش مشکلات خانوارهای روستایی را که بیشترین تقش را در صنعت دامپروری دارند،شاهد باشیم.


دولتمردان و مسئولین بایستی بدانند که تنها راه مدیریت و کاهش قیمت نهاده‌های دامی است و افزایش قیمت تولیدات و محصولات وایسته به بخش دام و طیور نمی‌تواند چاره اصلی مشکلات مردم باشد.

مشکلات گاوداران

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار