خبرهای داغ:
امام جمعه موقت تهران؛

قوام حکومت در گرو شایسته سالاری است/تحول، صرفا با تغییر مدیران ممکن نیست

حکمرانی با شایسته سالاری قوام می گیرد و این درس بزرگی است برای حاکمان که در نامه امام علی(ع) به مالک اشتر در چهار محور بیان شده است.
کد خبر: ۹۳۵۶۱۷۶
|
۱۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۸

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین، سید محمدحسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران در شورای اداری استان که با حضور مسوولان ارشد استان در سالن جلسات شهید امامی استانداری قزوین برگزار شد بیان کرد: در بین مجموعه عبادات اسلامی دو عبادت ویژه به طور خاص تبیین کننده جایگاه نظام سیاسی و حکمرانی در اندیشه دینی و اسلامی است که شامل عبادت حج و نماز جمعه است.

حج، پیوند عبادت و سیاست است

وی گفت: عبادت حج با ظرفیت ویژه ای که دارد بعنوان یک عبادت سیاسی پیوندی است بین دو حوزه مهم در اندیشه دینی که عظمت عبادت دینی را در نگاه ویژه عبادت و سیاست به نمایش می گذارد.

امام جمعه موقت تهران اظهار کرد: نمازجمعه یک عبادت و وظیفه قطعی عبادی است و قوامش به قصد تقرب خداوند است اما این عبادت تبیین کننده جایگاه سیاست در اندیشه دینی است و گویا عبادتی است که خداوند بر مسلمانان واجب کرده تا سیاست و حکمرانی را در متن زندگی دینی آنها جاری سازد.

نماز جمعه، زمینه تحولات بزرگ در جامعه است

حجت الاسلام ابوترابی فرد عنوان کرد: امام جمعه بعنوان رهبر سیاسی باید به صورت ایستاده در حالی که اسلحه در دست دارد به بیان نقاط سیاسی و عبادی مسلمانان بپردازد. یعنی یک رکن نماز بحث سیاست، حکمرانی و حکومت است. اگر از این سنگر آن گونه که باید استفاده کنیم قطعا شاهد تحولی دیگر در جامعه اسلامی خواهیم بود و از همین رو برای آیت اله باریک بین که سال های متمادی در این سنگر انجام وظیفه نمود از خداوند متعال علو درجات خواستاریم.

وی افزود: بحث دوم با توجه به موضوع امروز ایران اسلامی و انتخابات است که اولا باید از مردم شریف استان تقدیر کرد که در این انتخابات در سال جاری در مقایسه با سایر استان ها از نظر پیشگامی و حضور ۵۳ درصدی در انتخابات برگ زرینی بر تاریخ این سرزمین افزودند و این درحالی است که بیماری کرونا در این استان جولان داده و این جایگاه بی نظیر است. حضور در انتخابات، حمایت از جایگاه ممتاز جمهوریت و مردم سالاری و دموکراسی در این استان و کشور دارد.

انسان عاقل، امانت را به اهلش می سپارد

حجت الاسلام ابوترابی فرد در ادامه ضمن اظهار امیدواری از اینکه امسال شاهد افزایش اقتدارنظام، رضایت مندی مردم، کارایی روزافزون دستگاه ها و حضور بالاتر در انتخابات پیش رو باشیم تصریح کرد: انسان عاقل امانت را به اهلش می سپارد و اگر امانت دستش بود آن را سالم به صاحبش باز می گرداند. در جامعه دینی در مقایسه با سایر جوامع باید در این ارزش عقلانی و انسانی پیشگام باشیم. خداوند امانت وحی و قرآن را به دست بالاترین نقطه عالم وجود و تداوم رسالت را در چهره ایمان و ولایت به دست شایسته ترین فرد بعد از پیامبر سپرده است.

امام جمعه موقت تهران اضافه کرد: پیشگامان در علم و تقوا و قدرت به بیان امام علی، اقوام اعلم و به بیان قرآن شایسته سالاری که تفکر قرآن است، می باشند و در این نظام هر چه از ثروت و قدرت داریم به دلیل شایسته سالاری است و اگر امام نبود این اقتدار برای ملت خلق نمی شد و اگر امروز دچار ضعف هایی هستیم به این دلیل است که به این وظیفه به خوبی عمل نکردیم.

بدنه یک جامعه سالم، بهترین معیار مراجعه به آرا مردم است

وی افزود: امام علی(ع) در نامه ای که منشور حکمرانی برای مالک اشتر است می فرماید: اگر می خواهید صالحین را بشناسید به آرا عمومی مردم مراجعه کنید البته ممکن است در مقطعی با تبلیغات نادرست حق را باطل جلوه دهند اما بدنه یک جامعه سالم بهترین معیار مراجعه به آرا مردم است.

حجت الاسلام ابوترابی فرد ادامه داد: حکومت حق و پایدار عدالت، حکومت شایستگان و فرزانگان است و حکومت علی(ع) پاسدار حقوق مردم است و لذا بهترین انتخاب مراجعه به آرا مردم است که در جمهوری اسلامی نهادینه شده لذا باید فرصتی فراهم شود تا مردم آرا خود را ارایه دهند. باید به جامعه نخبگان علمی و سیاسی مراجعه کنیم و آرا آنها را برای انتخاب مدیران و مسوولان نظام ارزیابی کنیم همچنان که در دوران دفاع مقدس، تمام فرماندهان بدون استثنا با مراجعه به بدنه نیروهای حاضر در جبهه انتخاب شدند و شهید سلیمانی نتیجه مراجعه به آرا رزمندگان است که این گونه می درخشد.

قوام حکومت در گرو شایسته سالاری است

حجت الاسلام ابوترابی فرد یادآور شد: امروز رییس جمهور با یک وزن بالایی از رای و با مراجعه به آرا مردم انتخاب شد و امیدواریم از این سرمایه به شایستگی استفاده شود و با ارتقا ظرفیت و کارایی دستگاه ها بر سرمایه نظام افزوده شود. بنابر آنچه شخصیت علی(ع) اقتضا می کند که براساس شایسته سالاری مالک اشتر را به حکومت مصر منتصب می کند، لذا این نتیجه به دست می آید که حکمرانی با شایسته سالاری قوام می گیرد و این درس بزرگی است برای ما. در این نامه چهار محور برای حکمرانان بیان شده که امروز دقیق ترین سخن در حوزه حاکمان همین چهار حوزه است و اولویت در ترتیب حوزه ها مورد نظر است.

وی ادامه داد: حوزه اول شامل جمع آوری مالیات است. حداقل بیش از یک سوم بودجه ۱۴۰۰ کسری قطعی است که هیچ منبعی ندارد. حکمرانی بدون منابع مالی مطمئن و پاسخگو ممکن نیست. اصلی که جمهوری اسلامی از آن به دلیل منابع حاصل از فروش نفت غفلت کرده است. چرا که هرگز سرمایه ای برای اداره کشور فروخته نمی شود.

حجت الاسلام ابوترابی فرد بیان کرد: درآمدهای مالیاتی حداقل پنجاه درصد مستقیم یا غیرمستقیم به درآمدهای نفتی گره خورده است و ما امروز به برکت تحریم می فهمیم که باید با تولید و خلق درآمد و دریافت مالیات، کشور را اداره کنیم و امیدواریم که با کمک شما مسوولان برای اداره کشور، برای دولت جدید این موضوع در اولویت باشد.

سپاه و سایر نیروهای نظامی، اقتدار و امنیت کشور هستند

امام جمعه موقت تهران اظهار کرد: دومین حوزه، جهاد با دشمن است که جمهوری اسلامی در حد بسیار بالایی از این حوزه قرار دارد که به دلیل درک بالای مردم و حضور نیروهای رزمنده است که سبز پوشان سپاه، نیروهای مردمی، بسیج و ارتش حماسه های بزرگی خلق کردند و امروز هیچ دشمنی به خود جسارت نمی دهد به جغرافیای جمهوری اسلامی نزدیک شود. ما نه تنها برای ملت ایران بلکه برای ملت اسلام خلق قدرت کردیم و اقتدار کشورهای محور مقاومت، به دلیل اختراع انقلاب اسلامی است.

این مقام مسوول عنوان کرد: حوزه سوم، توسعه نیروی انسانی در دانش، مهارت، مبانی فکری، عقیدتی، اخلاقی است. جمهوری اسلامی در استفاده درست از فرصت ها، کارهای مهمی انجام داده اما با حوزه دوم فاصله دارد. امروز برای اداره کشور هر نیروی مدیری که نیاز است در دسترس داریم. امروز سرمایه عظیم نیروی انسانی تربیت شده و برای تحولات اجتماعی و فرهنگی و سیاسی باید تلاش کرد. تحول، نیازمند سالها تلاش است و فقط با تغییر مدیران ممکن نیست. همچنان که غزه دیروز، ایران، عراق، لبنان و فلسطین دیروز با امروز متفاوت است و این نتیجه تحول است. در دنیا تحول وجود داشته اما سرعت ما با کشورهای توسعه یافته قابل مقایسه است و این دستاورد انقلاب اسلامی است.

با اصلاح ساختار، برای کاهش رنج مردم قدم برداریم

وی ادامه داد: امروز باید با قدرشناسی از آنچه رخ داده و با فهم درست تهدیدات و کاستی ها، رنجی که امروز فقرا می برند، رنجی که با کاهش ارزش پول ملی طبقات مختلف جامعه می برند و با اصلاحات ساختاری در جهت رفع کاستی ها قدم برداریم.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد، در پایان ضمن تقدیر از خدمات سردار شاهرخی فرمانده سابق سپاه استان، برای سردار آنانی فرمانده جدید سپاه استان قزوین آرزوی موفقیت و افزایش توان خدمات رسانی برای سپاه استان کرد و گفت: با تقدیر از سردار شاهرخی بعنوان سردار هوشمند، به ویژه در برگزاری کنگره شهدای استان، انتصاب سردار آتانی که آراسته به تجارب مدیریتی شایسته و علم و دانش در این جایگاه با کارنامه بسیار درخشان در سپاه پاسداران است را تبریک می گویم و از خداوند متعال برای مجموعه پاسداران سپاه آرزوی موفقیت دارم.

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار