خبرهای داغ:
کارشناس مسائل مذهبی؛

گسترش پیروان مذهب تشیع از برکات هجرت امام رضا (ع) به ایران است

سمنان- کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه حضور امام رضا (ع) در ایران موجب رشد و گسترش تشیع شد، گفت: مناظرات علمی ایشان و احادیث و سخنان ارزنده ایشان در زمینه‌های مختلف علوم و معارف اسلامی موجب گسترش تشیع شد.
کد خبر: ۹۳۵۵۴۳۶
|
۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۳

به گزراش خبرگزاری بسیج از سمنان، حجت الاسلام سیداحمد اکرمی در جمع پاسداران سپاه ناحیه سمنان اظهار داشت: پس از هجرت امام رضا (ع) به ایران رشد شیعیان رو به افزایش رفت چرا که به دنبال ورود آمدن ایشان به ایران، بسیاری از پیروان و خاندان این امام رئوف نیز به ایران آمده که باید گفت بسیاری از آنها شهید شدند که نمونه خاندان آن دو بزرگوار حضرت معصومه (س) در قم و شاهچراغ در شیراز است. در واقع با ورود سادات علوی گسترش فرهنگ اهل بیت علیهم السلام در ایران افزایش یافت که پیامد این حرکت نوعی معنویت گرایی در بین ایرانیان را باعث شد.

وی افزود: از دیگر برکات امام رضا (ع) در ایران را می‌توان رشد محافل علمی به خصوص حوزه‌های علمیه برشمرد که این عمل برای ائمه به نوعی هم مسئولیت بوده و هم وظیفه، چرا که هدایت بشریت با ختم نبوت تمام نشده و با وجود امام معصومی که مبرا از گناه و هدایت یافته است، خود نیز هدایت می‌کند. و یکی از نهادهایی که می‌تواند این هدایت را در جامعه تبیین کند حوزه علمیه است که تأسیس این نهاد را باید از صدر اسلام دانست.
حجت الاسلام اکرمی گفت: علی بن موسی الرضا (ع) طی دوران اقامت خود در مرو، برای ترقی اندیشه و اعتقادات مردم خراسان بسیار تلاش نمود و با مناظره‌های علمی با اهل کتاب و نحله‌های فکری گوناگون، موجبات اعتلای معرفت و بینش دینی این منطقه را فراهم آورد.

وی بیان کرد: آن حضرت، با تشکیل محافل علمی، کلامی و حدیثی به دفاع از اصول اسلام و فرهنگ اهل بیت علیهم السلام پرداخت و به شبهات و ایرادات فِرَق مختلف پاسخ داد. شمار مناظرات امام رضا (ع) که درباره مسائل گوناگون با اهل کتاب و نمایندگان مسیحیان، یهودیان، مانویان، زرتشتیان، صابئین و فرق اسلامی بسیار است

این کارشناس مذهبی اظهار داشت: حضور ایشان در ایران سبب تقویت باورهای تاریخی شیعی شد. چرا که وقتی حضرت به ایران آمدند، کانون جغرافیایی شیعه در مناطقی از ایران وجود داشت، اما  این کانون‌های شیعی اصیل نبودند؛ از این رو با آمدن ایشان شیعه دوازده امامی گسترش یافت و قبل از آن، شیعیان ایران در موضع ضعیفی بودند.
حجت الاسلام اکرمی افزود: امام رضا (ع) در طی سه سال حضور خود در خراسان، در تمام حرکات و رفت و آمدها و نامه‌ها و بیانات و مجالس و برخوردهایش با مردم هدفی را تعقیب می‌کرد و آن تقویت جریان شیعه اعتقادی بود.

وی ادامه داد: ایشان در هر فرصتی به ذکر احادیثی که دلیل روشن بر برتری حضرت علی (ع) بر سایر مردم داشت، می‌پرداخت. همچنین شیعیان به دلیل دوری از اهل بیت (ع) و محدودیت‌هایی که بنی عباس برای آنان فراهم کرده بودند و از نظراعتقادی دچار مشکلات و شبهاتی شده بودند، امام بسیاری از آن شبهات را پاسخ و مردم را هدایت می‌کرد.

این کارشناس مذهبی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع اشتغال بانوان پرداخت و گفت: برخی مشاغل مناسب بانوان نیست و حال آنکه برخی دیگر از مشاغل نظیر معلمی، پرستاری و مامایی و مشاغلی این چنین وجود بانوی شاغل در این رسته‌های شغلی ضروری است.

وی بیان کرد: گسترش عفت و حجاب در جامعه امری ضروری است و باید مسئولان امر به این حوزه بیش از پیش توجه داشته باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار