امام جمعه شهرستان ابهر:

نفوذ معنوی و سرمایه اجتماعی از ويژگي هاي بارز آيت الله صدوقي بود

زنجان –امام جمعه شهرستان ابهر گفت: نفوذ معنوی و سرمایه اجتماعی از ويژگي هاي بارز آيت الله صدوقي بود.
کد خبر: ۹۳۵۴۸۶۲
|
۱۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۹
حجت الاسلام جعفر رحیمی در گفت و گو با خبرنگار بسیج زنجان:ضمن گرامیداشت سالروز شهادت آیت الله محمد صدوقی اظهار داشت: شهید آیت الله صدوقی از یاران صدیق و باوفا و قدیمی امام خمینی (ره) بود که در روز ۱۱ تیرماه ۱۳۶۱ پس از اقامه نماز جمعه بدست منافقان به شهادت رسید. وی پس از این جنایت به عنوان چهارمین شهید محراب نیز شناخته می‌شود.
 
نفوذ معنوی و سرمایه اجتماعی از ويژگي هاي بارز آيت الله صدوقي بود

امام جمعه شهرستان ابهر با اشاره به ویژگی بارز آیت الله شهید صدوقی، تصریح کرد:نفوذ معنوی و سرمایه اجتماعی ویژگی بارز شهید صدوقی بود که سرمایه نهضت اسلامی در مناطق استقرار و نفوذ معنوی ریشه در نقطه قوت ایشان داشت.

وی در ادامه تاکید کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) این عالم ربانی یکی از بانیان انقلاب اسلامی ایران بود که با مبارزات خود در آن دوران سخت و مقاومت وی در برابر طاغوت با ایثار و فداکاری پس از انقلاب و حضورشان در تمام صحنه‌های سازنده، نمونه‌ای کامل از یک عالم مبارز و مجاهد اسلامی بود

وی در ادامه با اشاره به سخنان مرحوم آیت الله طالقانی در رابطه با شهید صدوقی، گفت:: استان یزد قبل از انقلاب نسبت به تمامی شهر‌ها انقلابی و مسلمان‌تر بود و پس از انقلاب شهر یزد آرام و ساکت بود آیت الله طالقانی همواره مدیریت شهید صدوقی را تحسین و این آرامش را از وجود ایشان می‌دانست.

حجت الاسلام جعفری با اشاره به ویژگی مردم دار بودن و روحیه تحول گرایانه شهید صدوقی، بیان کرد: وی با داشتن روحیه تحول و رعایت حدود الهی و تقید بر حفظ کامل ارزش‌ها با مردم مدارا می‌کرد و همین روحیه در دین داری مردم موثر بود.

این مقام مسئول با بیان اینکه مشکلات امروزه جامعه مردم دار نبودن برخی از مسئولین است، افزود:امروزه گا‌ها برخی از علما پذیرای مردم نیستند که این امر موجب دلسرد شدن مردم از علما و مسئولین می‌شود.

امام جمعه ابهر با اشاره به شجاعت مثال زدنی شهیدصدوقی، عنوان کرد:وی فردی شجاع بود و زمانی که میخواست به خانه خدا و کربلای معلی مشرف شود مامورین ساواک به وی اعلام کردند باید تعهد نامه‌ای مبنی بر عدم ملاقات با امام خمینی (ره) بدهد شهید صدوقی معتقد بود زیارت و سفری که بابت آن مجبور به دادن تعهد باشد برای رضای خدا نیست و از سفر خود منصرف شد.

این مسئول با بیان اینکه از ویژگی بارز دیگر شهید صدوقی هوشمندی و جریان شناسی وی است، بیان داشت: شهید صدوقی در دوران قبل از انقلاب با هوشمندی خاص مبارزه کرد و جز اولین کسانی بود که در مواقع خطیر موضع گیری می‌کرد.

وی در ادامه با اشاره به فاجعه آتش سوزی سینما رکس آبادان، یادآورشد:شهید صدوقی با صدور اعلامیه مردم را از جنایت رژیم طاغوت آگاه کرد.

حجت الاسلام جعفری خاطر نشان کرد: شهید صدوقی نترس و درتمامی جریان‌های انقلابی حضور و از کسی واهمه‌ای نداشت وبه خوبی جریان‌ها را میشناخت.

امام جمعه ابهر با اشاره به خصوصیات منحصر به فرد شهید صدوقی، تصریح کرد:وی باهوش و آدم شناس بود و در مقابل تفکر لیبرالی مقاومت و سکوت نمی‌کرد و همچنین در برابر گروهک ها‌ی انتقادی وابسته به شرق و غرب محکم و کوچکترین سازش و نرمشی نشان نمی‌داد.

وی در ادامه یادآور شد:ولایت مداری شهید صدوقی، رابطه، محبت و ارادت وی به امام (ره) از صفات شخصیتی این بزرگوار بود و این رابطه طرفین و امام (ره) هم متقابلا به ایشان علاقمند بودند و در اوایل انقلاب زمانی که جمعی از مردم یزد در قم به خدمت امام رسیدند امام (ره) چندین بار در میان سخنرانی خود از شهید صدوقی تقدیر کردند.

وی با اشاره به دیگر ویژگی‌های بارز آیت الله شهید صدوقی، عنوان کرد: خدمت به خلق، حضور جدی در عرصه‌های خدمات اجتماعی، خدمت رسانی به اقشار جامعه، تلاش برای ایجاد یا ترمیم اماکن عمومی عام المنفعه، توجه زیاد به عمران وآبادی، ساخت بیمارستان و درمانگاه، مدرسه، مساجد، سازمان‌های خیریه پزشکی و غیر پزشکی و.... از دغدغه‌های جدی آیت الله شهید صدوقی بود.

حجت الاسلام جعفری در پایان خاطر نشان کرد: شهید صدوقی اهل مبارزه سیاسی و همگام با امام همواره با ظالمان زمان خویش در جنگ و ستیز بود و در قاعده‌ی انجمن ها‌ی ایالتی و ولایتی به افشای این توطئه پرداخت و روحانیت منطقه یزد را جهت مقابله سازماندهی کرد در جریان موضع گیری قاطع علما و مراجع بزرگ در مقابل رفراندوم قلابی انقلاب سفید ایشان نیز در یزد نقش هماهنگ کننده و بسیج مردم روحانیت را داشت وی حمله وحشیانه به مدرسه فیضیه در سال ۱۳۴۲ را محکوم کرد و حتی در قضیه بازداشت امام با شنیدن خبر تبعید امام (ره) به ترکیه در خانه خود به سوگ نشست و از اقامه‌ی نماز جماعت خودداری کرد و دیگران را از این کار منع و حتی به معظنین گفت: اذان نگویند تا مردم بفهمند د. که چه مصیبت‌هایی بر سر جامعه آمده است.
ارسال نظرات