یادداشت

کشور در انتظار دولت جهادی

با اجرایی شدن مدیریت جهادی و انقلابی در قوه مجریه، آینده ایران را در ماه‌ها و سال‌های پیشرو بسیار روشن ساخته است.
کد خبر: ۹۳۵۴۶۵۵
|
۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۵

 

مصطفی هدایی در یادداشتی نوشت: دیدار روز دوشنبه رهبر معظم انقلاب با مسئولان ارشد قوه قضائیه در سالروز شهادت آیت‌الله بهشتی و روز قوه قضائیه، دارای بخش‌های مهمی درزمینهٔ اهمیت سند تحول قضائی و رفع شبهات انتخاباتی بود. ایشان ضمن تجلیل از حماسه واقعی مردم در انتخابات 28 خرداد، عملکرد قوه قضائیه در دوران حجت‌الاسلام رئیسی را بسیار اعتمادزا و امیدبخش ارزیابی کردند و خواهان ادامه چنین رویکردی در قوه قضائیه و همچنین سایر قوا شدند.

پاسخ کوبنده به مانور حقوق بشری غرب

یکی از اصلی‌ترین موضوعات در سیاست خارجی ایران، جاری کردن مؤلفه‌های عزت، حکمت و مصلحت است. این سه عنصر راهبردی در کلیدی‌ترین و حساس‌ترین مواقع به کمک منافع ملی ایران آمده‌اند تا جایی که کاربرد عملی آن‌ها، نفوذ ایران را در منطقه افزایش داده و ایران را به‌عنوان یکی از قدرت‌های تأثیرگذار جهان معرفی ساخته و به‌عنوان محور مقاومت دیگر قابل‌چشم‌پوشی نیست.

اما عملکرد سیاست خارجی دولت‌ها در تحولاتی، این مسئله را خدشه‌دار ساخته بااین‌وجود حاکمیت در کلان سیاست‌ها، مانع از قربانی شدن منافع ملی و امنیت ملی شده است. در موضوع پرونده هسته‌ای و برجام، سیاست خارجی ایران در نهایت راه مقابله با تهدیدات و زیاده‌خواهی را برگزید.

نکته اساسی نه در موضوع هسته‌ای بلکه، در مقابله با راهبرد اصلی غرب برای استحاله نظام جمهوری اسلامی و تضعیف آن بود. رهبر معظم انقلاب اسلامی در اوج مذاکرات هسته‌ای عنوان کردند که عقب‌نشینی از مواضع اصولی در برابر غرب، کار را تا جایی پیش خواهد برد که بعد از بستن پرونده هسته‌ای به سراغ موضوعات موشکی، منطقه‌ای و نهایت حقوق‌بشری خواهند رفت تا فشار را بر ایران همچنان حفظ کنند. این نکته‌سنجی درزمینهٔ حقوق بشر در ماه‌های اخیر و به‌ویژه با انتخاب رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب خود را عیان ساخته است.

مقامات برخی از کشورهای غربی با پررنگ کردن نقش حجت‌الاسلام رئیسی در قوه قضائیه و به‌ویژه در دهه 60، تهدید، فشار و حتی تحریم‌های حقوق بشری را مطرح ساخته‌اند. کمیسیون اتحادیه اروپا در تازه‌ترین موضع خود، خواهان پیگیری پرونده‌های حقوق بشری رئیسی شده است. مدعیان حقوق‌بشر در حالی چنین ادعاهایی را مطرح می‌کنند که میزبان خطرناک‌ترین و خشن‌ترین گروه‌های تروریستی هستند.

رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیرشان با اشاره به جنایت تروریستی هفتم تیر 1360، گفتند: «این قاتل‌ها صراحتاً به این جنایت بزرگ اعتراف کرده‌اند اما امروز با حمایت فرانسه و دیگر کشورهای مدعی حقوق بشر آزادانه فعالیت می‌کنند که انسان از وقاحت غربی‌ها در ادعاهای حقوق بشری و دادن تریبون و حمایت از این ‌تروریست‌ها حیرت می‌کند.»

عملی‌سازی عنصر عزت در سیاست خارجی

به‌نظر می‌رسد در دولت آینده چالش‌های حقوق بشری علیه ایران افزایش چشمگیری پیدا کند و یکی از اهرم‌های مهم خنثی‌سازی این توطئه، عملی‌سازی عنصر عزت در سیاست خارجی با اقتدار و قدرت است. درصورتی‌که دولت آینده بتواند چالش‌های اقتصادی و معیشتی را حل کند، در زمان کوتاهی مقبولیت بسیار بالایی در میان اقشار مختلف جامعه پیدا خواهد کرد و همین امر، پشتوانه‌ای برای رویارویی با تهدیدات در سیاست خارجی خواهد بود.

 

مدیریت جهادی رمز موفقیت در حل معضلات

رهبر معظم انقلاب اسلامی با تشکر از تلاش شبانه‌روزی مسئولان قوه قضائیه در دو سال گذشته آن را عنصر مهم در امیدافزایی در جامعه دانستند و فرمودند: «زنده شدن امید و افزایش اعتماد مردم به دستگاه قضا مهم‌ترین اثر حرکت جهادی دو سال اخیر در قوه قضائیه بود و این امید و اعتماد سرمایه گران‌قدر اجتماعی است که هیچ‌چیزی با آن برابری نمی‌کند.»

رویکرد حرکت جهادی در قوه قضائیه در کلام رهبر انقلاب و اجرایی شدن سند تحول در قوه قضائیه دارای چند نکته مهم است. از یک سو حرکت جهادی شعاری و نمایشی نبوده و کاملاً عملیاتی و هدفمند به‌پیش رفته است. از سوی دیگر بسیاری مدیریت جهادی را حرکتی غیرعلمی و برخلاف روش‌های مدیریتی جاری در جهان ارزیابی می‌کنند و بارها نیز این مدیریت را متهم به پراکنده‌کاری، ریخت‌وپاش‌های مالی و بی‌برنامگی متهم ساخته‌اند. ولی نمود خارجی حرکت جهادی از سوی برخی از سازمان‌ها و نهادها، خلاف این امر را ثابت کرده و می‌توان  مدیریت جهادی را به رشته‌ای علمی برای مطالعات تکمیلی و دانشگاهی تبدیل کرد.

رمز عبور از مشکلات کشور در حوزه معیشتی و اقتصادی مدیریت و حرکت جهادی و تلاش شبانه‌روزی مسئولان قوه اجرائیه است. رهبر معظم انقلاب اسلامی مدیریت میدانی و جهادی را ضروری و بابرکت ارزیابی کرده و از ارتباط رئیس دستگاه قضا در زمان مسئولیت با گروه‌های فعال جامعه تقدیر کرده و خواهان ادامه این رویه در میان مسئولان شدند.

از سوی دیگر جامعه ایران تشنه مشاهده خدمت صادقانه مسئولان است، موضوعی که در هشت سال مدیریت لیبرالی به فراموشی سپرده و ارتباط مسئولان اجرایی با مردم قطع یا بسیار کم شد.

ازاین‌رو تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر حرکت جهادی مسئولان و حضور در میان مردم و اقشار مختلف، گویای نیاز مبرم حکومت به بازسازی رابطه صادقانه و امیدوارکننده با مردم است. حضور 48 درصدی در پای صندوق رأی علی‌رغم تمام مشکلات، تخریب‌ها، اپیدمی کرونا و نارضایتی از دولت نیازمند حرکت جهادی برای تبدیل این مقدار از مشارکت به بالای 80 درصد در دوره آینده است.

دفاع از شورای نگهبان و تقدیر از ملت برای مشارکت حماسی

بوق‌های رسانه‌ای غرب و رسانه‌های فارسی‌زبان مورد حمایت حکام خودکامه منطقه، با مبنا قرار دادن مشارکت 48 درصدی در انتخابات ریاست جمهوری، نظام جمهوری اسلامی را فاقد مشروعیت لازم در بین مردم ارزیابی می‌کنند و تمام تحلیل‌ها و تولیدات رسانه‌ای را در راستای پایان جمهوریت نظام قرار داده‌اند.

بیانات هوشمندانه رهبر انقلاب در روز دوشنبه خط بطلانی بود بر تمام تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌ها درباره جمهوریت و اسلامیت نظام جمهوری اسلامی. ایشان به حماسه‌آفرینی ملت در انتخابات ۲۸ خرداد اشاره کردند و با بیهوده خواندن برخی تلاش‌ها در فضای مجازی و رسانه‌ای برای انکار کار بزرگ مردم، گفتند: «این انتخابات حقاً و انصافاً یک حماسه بود و تحلیل‌گرانی که چشم به انتخابات ایران داشتند، فهمیدند چه اتفاق مهمی‌ رقم خورد.»

مقام معظم رهبری فعالیت هزاران دستگاه تبلیغاتی ازجمله رسانه‌های آمریکایی، انگلیسی و برخی کشورهای مرتجع و روسیاه و به‌کارگیری تعدادی از عناصر خائن ایرانی برای منصرف کردن مردم از حضور در انتخابات را در دنیا بی‌سابقه دانستند و افزودند: «آن‌ها به برخی بهانه‌ها مانند مشکلات معیشتی یا بعضی حوادثی که بعداً رخ داد مانند بحث احراز یا عدم احراز صلاحیت‌ها نیز امید بسته بودند.»

بازنده انتخابات ازنظر ایشان کسانی هستند که تمام تلاش خود را به کار بردند تا مشارکت 20 تا 25 درصدی رقم بخورد ولی علیرغم تمام چالش‌های پیشروی جامعه، حدود 50 درصد از واجدین شرایط پای صندوق‌های رأی حاضر شدند. رفتارهای ناشیانه و ناجوانمردانه اصلاح‌طلبان تندرو در داخل و اخلال‌هایی که در زمان رأی‌گیری ایجاد شد، در کنار ادامه اپیدمی کرونا در ایران بخشی از مشارکت را کاهش داد. رهبر انقلاب، مسئله کرونا و تأثیر حدود ۱۰ درصدی آن بر مشارکت بر اساس محاسبات کارشناسان را نیز یادآور شدند و افزودند: «با وجود همه این مسائل، مردم با صفوف پرشور و اظهارات پرانگیزه خود از ساعات اول صبح، حماسه عظیم و واقعی آفریدند و مشت محکمی بر سینه تحریم‌کنندگان و مخالفان و معارضان انتخابات زدند.»

ازجمله بخش‌های مهم بیانات رهبر انقلاب اسلامی، دفاع از عملکرد شورای نگهبان در احراز صلاحیت نامزدها بود. در این قسمت کاملاً آشکار شد که شورای نگهبان برخلاف تبلیغات و هجمه‌ها، کاملاً مستقل عمل می‌کند و هیچ دستگاه یا شخصیتی نمی‌تواند مانع از اجرای مسئولیت اعضای شورای نگهبان بر اساس عدالت، دانش و قانون شود: «البته بنده ممکن است با بعضی از نظرات شورای محترم نگهبان مثلاً درباره یکی دو مورد یا کمتر و بیشتر موافق نباشم اما اعضاء محترم این شورا را افراد متشرع، پرهیزگار و مقید به وظیفه دینی می‌دانم که بر طبق قانون و وظیفه دینی عمل می‌کنند.»

این موضع‌گیری در قبال شورای نگهبان، بسیاری از شبهات و بحث‌های انحرافی درزمینهٔ دخالت در تصمیمات شورای نگهبان، وجود اختلاف در ارکان اصلی کشور و تلاش عده‌ای برای یک دست‌سازی را پاسخ داد.

سخن پایانی

همدلی و همراهی مسئولان در خدمت‌رسانی به مردم و همچنین سیاست‌ورزی صادقانه آن‌ها در برخورد با یکدیگر و جامعه نشانگر بلوغ سیاسی است. امری که تفاوت میان سیاست‌ورزی در ایران و غرب را به‌خوبی متمایز می‌سازد. رهبر انقلاب رفتار سایر شخصیت‌ها و مقامات با منتخب مردم را یکی از نشانه‌های این تفاوت دانسته و با مقایسه رفتارها و اتفاقات بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، عنوان کردند: «عده‌ای از انتخابات و پیروزی نامزد مقبول مردم با رأی خوب و درصد بالای آراء، مسئولان ‌تراز اول و سایر نامزدها بسیار خوب برخورد کردند و با دیدار با رئیس‌جمهور منتخب، تبادل‌نظر و پیام تبریک، طمأنینه و آرامش روحی لازم در کشور را نشان دادند.»

با در نظر گرفتن شرایط کشور و جامعه و جاری شدن خون جدید در رگ‌های اجرایی، بارقه‌هایی از امید در اقشار مختلف احساس می‌شود. امید به گشایش قفل‌هایی که بر اقتصاد و معیشت مردم زده شده، امید به بازگشت مقتدرانه عنصر عزت در سیاست خارجی، امید به کاهش تعارض میان سایر قوا و امید به بازگشت اعتماد عمومی با اجرایی شدن مدیریت جهادی و انقلابی در قوه مجریه، آینده ایران را در ماه‌ها و سال‌های پیشرو بسیار روشن ساخته است.

 

انتهای پیام/

ارسال نظرات