عضو فقهای شورای نگهبان:

شورای نگهبان مایل است بالاترین مشارکت وجود داشته باشد

آیت الله مدرسی یزدی، گفت: شورای نگهبان مایل است بالاترین مشارکت وجود داشته باشد و کسی که پایین‌ترین سطح معیارها را هم داشته باشد را تائید می‌کند.
کد خبر: ۹۳۴۵۶۵۳
|
۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۸
بهگزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد، آیت الله محمدرضا مدرسی یزدی عضو فقهای شورای نگهبان پیرامون روند برررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر صلاحیت فردی تائید می شود اصلا برای جایی مصلحت و خلاف قانون انجام شدن نیست و مهندسی شدن انتخابات معنایی ندارد.

وی افزود: شورای نگهبان هم از منابع رسمی قانونی معتبر استعلام می‌کند و بعد اعضای شورا فعالیت‌ها و و بحث‌ و گفت‌وهای خود را برای بررسی صلاحیت آغاز می‌کنند و بعد رای گیری مخفیانه اعضای شورا انجام می‌شود و کسانی که رای اکثریت را آوردند تائید شده‌اند آنهایی هم که رای نیاورده‌اند یعنی صلاحیت آنها احراز نشده است.

عضو فقهای شورای نگهبان اظهار داشت: در سال 96 رهبر معظم انقلاب دستور فرمودند شورای نگهبان معیارهای رجل سیاسی و مذهبی را شفاف کند، شورا این کار را انجام داد و مجلس هم با نظرات شورای نگهبان قانونی را تصویب کرد و به شورا فرستاد در ادامه این قانون بین مجلس و شورای نگهبان رفت و برگشت‌هایی شد و در نهایت شروطی مشخص و ابلاغ شد.

مدرسی خاطرنشان کرد: آنچه در اصل 115 آمده اگر یک داوطلب حداقل معیارها را داشته باشد شورای آن داوطلب را تائید می‌کند. شورا حداقل را تائید می‌کند ولی مردم باید بعد از آن با تحقیق آن کسی که بالاترین صلاحیت دارد را انتخاب کنند.

وی عنوان کرد: ما همیشه حال حاضر افراد را در نظر می‌گیریم. گاهی ممکن است یک فرد یک محکومیت‌هایی دارد، اما فرد می‌رود نقض حکم و برائت می‌گیرد و اگر مابقی شروط را داشته باشد تائید می شود.

عضو فقهای شورای نگهبان بیان کرد: شورای نگهبان مایل است بالاترین مشارکت وجود داشته باشد اما هیچ کس حاضر نیست با نقض قانون، مشارکت بالا رود. ما کسی که پایین ترین سطح معیارها را هم داشته باشد را تائید می‌کنیم اما آیا کسی می‌پذیرد کسی که مدیر و مدبر نیست و معیارهای لازم را ندارد در فرآیند انتخابات شرکت کند؟

مدرسی تأکید کرد: اگر افراد بخواهند می‌توانند از شورا بپرسند برای چه تائید نشده‌اند و شورا هم به آنها می‌گوید، حال اگر این افراد صادق باشند همان را به مردم اعلام می‌کنند، اگر نباشند هم خلاف آن را مطرح می‌کنند.

وی تصریح کرد: در شورای نگهبان اجماع، کم اتفاق می‌افتد، گاهی برای یک نفر موضوعی حجت است ولی اعضای دیگر به این حجت نمی‌رسند. گاهی نظرات با هم متفاوت است.

امام جمعه موقت یزد اضافه کرد: همه کسانی که در انتخابات حضور دارند و طبق قانون رقابت می کنند پیروز انتخابات هستند و شکست معنا ندارد و بعد از انتخابات به همه باید تبریک گفت.

مدرسی با بیان اینکه برخی افراد فقط زمانی قانون را قبول دارند که به نفع خودشان باشد، اضافه کرد: کسانی که در مقابل قانون و نتیجه انتخابات بایستند در واقع در مقابل مردم ایستاده اند و چیزی جز ذلت برای خودشان نخواهد داشت.

وی ادامه داد: این دوره برای شورای نگهبان یکی از سخت ترین دوران ها بود و شورای نگهبان وقت زیادی گذاشت تا وظیفه خودش را به درستی بگذارد

مدرسی گفت: شورای نگهبان و طبق آنچه وظیفه شرعی و قانونی اش بود عمل کرد و مردم مطمئن باشند که کوتاهی در شورای نگهبان اتفاق نیفتاده و دلیلش هم این است که زیاده طلبان راضی نیستند اما انسان های منصف کار شورای نگهبان را تحسین می کنند.

وی در پایان اظهار داشت: امیدواریم کاندیداها برنامه ارائه بدهند و با هم رقابت برنامه ای داشته باشند و مشکلات کشور را احصا و عرضه کنند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار