غبار بی توجهی روی میراث فرهنگی ری

کتیبه قاجاری در حال نابودی ؛ همت شهرداری بر احیای آثار تاریخی ری

خبر نگهداری کتیبه قاجاری در وضعیت نامناسب در کارخانه سیمان ری چند سال پیش از سوی خبرنگار بسیج مطرح شد اما اداره میراث فرهنگی ری توانایی اینکه این اثر تاریخی را از مدیر تسفیه کارخانه تحویل بگیرد، نداشت.
کد خبر: ۹۳۲۹۱۸۹
|
۲۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۶

خبرنگار خبرگزاری بسیج در سال های گذشته چندین بار موضوع زمین خواری، کوه خواری و اتوبان خواری توسط مدیر تسفیه کارخانه سیمان ری را از طریق دادستانی شهرستان ری پیگیری کرد اما اعلام شد پرونده در مرحله تحقیق است. با گذشت دو سال از این موضوع، اما پرونده تکمیل نشد و با تغییر دادستان سابق، پرونده به فراموشی سپرده شد.  

این در حالی است که علاوه بر بحث زمین خواری، نگهداری بخشی از یک کتیبه قاجاری در محل کارخانه سیمان ری با اداره میراث فرهنگی و دادستانی مطرح شد اما مدیر وقت اداره میراث فرهنگی شهرستان ری که متولی میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان است، نتوانست این اثر تاریخی را از ساکنان کارخانه پس بگیرد و در حالی که متولیان تسفیه کارخانه بعد از سه دهه هنوز ساکن این کارخانه متروکه بودند با توهین به  خبرنگار ما، اجازه حضور در محوطه کارخانه و تهیه تصویر از محل نگهداری کتیبه را ندادند. اما چند ماه بعد هنگام بازدید شهردار تهران و اعضای شورای شهر از محیط کارخانه، برای پیگیری تبدیل این کارخانه به یک مجموعه فرهنگی و گردشگری، خبرنگار ما هم از این کارخانه بازدید کرد که متاسفانه کتیبه قاجاری را در گوشه از محوطه کارخانه مشاهده کرد که در شرایط غیر استاندارد، نگهداری که نه؛ بلکه به حال خود رها شده بود.     

 خوشبختانه امروز به دنبال اخذ مصوبه شهردار تهران از هیئت دولت مبنی بر تبدیل کارخانه سیمان ری به موزه صنعت، شهرداری منطقه ۲۰ با اخذ مجوز قضایی با همراهی سرکلانتری نهم و یگان حفاظت شهرداری تهران و ابلاغ مصوبه شورای تامین شهرستان ری با ورود به محوطه سیمان ری ، اقدام به رفع تصرف این اثر ملی شد.

علی اشرف خانلری

 

 

 

ارسال نظرات