برگزاری نشست سیاسی در تیپ ۴۸ فتح/

حجت الاسلام حکمتی نیک: ادبیات دفاع مقدس باید در ابعاد مختلف آن تبیین شود

نشست سیاسی به همت سیاسی نمایندگی ولی فقیه در تیپ ۴۸ فتح و با حضور پرسنل کادر و وظیفه تیپ همیشه قهرمان ۴۸فتح با سخنرانی مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه فتح برگزار شد.
کد خبر: ۹۲۷۹۵۹۷
|
۰۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج کهگیلویه و بویراحمد, حجت‌الاسلام و المسلمین سیروس حکمتی نیک در این آیین با گرامیداشت ایام الله هفته دفاع مقدس و تسلیت ایام حزن و اندوه اهل بیت در ماه صفر گفت: این ایام الله هر دو تفسیر زیبا‌ترین و قشنگترین گل‌واژه‌های ناب دینی و مهمترین برجستگی‌های تفکر اسلام ناب حقیقی و پویا هستند. به تعبیر رهبر معظم انقلاب هفته دفاع مقدس و کلاً دفاع مقدس عرصه و صحنه بروز و ظهور فضایل اخلاقی است.
وی گفت: گل‌واژه‌های قشنگی چون ایثار، صبر، استقامت، در برابر شدائد و سختی‌ها، روحیه کفر ستیزی، استکبارستیزی، صداقت، صفا و صمیمیت و ولایت‌مداری در دفاع مقدس توسط رزمندگان، ایثارگران و شهدای ما تفسیر شدند و در روز عاشورا هم امام حسین(ع) اصحاب و یارانش این مفاهیم زیبا را برای ما تفسیر عینی و عملی نمودند، یعنی شهادت در راه خدا و جانفشانی در حد اعلای آن.
حکمتی نیک ابراز داشت: این ایام ایام ارزشمندی است و ذکر دو نکته را لازم میدانم؛ ابتدا وضعیت حاکم بر جامعه اسلامی زمان امام حسین(ع) تا تشکیل نهضت و شهادت این امام بزرگوار.
خداوند خطراتی را که متوجه جامعه بشری می‌شود را متذکر و راههای مبارزه با خطرات را در آموزه‌های دینی بیان کرده و این یک سنت الهی است. همیشه دو خطر عمده جامعه اسلامی را تهدید کرده است اول خطر دشمن خارجی و دوم خطر اضمحلال داخلی.

امام جمعه موقت یاسوج با اشره به اینکه جامعه اسلامی هم مستثنی از این قاعده نیست, ابراز داشت:  منظور از دشمن خارجی هم دشمن خارج از چارچوب مرز سرزمینی و هم خارج از چارچوب اعتقادی را شامل می‌شود منافقین برای ما اینگونه هستند، این یک نوع دشمن است و دشمن داخلی یعنی نیروهای خودی جامعه اسلامی و مردمی که مسلمان هستندو در جامعه اسلامی زندگی می‌کنند به خاطر عواملی همچون خستگی در ادامه میسر پاسبانی از دین، غافل شدن، عدم درک صحیح و نداشتن بصیرت کافی و مغلوب احساسات شدن، و وقتی که نیرو‌های خودی و مردم اینگونه شدند و خوی اشرافی‌گری و تجمل‌گرایی غلبه پیدا کرد و هم فاقد بصیرت و بینش درست بودند و در تشخیص مسیر اشتباه کردند اضمحلال و استحاله داخلی و درونی نظام اسلامی را تهدید می‌کند.
مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه فتح بیان کرد: خداوند راه مبارزه با این دو دشمن را در آیات قرآن بیان داشته و آن راهش جهاد و مقاومت معرفی شده است، هم جهاد با دشمن و هم جهاد با نفس. برای نهادینه شدن فضایل اخلاقی در جامعه و مبارزه با ناهنجاری‌های اجتماعی و رذایل اخلاقی و برای مبارزه با دشمن خارجی را آن جهاد و مقاومت است و این منطق قرآن کریم است و صحنه عاشورا و کربلا تجلی و بروز هر دو دشمن است و در زمان امام حسین(ع) خطر هر دو دشمن جامعه اسلامی را به شدت تهدید می‌کرد. از یک طرف یزید و دنیاطلبان وابسته و از طرف دیگر وضعیت در جهان اسلام آن دوران طوری است که بی‌بندو باری و بی‌دینی جامعه اسلامی را فراگرفته و تنها با گذشت نیم قرن از هجرت پیامبر(ص)، شهر مدینه شده شهر مطربان و عنای حرام در آن شده سند افتخار.
و حتی فرزندان صحابه پیامبر(ص) که سردمدار بودند، دچار اشرافی‌گری و تجمل‌گرایی شدند و مردم هم نسبت به دین بی‌تفاوت و زیر چتر حکومت یزید فاسد به نام دین و حکومت اسلامی همه رذایل را مرتکب می‌شدند. و این زمانی است که نشاط و طراوت دینی در بین مردم مرده است.
در چنین شرایطی بود که امام حسین(ع) به عنوان وظیفه و تکلیف و برای پاسبانی از دین اسلام دست به قیام می‌زند.
خطر اضمحلال درونی و استحاله درونی به واسطه بی‌تفاوتی مردم و خطر دشمن خارجی به نام یزید،منافقین و کفار باعث شدند تا امام (ع) دست به قیام بزنند. قیام امام حسین(ع) منجر به زنده شدن اسلام و برملا شدن راه فاسد یزید و یزیدیان شد و اصل هدف همانا دفاع از کیان اسلام و آموزه‌های فراموش شده آن بود.
حجت الاسلام والمسلمین حکمتی نیک افزود: این رسالت را هم ‌اکنون پاسداران بر عهده دارند یعنی پاسداری از انقلاب اسلامی و نظام ولایی.
شهادت امام حسین(ع) عامل جاودانگی اسلام شد، و نقش امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) بسیار خاص بود و توانستند این قیام را زنده نگه دارند و برای آیندگان انتقال دهند. رزمندگان ما هم به تاسی از این قیام و الگو‌گیری از آن به مبارزه برخاستند و در جنگ با گرو‌ههای تکفیری هزاران جوان در رکاب شهید حاج قاسم سلیمانی جنگیدند و اینها همه نتیجه قیام امام حسین(ع) بود.
وی  به مبحث مهم دفاع مقدس اشاره کرد و گفت:  دفاع مقدس از زوایای مختلف قابل تحلیل است. سوال اینکه نگاه امامین انقلاب نسبت به دفاع مقدس چیست؟ چرا می‌گوییم دفاع مقدس؟ چه ضرورتی دارد ما هفته دفاع مقدس را گرامی داریم؟ فلسفه و حکمت دفاع مقدس چیست؟چرا جنگ شروع شد؟ فلسفه شروع جنگ چه بود؟ پاسخ به این سوالات بسیار راهگشاست.
فلسفه شروع جنگ چه بود؟ غرب و شرق دنیا متعهد شدند تا نطام نوپای جمهوری اسلامی ایران را سرنگون کنند.
ما هیچگاه شروع کننده جنگ نبودیم و جهاد ما دفاعی‌ است. سوالات دیگر اینکه چرا دفاع ما مقدس بود؟
ما معتقدیم جنگ ما جنگ اسلام و کفر بود.فرماندهان ما با ایمان و باور و با الهام از فرهنگ عاشورا طراحی عملیات و مبارزه می‌کردند.
در جنگ عناصر دعا، توکل، توسل بر خداوند و معنویت روح کلی حاکم بر جبهه‌ها بود و دفاع ما بدین خاطر مقدس بود.
سوال دیگر اینکه چرا دشمن دنبال تحریف دفاع مقدس است؟ در واقع باید بدانیم که دشمنان ما دوست ندارند دفاع مقدس ما برای جهانیان به عنوان یک الگو معرفی کنند. آنها تلاش دارند دفاع مقدس ما را تحریف کنند و آن را غیر عقلایی و بدون تدبیر معرفی کنند.
ما در جنگ در مقابل دشمن تا دندان مسلح جنگیدیم و حتی یک وجب از خاکمان را از دست ندادیم. ادبیات جنگ باید در ابعاد مختلف آن تبیین شود تا از انحراف مصون ماند.
باید اتفاقات واقعی جنگ را از زبان فرماندهان، رزمندگان در قالب فیلم، انیمیشن، کتاب و تالیفات مختلف تببین و به رشته تحریر دربیاوریم تا مانع تحریف آن شویم.
در ۲۰۰ سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار کیلومتر مربع از سرزمین خود را به دلایل بی‌کفایتی شاهان قاجار و پهلوی به بیگانگان واگذار کردیم و این در حالی که در سند افتخارمان یعنی دفاع مقدس یک وجب از خاک خود را از دست ندادیم و این از برکات انقلاب اسلامی‌است.
سوال دیگر اینکه دفاع مقدس چه دستاوردهایی برای ما داشت؟
دفاع مقدس در ابعاد مختلف دفاعی امنیتی، سیاسی، سیاست خارجی، صدور انقلاب، تثبیت انقلاب، فرهنگی و اقتصادی برای ما دستاوردهای فراوانی داشت.
شیوه عمل اقتصادی ما در جنگ و مطرح نمون آن در قالب اقتصاد مقاومتی توسط رهبر معظم انقلاب یکی از آن دستاوردهای سترگ است و راهی برای برون رفت از معضلات و مشکلات اقتصادی کنونی جامعه ما.
به برکت دفاع مقدس ما هم اکنون به مرحله بازدارندگی رسیده‌ایم. ما شرایط جنگ را که برایمان تهدید بود را به فرصت تبدیل کرده‌ایم.

در عرصه موشکی و پرنده‌های کنترل از راه دور،جنگ الکترونیک و علوم روز، تحقیق و پژوهش و صنایع دفاعی.
ما با استفاده از تجارب دفاع مقدس دشمن را در خارج از مرزها کنترل کرده و شکست داده‌ایم. تجارب را به نسل جوان انتقال داده ایم. شکست داعش و گروه‌های تکفیری در واقع سیلی محکم به آمریکا جنایتکار بود در عرصه فرهنگی در کشور ما بعد از دفاع مقدس روحیه جهادی انقلابی مفهوم ایثار و شهادت نهادینه شد. اگر جنگ و دفاع مقدس اتفاق نمی‌افتاد معلوم نبود این مفاهیم ارزشی اینقدر بزرگ باشند. مدیریت جهادی، روحیه انقلابی جوانان پرشور و آماده جانفشانی آرمان خواهی و عدالت طلبی همگی مرهون دفاع مقدس است. پس دفاع مقدس رویش‌های زیادی برای کشور ما داشت و علیرغم اینکه جنگ فی نفسه خوب نیست اما مفهوم جنگ در ادبیات دینی ما تغییر یافت و شد دفاع مقدس و این ارزش ها را برای ما به دنبال داشت. لازم است که جوانان امروز با این مفاهیم آشنا شوند.
مفاهیم فقه اسلامی باید در دفاع لحاظ شوند مثلاً چگونگی برخورد با اسیر بر اساس آموزه های دین اسلام. شهید حاج قاسم سلیمانی هر وقت در مقابل دشمن تکفیری دشمن را در محاصره قرار می‌داد می فرمود یک فضایی باز بگذارید شاید کسانی پشیمان شوند و بخواهند فرار کنند و این از جمله ارزشهای نهادینه شده در دفاع مقدس ما بود. نکته دیگر در شناخت دفاع مقدس چگونگی بهره گیری از تجارب دفاع مقدس در شرایط فعلی است. ما اکنون ۴۲ سال از انقلاب و ۴۰ سال از دفاع مقدس را پشت سر گذاشته ایم چگونه از تجارب دفاع مقدس بهره گیری کنیم؟
ما باید یک مقایسه‌ای انجام دهیم و شرایط امروز و زمان دفاع مقدس را همراه با شرایطش ببینیم و تحلیل کنیم، شرایط آن وقت جنگ بود و الان هم شرایط جنگ، آن زمان نظامی و فیزیکی بود الان علاوه بر وزارت دفاع امریکا و وزارت خزانه‌داری هم در عرصه جنگ علیه ما کار می‌کنند الان در کنار تهدید پوشالی نظامی جنگ فرهنگی و اقتصادی را داریم ما در آن زمان مقاومت را انتخاب کردیم و الان هم راه ما تنها مقاومت است ما در گذشته برای دنیا مدل معرفی کردیم مدل نبرد نامتقارن و نامتوازن و این را از امام حسین علیه السلام و مکتب عاشورا گرفتیم.
لشکر عمر سعد ۳۰ هزار نفر لشکر امام حسین(ع) هفتاد و چند نفر. عرصه نبرد نامتوازن و نامتقارن بود. زمان جنگ ما هم اینگونه بودیم. آلمان فرانسه کشورهای عربی، آمریکا، شوروی و بخش زیادی از کشورهای دیگر بر علیه ما با عراق همکاری تسلیحاتی نظامی دفاعی داشتند و همگی پشت سر صدام بودند برای سرنگونی انقلاب نوپای اسلامی ایران.
ما در آن زمان با آن شرایط مدل فرهنگ عاشورا یعنی مقاومت را انتخاب نمودیم و الگوی کنونی ما نیز همان دکترین مقاومت حداکثری در مقابل فشار حداکثری دشمن است.
یکی از تجربه های دفاع مقدس همین ایستادگی است و هم اکنون نیز ما باید از آمادگی لازم برخوردار باشیم.
هدف از مقاومت بازدارندگی است دشمن ما هم اکنون جرآت عرض اندام ندارد و این یعنی برتری ما و اینکه مقاومت جواب داده است. ما مدعی ساختن تمدن نوین اسلامی هستیم و قرار است با محوریت جمهوری اسلامی تمدن اسلامی شکل بگیرد و ما باید آمادگی لازم را داشته باشیم. هسته‌های مقاومت هم اکنون شکل گرفته است و ما باید این تمدن را در مقیاس جهانی تعریف کنیم، ما ماموریت جهانی داریم و می خواهیم گفتمانمان را در عالم همه‌گیر کنیم و آن را به جهانیان معرفی نماییم.
الگوی اسلام ناب محمدی الگویی که ما آن را در دفاع مقدس پیاده، اجرایی و به نتیجه رسانده ایم، اما یقین داریم در آینده ای نه چندان دور محقق خواهد شد. تشکیل دولت جوان انقلابی هم یکی از پایه‌های این تمدن است. دفاع مقدس را هم که نگاه کنیم می بینیم که به دست جوانان صورت گرفت و انقلاب را هم همین جوانان با کمک و تجربه بزرگان شکل دادند. جوانان محوریت داشتند با مدیریتی عقلایی عالمانه، مدیریتی عاشقانه جنگ را اداره کردند.
عبور از اروند وحشی از تفکرات همین جوانان برآمده بود و طراحی‌های دیگر عملیات ها و موفقیت های ما در دفاع مقدس از این جمله‌اند.
رهبر انقلاب فرمودند ما میتوانیم یک دولت جوان انقلابی در کشور شکل دهیم تا بر این مشکلات فائق آییم.
پایان بخش سخنان ایشان ذکر نکته‌ای از امام علی(ع)بود که فرمودند: وقتی اشیا دو به دو با هم پیوند بستند دو مفهوم ناتوانی و تنبلی با هم پیوند بستند و نتیجه این شد فقر و نداری.
مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه  افزود:  اگر جامعه ای فقیر است نتیجه پیوند نامیمون و نامبارک ناتوانی و تنبلی است و اگر جامعه ای بخواهد از شکوفایی برخوردار باشد باید بگوید من می توانم و هم از تنبلی بیرون بیاید. تحرک، تلاش کوشش،جهاد.
اگر در کشور ما مدیریت جهادی و انقلابی حاکم شود با تشکیل دولت جوان انقلابی مشکلات به لطف الهی حل و فصل خواهد شد.

انتهای پپیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار