سعید زعفری هشجین

افزایش ۵۸ درصدی مجازات‌های جایگزین حبس در اردبیل/ کاهش پرونده‌ها در سال ۹۸

رییس کل دادگستری استان اردبیل گفت: اقدامات دادگستری استان و تشویق قضات فعال و خلاق، باعث شد در سال گذشته، افزایش ۵۸ درصدی صدور آراء قضایی جایگزین حبس نسبت به سال ۹۷ را شاهد باشیم.
کد خبر: ۹۲۷۹۱۶۶
|
۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵
۹۲۷۹۱۲۴
افزایش ۵۸ درصدی مجازات‌های جایگزین حبس در اردبیل/ کاهش پرونده‌ها در سال ۹۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، ناصر عتباتی ظهر امروز در نشست رئیس قوه قضائیه با همکاران و کارکنان قضائی استان، ضمن تقدیر از حضور آیت‌الله رئیسی در اردبیل اظهار کرد: جهت افزایش آراء قضایی جایگزین حبس و جلوگیری از افزایش جمعیت کیفری زندان‌ها، نمونه آراء جایگزین به قضات ارائه شده و جشنواره بهترین رأی نیز برگزار شد که این اقدامات در کنار تشویق قضات فعال و خلاق، باعث شد در سال گذشته، افزایش ۵۸ درصدی صدور این گونه آراء را نسبت به سال ۹۷ شاهد باشیم.

وی افزود: در راستای حضور هدفمند مقامات قضایی در زندان‎‌ها، بیش از ۸۱۰ مورد بازدید انجام شده که رتبه ۷ کشوری را در این زمینه داریم.

رییس کل دادگستری استان اردبیل تصریح کرد: در دوران جدید قوه، تلاش کرده‌ایم مطابق با سند عالی تحول، دادگستری استان را مدیریت کنیم که در این مسیر همکاران و کارکنان تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند.

وی بیان کرد: اجرای این سند در اولویت دستگاه قضایی استان بوده و صدور هرگونه بخشنامه با رعایت اصول این سند است و هم اکنون تمامی کارکنان دادگستری در همه سطوح اعم از قاضی و کارمند و... برنامه ابلاغی مختص به خود را دنبال می‌کنند و اهداف نیز در دو سطح عالی و مطلوب تدوین شده است.

کاهش پرونده‌ها در سال ۹۸

رییس کل دادگستری استان اردبیل بیان کرد: کل موجودی شعب دادگستری ۵۶ هزار و ۳۳۳ پرونده بود که حدود ۲۷.۸ درصد این پرونده‌ها تا شهریور ۹۸ بررسی شده و ۷۰ درصد آن مختومه شد.

وی ادامه داد: دادگاه‌های تجدید نظر استان در اردی‌بهشت ۹۸ یک هزار و ۷۴۲ پرونده داشتند که اکنون در شهریور ۹۹ به ۶۷۵ فقره کاهش یافته است.

عتباتی بیان داشت: امروز در اکثر شعب دادگاه‌های تجدید نظر کمتر از ۵۰ پرونده فعال داریم و این رقم در مابقی دادگاه‌ها کمتر از یکصد پرونده است.

وی تأکید کرد: علی رغم اینکه ۲۷ نفر از همکاران قضایی و ۱۱۲ نفر از همکاران اداری ما به ویروس کرونا مبتلا شدند، با تلاش جهادی و شبانه روزی کارکنان، امر خدمت‌رسانی تحت‌الشعاع این شرایط قرار نگرفته و وضعیت رسیدگی به پرونده‌ها و شکایات مردم به صورت عادی می‌باشد.

ارائه ۹۹ درصد ابلاغیه‌ها به صورت الکترونیکی

رییس کل دادگستری استان اردبیل اظهار داشت: تلاش ما بر این بوده که خدمات قضایی در حد توان به صورت الکترونیک ارائه شود که این امر سرعت و دقت انجام کار‌ها را افزایش داده است و علاوه بر تقویت سیستم ثنا، صدور گواهی عدم سوء پیشینه نیز به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و افراد در کمتر از ۲۴ ساعت بدون مراجعه حضوری به مراکز قضایی، گواهی خود را دریافت می‌کنند و همچنین برای وکلا و کارشناسان رسمی نیز کد کاربری صادر شده است.

وی تشریح کرد: در سال ۹۸ به طور متوسط ۶۹ درصد ابلاغیه‌های قضایی، به صورت الکترونیک بود که در پایان سال ۹۸ به ۸۹ درصد و در شهریور ۹۹ به ۹۱ درصد رسید و تلاش می‌کنیم تا پایان سال به ۹۹ درصد برسد.

رییس کل دادگستری استان اردبیل ادامه داد: ورودی زندانیان مالی در ۶ ماهه نخست سال‌جاری ۱۵۷ درصد کاهش داشته و ورودی کل زندانیان نیز کاهش ۲۶ درصدی را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: به دلیل شیوع کرونا ۵ هزار و ۵۴۷ مورد مرخصی اعطا شده که ۷۴ درصد زندانیان را شامل شد و به ۱۲ درصد افراد نیز مرخصی پایان دوره محکومیت داده شد.

مصالحه در ۸ پرونده قتل به همت کارگروه «بخشایش»

عتباتی بیان داشت: با کمک افراد صاحب نفوذ در استان، کارگروه بخشایش را تشکیل داده‌ایم تا در پرونده‌های قتل ورود پیدا کرده و برای ایجاد سازش و مصالحه تلاش نمایند که طی ۶ ماهه نخست سال‌جاری ۸ پرونده قتل به سرانجام رسیده و منجر به سازش شد.

وی تصریح کرد: در حوزه کاهش مفاسد درون سازمانی نیز تلاش‌های بسیاری صورت گرفته از جمله شناسایی تخلف ۸ وکیل و کارشناس که تخلفاتشان منجر به ابطال پروانه آنان شد و ۱۹ کارچاق کن و جاعل استاد قضایی نیز شناسایی و بازداشت شدند.

دستگاه قضایی حامی سرمایه‌گذاران است

رییس کل دادگستری استان اردبیل تشریح کرد: در کمیته حمایت قضایی از سرمایه‌گذاری استان ۵۸ پرونده برای واحد‌های تولیدی تشکیل شده و ۲۱ جلسه با ۱۰۳ مصوبه برگزار شد و در دبیرخانه این کمیته به ۱۳۷ سرمایه‌گذاری نیز مشاوره داده است.

وی گفت: مسوولان قضایی استان به طور مستمر از واحد‌های تولیدی بازدید کرده و در جریان مشکلات آنان قرار می‌گیرند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار