خبرهای داغ:
معاون بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور

راه اندازی ۱۷۵ نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس در سراسر کشور

مهدی پندار گفت: تا امروز قریب به ۱۷۵ نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس در سراسر کشور راه اندازی شده است.
کد خبر: ۹۲۷۵۸۶۱
|
۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۳

مهدی پندار معاون بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور؛ در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین ضمن اشاره به استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و حمایت از شرکت های دانش بنیان در سطح کشور بیان کرد: با هدف ایجاد درآمد پایدار برای بقاع متبرکه، یکی از پروژه هایی که در دستور کار قرار دارد ایجاد ایستگاه های برق خورشیدی یا نیروگاه های برق خورشیدی کوچک مقیاس از ۵ تا ۱۰۰ کیلو وات می باشد.

وی گفت: باتوجه به خرید تضمینی دولت، یک درآمد پایدار با یک دوره برگشت برای سرمایه گذاری در بقاع متبرکه تعریف شده و با توجه به اینکه بیش از ۸ هزار بقاع متبرکه در سراسر کشور وجود دارد، بر اساس مطالعات انجام شده در مرحله اول هزار نقطه شناسایی شد که در آنها نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس ایجاد شود.

معاون بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور اظهار کرد: تا امروز قریب به ۱۷۵ نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس در سراسر کشور افتتاح گردیده که در حال حاضر در استان قزوین نیز ۴ نیروگاه خورشیدی در بقاع شاخص استان راه اندازی شده که از این تعداد، سه نیروگاه ۳۰ کیلو وات و یک نیروگاه ۲۰ کیلو وات می باشد و این تلاش مجموعه اوقاف استان قابل تقدیر است.

پندار عنوان کرد: منابع مالی این نیروگاه ها انواع مختلف دارد که بقاع متبرکه می توانند هم از محل درآمد خود، هم از تسهیلات بانکی که سازمان اوقاف کشور با یک دوره تنفس مناسب در اختیار آنها قرار می دهد و هم از سرمایه گذاری موقوفات در بقاع متبرکه اقدام نمایند.

وی افزود: با درآمد خوبی که از طریق راه اندازی این نیروگاه های خورشیدی کوچک مقیاس ایجاد می کند، دوره برگشت سود تسهیلات تامین می شود که معمولا دوره برگشت سرمایه گذاری از این نوع کوچک مقیاس با توجه به قرارداد موجود، بین سه تا چهار سال است اما طول عمر این نیروگاه های کوچک مقیاس بیست ساله بوده و درآمد پایداری برای بقعه ایجاد می کند.

معاون بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، با اشاره به بحث افزایش بهره وری موقوفات و پیشنهاد احداث جایگاه سوخت به شرکت های نفتی از سوی سازمان اوقاف تصریح کرد: شرکتی فعال در حوزه انرژی در مجموعه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور ایجاد کردیم که با پیگیری فعالیت جایگاه های سوخت در سراسر کشور و با توجه به قوانین و مقررات شرکت نفت تحت عنوان برند مربوط به اوقاف فعالیت نماید.

پندار اضافه کرد: جایگاه های سوخت بسیار خوب و مناسبی در سراسر کشور داریم و برهمین اساس اراضی مورد نظر در کلانشهر ها شناسایی شده که به سرمایه داران معرفی می کنیم و بقاع متبرکه و موقوفات نیز می توانند در این اراضی سرمایه گذاری نمایند تا تحت برند اوقاف برنامه‌ها پیگیری شود.

وی با اشاره به اینکه این جایگاه ها در استان های یزید، همدان، سنندج، تهران و در مسیر بین راهی بندرعباس و سیرجان در حال فعالیت می باشند خاطرنشان کرد: در استان قزوین نیز سه نقطه از سوی اداره کل اوقاف استان شناسایی شده که پس از معرفی دقیق مکان‌ها، سرمایه گذاری مستقیم انجام خواهد شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار