رفیعی در نشست علمی اخلاقی حوزه نرجس خاتون ناحیه مرکزی یزد:

آسیب هایمان را بیابیم و درمان کنیم/ تمام علوم و ارزش ها در چهار چیز است

نشست علمی اخلاقی‌با همت پایگاه مطهره و حوزه علمیه معصومیه (س) با سخنرانی حجت الاسلام دکتر ناصر رفیعی در امامزاده سید جعفر محمد (ع) برگزار شد.
کد خبر: ۹۲۷۵۰۲۷
|
۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۴
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد،  اعضای نمایندگی حوزه نرجس خاتون ناحیه مرکزی در نشست علمی اخلاقی‌ای که با همت پایگاه مطهره و حوزه علمیه معصومیه (س) با سخنرانی حجت الاسلام دکتر ناصر رفیعی در امامزاده سید جعفر محمد (ع) برگزار شد حضور و همکاری کردند.
رفیعی گفت: علم بسیار ارزشمند است برای این که موفق باشیم باید خوب علم بیاموزیم. امام صادق درباره علم آموزی فرمودند:" من تمام علوم و ارزش‌ها را در چهار چیز یافتم:خداشناسی، خودشناسی، وظیفه شناسی، آسیب شناسی. " این چهار چیز اساسی‌ترین امور زندگی ماست و اگر روی این چهار محور حرکت کنید موفق خواهید شد.
وی در توصیه به علم آموزی توام با اخلاق افزود: علم دو قسم دارد. یک قسم آن مربوط به همان چیز‌هایی است که در کتب درسی دانشگاه و حوزه و مدارس وجود دارد و قسم دیگر که ۷۷۹ بار در قرآن امده است، درک و فهم است. هر چه علم بیشتر شود ترس کمتر می‌شود؛ این همان شناخت و معرفت و آگاهی و درک و فهم است.
رفیعی در توضیح چهار موردِ مهم علم اموزی در سخن گران بهای امام صادق (ع) گفت: خداشناسی بسیار مهم است. اصلا تمام انبیا و اولیای الهی آمدند تا خدا را به ما بشناسانند. امروز شبهه افکنی در این باره بسیار زیاد شده است و فرقه‌های زیادی دست به کارند تا جوانان را به انحراف بکشانند. خودشناسی یعنی خدا با تو چه کرده. برای چه خلق شده ای؟ خدا برای همه‌ی این سوالات جواب دارد. هدفت را در زندگی پیدا کن و استعدادت را شکوفا کن.
وی ادامه اد: وظیفه شناسی یعنی شما به عنوان یک انسان در هر مقام و جایگاهی که هستی وظیفه‌ای داری و باید آن را درست انجام دهی؛ و مورد چهارم که آسیب شناسی می‌باشد از همه‌ی سه مورد قبل مهم‌تر است و اگر نباشد سه مورد اولی ناقص است، آسیب شناسی است. هیچ کس به اندازه خودمان آسیب هایمان را نمی‌شناسد. آسیب هایمان را خودمان باید بیابیم و آن را درمان کنیم؛ چون یکی از تفاوت‌های جسم و روح این است که جسم آزمایشگاهی است، ولی روح این چنین نیست. مشکلات جسمی مثل بیماری ها، قند، خون و… در آزمایشگاه اندازه گیری می‌شود، ولی هیچ آزمایشگاهی به شما نمی‌گویدچقدرحرص، شهوت، حسادت و … دارید، این‌ها را خودمان باید تشخیص دهیم.
ارسال نظرات