تقابل دانش و سلامت/علم بهتر است یا جان؟

تدابیر آموزشی و بی تدبیری کرونایی/آیا بازگشایی مدارس در وضعیت قرمز، لازم بود؟

مدارس در حالی بازگشایی شد که استان در وضعیت قرمز به سر می برد و طبق مصوبات ستاد ملی کرونا، مدارس شهرهای با وضعیت قرمز باید تعطیل شود.
کد خبر: ۹۲۷۲۸۷۹
|
۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۱

خبرگزاری بسیج قزوین: امروز دومین روز از بازگشایی مدارس است و این در حالی است که بنا به شرایط ویژه کشور مبنی بر شیوع بیماری کرونا، بازگشایی در مدارس به صورت محدود و با ظرفیت روزانه پنجاه درصد اجرا شد.

دو دستگی در تصمیمات اتخاذ شده از سوی مسوولان نوعی سردرگمی برای خانواده ها و دانش آموزان ایجاد کرده است. معاون سیاسی و امنیتی استان در گفتگو با خبرنگار بسیج، بازگشایی مدارس را به صورت اجرای مانور، محدود به تعدادی کمی از مدارس به صورت نمادین بیان کرد و این در حالی است که مدارس استان به صورت حضوری بازگشایی شد.

از طرفی بازگشایی مدارس در حالی انجام شد که برخی و یا شاید بیشتر مدارس، در بدو ورود دانش آموزان به مدارس اقدامات بهداشتی در بحث تب سنجی و اکسیژن سنجی هیچ اقدامی نداشتند و گویا این شعار که «سلامت دانش آموزان خط قرمز ماست» عملا اهمیتی برای متولیان آموزش نداشته است.

در این بین بازدیدهای سرزده اصغری مدیرکل آموزش و پرورش استان از فعالیت مدارس طی این دو روز را نمی توان نادیده گرفت که نشان از دغدغه وی در بحث نحوه اجرای پروتکل ها توأم با بازگشایی مدارس است اما سوالی که پیش می آید این است که با توجه به این بازدیدها طی روز گذشته، آیا موضوع تب سنجی که یکی از پروتکل های بهداشتی مصوبه سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت کشور است در روز دوم چرا اجرا نشده است؟

قطعا مهمترین موضوع این روزهای کشور و استان، سلامت قشر بزرگی از جامعه آماری است که ابتلای هر کدام از این جامعه آماری، یک خانواده را به طور همه جانبه درگیر خواهد کرد.

اصغری مدیر کل آموزش و پرورش استان در حاشیه بازدید از نحوه بازگشایی مدارس در سطح شهر قزوین در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین گفت: بازدید امروز اتفاقی و سرزده بود. قطعا مشکلاتی وجود دارد و ما منکر آن نیستیم اما توصیه ما این است شورای مدرسه به اقتضای موقعیت و شرایط مدرسه تصمیم بگیرند و همه همت کنند تا نواقصی که وجود دارد برطرف شود و قطعا این هفته و هفته آینده ارزیابی دقیقی از نواقص فعالیت مدارس انجام خواهد شد و نظارت مستمر بر امر بازگشایی مدارس و عملکرد آنها داریم.

بسیج: روی صحبت ما با کسانی است که با تدبیر و آینده نگری، تحت جلسات کارشناسی شده شبکه داخلی شاد را با تمام مشکلات موجود راه اندازی کردند. این شبکه در راستای کدام آموزش راه اندازی شده است؟ حتی خانواده بزرگ آموزش و پرورش هم با این شبکه، نحوه آموزش معلم در این شبکه، ثبات حضور دانش آموز در این فضا مشکل دارند.

اصغری در این خصوص گفت: شاد جایگاه خود را دارد و مدارس نیز جایگاه خود را دارد و بخشی از آموزش ها با توجه به برنامه ریزی مدیران، نظارت دقیق بر این امر وجود دارد و تاکید ما این است حتی اگر در وضعیت سفید نیز قرار گیریم برای اینکه بتوانیم از فرصت آموزش در شبکه مجازی بهره مند شویم حتما شبکه شاد و بخشی از دروس از این شبکه انجام خواهد شد.

این موضوع جدا از مشکلات دانش آموزان در بحث ورود به این فضا، تدریس معلم، ضعف شبکه اینترنت، هزینه، دسترسی به ابزار سخت ابزاری و هزاران مشکل دیگر است و این مشکلات در خانواده های چند فرزندی قطعا چند برابر است.

اگر مقرر شده شبکه شاد برای آموزش به قشر بزرگی از جامعه آموزش کشور فعال باشد، طی چند ماه اخیر چرا ضعف های این شبکه برطرف نشده است؟ و اگر بنا بر این است که آموزش و پرورش فعال باشد چرا خانواده ها در تنگنای اقتصادی موجود مجبور به تهیه سخت افزارهای موجود برای دسترسی به شبکه شاد هستند؟ از سویی شبکه آموزش صدا و سیما ضعف آموزش را تمام قد به رخ جامعه کشانده است.

یک سر و هزار سودا

یک نهاد آموزش و پرورش و این گستردگی در بحث ارائه آموزش، چندگانگی در نحوه آموزش را ایجاد کرده و در این میان هیچ کس به اندازه دانش آموز متضرر نخواهد شد. چون از هر پنجره ای که بنام آموزش باز شده، صدایی می رسد و دانش آموز، بی هدف، بین چندگانگی نحوه آموزش، حتی آنچه را که در طول سال های اخیر آموخته را نیز فراموش می کند.

علاج واقعه پیش از وقوع

پیش از اینکه شرایط موجود، ایجاد. کننده شرایط سخت تری باشد که علاوه بر تحمیل هزینه های گزاف برای کشور و خانواده ها، بر جمعیت آماری کشور نیز تاثیر منفی داشته، مناسب است که دغدغه مندان امر چاره ای بیندیشند.

 

به قلم سهیلا عظیمی

1010/گ/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار