مدنی، از 3 رویداد ملی بنیاد برکت در سال جهش تولید رونمایی کرد؛

مشاغل خانگی برکت تا پایان سال به 300 هزار شغل می رسد/ کاهش 10 درصدی واردات گوشت قرمز و کاهش 25 درصدی واردات آبزیان

خبرگزاری بسیج: مدیرعامل بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در نشست خبری با اصحاب رسانه، از سه رویداد بزرگ ملی برکت در سال جاری با هدف اشتغالزایی و تامین امنیت غذایی کشور رونمایی کرد.
کد خبر: ۹۲۷۱۵۷۲
|
۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵

به گزارش سپاه استان تهران خبرگزاری بسیج، مدیرعامل بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام با اشاره به اینکه مجموعه بنیاد برکت وارد سیزدهمین سال فعالیت خود شده است، به تشریح عملکرد این بنیاد در طول بیش از یک دهه پرداخت و گفت: نقشه راهی که از سوی مقام معظم رهبری در آغاز فعالیت این بنیاد ترسیم شد، ساخت 1000 مدرسه در مناطق کم برخوردار بود که امروز بعد از سیزده سال در حوزه های زیربنایی و عمرانی برای ساخت 1900 مدرسه قرار داد بسته ایم  که از این تعداد 1250 مدرسه به بهره برداری رسیده، 150 مدرسه  همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید افتتاح خواهد شد و یکصد آموزشگاه هم تا پایان سال مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

امیرحسین مدنی افزود: همچنین 1100 مجموعه فرهنگی احداث شده و  به  1000  روستا آبرسانی شده است و کیلومتر ها راه با همکاری سازمان های مربوط ایجاد شده است. وی ادامه داد: 240 مرکز جامع سلامت و 12 بیمارستان با 2000 تخت در مناطق محروم ساخته ایم و  در حوزه مسکن محرومان قرار داد ساخت 47 هزار واحد مسکونی را منعقد کرده ایم که از این تعداد 18000 واحد ساخته و تحویل شده است؛ همچنین اجرای طرح های هادی روستایی ، ساخت کتابخانه و سایر موارد از دیگر اقدامات بنیاد برکت در مناطق محروم کشور بوده که اجرایی شده است.

وی تاکید کرد: از ایده‌های کارآفرینان و ایده‌پردازان در زمینه‌های ایجاد اشتغال برای کولبران در استان‌های مرزی، تولید پوشاک و پرورش آبزیان استقبال می‌کنیم.

امیرحسین مدنی که در نشست رسانه‌ای تشریح سه رویداد ملی بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) شامل ایجاد اشتغال برای کولبران استان‌های مرزی (کاک برکت)، تولید پوشاک (چرخ برکت) و پرورش آبزیان (دریای برکت) در سال جهش تولید سخن می‌گفت، با بیان این مطلب افزود: بنیاد برکت طی انتشار فراخوانی به نشانی event.barkat.ir از تمامی کارآفرینان و ایده‌پردازان برای ارایه ایده‌های کارشناسی شده و خلاقانه درباره این سه رویداد ملی دعوت به‌عمل آورده است.

 ایجاد 300 هزار شغل تا پایان سال

وی با تاکید بر این‌که عمده فعالیت‌های بنیاد برکت در حوزه اشتغال‌زایی است گفت: بر اساس نتایج سرشماری سال 1350، 70 درصد جمعیت کشور را روستاییان تشکیل می دادند و 30 درصد شهری بود که این نسبت در حال حاضر 75 به 25 بوده و به 25 درصد جمعیت روستایی و 75 درصد جمعیت شهرنشین تغییر یافته است. در حالی که سال 1350 ؛70 درصد جمعیت روستایی تولید کننده بودند این در حالی است که امروز وضعیت تولید در روستاها شرایط خوبی ندارد و روستاییان حتی نمی‌توانند مایحتاج مورد نیاز خود را تامین کنند، در حالی که در گذشته، هم برای خود تولید داشتند و هم برای شهرها.

مدنی با تاکید بر اهمیت معیشت پایدار در مناطق روستایی گفت: از آن‌جایی که بحث تولید در بخش امنیت غذایی بسیار مهم است، بنیاد برکت از 4 سال گذشته مطالعاتی را در زمینه ایجاد مشاغل خرد و خانگی انجام داده و سه مدل اشتغال‌زایی اجتماع‌محور شامل سحاب، آسمان و آفتاب را طراحی و عملیاتی کرد. این مدل اشتغال‌زایی از اواسط سال 97 اجرا و همان سال باعث ایجاد 10 هزار طرح و 30 هزار شغل شد.

مدیرعامل بنیاد برکت افزود: در سال 98 نیز 30 هزار طرح عملیاتی شد و امسال نیز 60 هزار طرح اشتغال‌زایی منجر به ایجاد 180 هزار شغل در دستور کار است که از این تعداد، 16 هزار طرح تا به امروز به بهره‌برداری رسیده. در مجموع، تعداد مشاغل خرد و خانگی بنیاد تا پایان سال جاری به 300 هزار شغل می رسد.

وی تاکید کرد: آمار اعلام شده در زمینه ایجاد اشتغال واقعی است و رسانه ها برای اطمینان از صحت آمار اشتغال ایجاد شده می توانند آمار و اسامی افراد شاغل را که توسط طرح‌های بنیاد برکت ایجاد شده است، با کد ملی و شماره تماس رصد و راستی‌آزمایی کنند.

 

کاهش 10 درصدی واردات گوشت قرمز

مدنی در توضیح تولیدات و محصولات طرح‌های اشتغال‌زایی خرد و خانگی بنیاد برکت بیان کرد: سال گذشته 16 هزار تن گوشت قرمز با اجرای  طرح‌های خرد  و خانگی در کشور تولید و منجر به کاهش 10 درصدی واردات به کشور شد.

مدیرعامل بنیاد برکت با اشاره به واردات سالانه 160 هزار تن گوشت قرمز به کشور خاطرنشان کرد: از آن‌جایی که 45 درصد طرح‌های خرد و خانگی در حوزه پرورش دام سبک و سنگین است، امسال تولید 40 هزار تن گوشت قرمز را هدف‌گذاری کرده‌ایم که 25 هزار تن آن به مشاغل خرد اختصاص دارد.

 

  «دریای برکت» واردات آبزیان را 25 درصد کاهش می دهد

مدنی میزان سرانه مصرف گوشت سفید و به خصوص آبزیان را در کشور مهم دانست و گفت: سرانه مصرف سالانه گوشت آبزیان در دنیا  22 کیلوگرم است که این رقم در ایران 12 کیلوگرم است.همچنین 60 درصد تامین گوشت ماهی در دنیا از طریق آبزی‌پروری بوده این در حالی است که 40 درصد آبزیان در ایران از طریق آبزی پروری و 60 درصد از طریق صید صورت می گیرد.

وی گفت: با توجه به سدهای زیادی که در سال های اخیر در کشور احداث شده است، ظرفیت‌های بسیار خوبی برای تولید آبزیان در کشور داریم

مدنی از هدفگذاری  تولید 10 هزار تن گوشت سفید از محل آبزی پروری برای تامین امنیت غذایی در سال جاری خبر داد و گفت: بنیاد برکت به حوزه پرورش آبزیان به صورت جدی ورود کرده و تولید 5 هزار تن گوشت ماهی در طرح دریای برکت از طریق طرح‌های اشتغال‌زایی خرد پیش‌بینی شده است. به این منظور، 540 مجری و تسهیل‌گر بنیاد برکت آموزش دیده‌اند تا در مناطقی که ظرفیت تولید آبزیان وجود دارد، طرح‌های اشتغال‌زایی مرتبط با پرورش آبزیان را راه‌اندازی کنند. همچنین تولید 5 هزار تن گوشت ماهی نیز از طریق طرح‌های بنگاه‌محور در دستور کار است.

 

چرخ برکت و مقابله با  واردات 28 هزار میلیارد تومان پوشاک   

مدیرعامل بنیاد برکت با اشاره به اینکه در حوزه پوشاک هر خانوار شهری در سال یک میلیون و 250 هزار تومان و هر خانوار روستایی 850 هزار تومان هزینه می کند، اذعان کرد: متاسفانه 28 هزار میلیارد تومان در سال معادل یک سوم مصرف پوشاک از خارج کشور وارد می شود که عمده آن قاچاق است و ارز بری هنگفتی دارد . مدنی با تاکید بر تحقق شعار جهش تولید در سال جاری از سوی مقام معظم رهبری، و تاکید ایشان بر تولید پوشاک داخلی و آبزیان، ادامه داد:  در این راستا طرح چرخ برکت اجرا شده  و 5 درصد طرح‌های اجتماع‌محور بنیاد در سال‌های گذشته در حوزه پوشاک و منسوجات بوده است.  

مدنی تاکید کرد: با توجه به حساسیت و تاکیدات مقام معظم رهبری بر مبحث پوشاک ایرانی، برای امسال تولید 5 هزار دست لباس را در قالب طرح چرخ برکت و از طریق طرح‌های خرد در دستور کار داریم. همچنین به دنبال ایده‌های نو هستیم تا زنجیره تولید در این حوزه تشکیل و کامل شود.

 

استقبال کولبران از کاک برکت

مدیرعامل بنیاد برکت با اشاره به معضل کولبری در کشور بیان کرد: کولبران به ناچار به این کار می‌پردازند و میزان قاچاق از این طریق نزدیک به یک درصد کل قاچاق کشور است. هیچ‌کس قصد ضربه زدن به اقتصاد کشور را ندارد و کولبران حاضر هستند با حداقل درآمد، این کار را کنار بگذارند و در کنار خانواده‌هایشان باشند.

وی از استقبال کولبران از اشتغال‌زایی بنیاد برکت خبر داد و افزود: در قالب طرح کاک برکت ایجاد فرصت‌های شغلی برای کولبران سه استان مرزی کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی آغاز شده است. در همین راستا، تسهیل‌گران بنیاد برکت در حال شناسایی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این مناطق هستند و در عین حال، در این حوزه هم از ایده‌های جدید و مبتکرانه استقبال می‌کنیم.

 

سهم قابل توجه شرکت‌های مشارکتی از بازار سرمایه

مدنی ایجاد فرصت‌های شغلی از طریق مشارکت با واحدهای تولیدی را طرح دیگر بنیاد برکت ذکر کرد و گفت: بنیاد تا به امروز با 360 شرکت مشارکت اقتصادی داشته و در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده است. بنیاد پس از 3 تا 5 سال حضور و مشارکت، از این واحدها خارج شده و سهام خود را به مردم و بخش خصوصی واگذار می‌کند.

مدیرعامل بنیاد برکت تصریح کرد: بنیاد تا به امروز از 250 شرکت خارج شده و سهم خود را واگذار کرده است. بسیاری از این شرکت‌ها سهام‌شان را در بورس عرضه کرده و در حال حاضر، سهم قابل توجهی از بازار سرمایه را به خود اختصاص می‌دهند.

گفتنی است، نشست خبری «سه رویداد ملی بنیاد برکت در سال 99» با حضور امیرحسین مدنی مدیرعامل بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام و معاونان این بنیاد برگزار و جزییات سه رویداد ملی بنیاد برکت در زمینه‌های ایجاد اشتغال برای کولبران استان‌های مرزی (کاک برکت)، تولید پوشاک (چرخ برکت) و پرورش آبزیان (دریای برکت) و سایر فعالیت‌های بنیاد در حوزه اشتغال‌زایی تشریح شد.

ارسال نظرات