خبرهای داغ:
یک کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تربیت مطرح کرد:

بروز تحولات عاشورایی در جامعه با محوریت همدلی و هم افزایی

مردم در هر سطح تحصیلی، در هر جایگاه شغلی، در هر پست و مقام، در هر کسب و کار و در هر جنسیتی که قرار دارند، هر روز را عاشورا قلمداد کرده و هر جایی که حضور دارند، آنجا را کربلا فرض کنند.
کد خبر: ۹۲۷۱۳۴۲
|
۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،معصومه حکیمیان کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تربیت در رابطه با جمله ی « کُل یومٍ عاشورا و کُل ارضٍ کربلا»؛ گفت: نکته ای که امروزه درباره این جمله مشهور باید مورد توجه و تأکید قرار گیرد این است؛ « در حادثه ی بزرگ کربلا، درسی که امام حسین علیه السلام به مردم جهان و به خصوص مسلمانان دادند، این بود که برای دفاع از حق و دفاع از دین خدا به موقع باید اقدام کرد و هر کسی در جای خود باید نسبت به این موضوع احساست تکلیف کند.»

وی با بیان اینکه اگر ما این وظیفه را بر عهده نقسل های آینده یا دیگران بگذاریم، روز به روز جایگاه دین و تأثیر دین در زندگی مردم جامعه تخریب می شود، تصریح کرد: در این صورت جامعه یک دفعه با فضایی مواجه می شود که از دین فقط شعارش باقی مانده است! و این اتفاق خطرناکی است.

این فعال فرهنگی اعتقادت به قداست قیام امام حسین علیه السلام، عشق به حضرت و خاندان ایشان، گریه بر مصیبت های کاروان کربلا و عزاداری در شهادت آنها را از سوی مسلمانان و غیرمسلمانانی که بر اساس فطرت خود به این نهضت ارج می نهند و آن را گرامی می دارند را دلیلی محکم برشمرد که به واسطه آن نباید از درس ها و عبرت های واقعه کربلا غفلت کرد.

حکیمیان بیان کرد: شرایط فعلی نشان می دهد که جامعه ما به چنین تفکری نیاز دارد تا تمام مردم در هر سطح تحصیلی، در هر جایگاه شغلی، در هر پست و مقام، در هر کسب و کار و در هر جنسیتی که قرار دارند، هر روز را عاشورا قلمداد کرده و هر جایی که حضور دارند، آنجا را کربلا فرض کنند.

این کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تربیت در ادامه کسانی را دخیل در بروز واقعه کربلا دانست که ۴۰ سال بعد از شروع انحرافات در دین اسلام، این دین مبین را مواجه با بدعت هایی روزمره کرده بودند و همین امر باعث عقب نشینی هر روزه آنها از سنگر دین شده تا جایی که مرتکب محرمات و مکروهات و آلوده به دنیا طلبی، تجملات شده بودند اما در نهایت امام حسین علیه السلام با قیام خود مهر بطلان بر چنین روندی زدند.

وی با بیان اینکه امروزه نیز متأسفانه جامعه به دلیل هجمه های خارجی، غفلت های داخلی و بعضا تعمداتی که در این حوزه وجود داشته است، در صحنه ی عمل فاصله ی خیلی جدی از مبانی دینی، تقید به واجبات و ترک محرمات گرفته ایم، تأکید کرد به همین دلیل، روزانه ما شاهد بروز فجایعی هستیم که برازنده ملت مسلمان و دولت اسلامی نیست .

این فعال فرهنگی افزود: در اینجا لازم است تأکید داشته باشیم که واقعه دین گریزی، معنویت گریزی و آلودگی های اخلاقی یک هجمه جهانی و یک پدیده عالم گیر است که دامنه همه دنیا گرفته؛ اما برازنده ملت امام حسین علیه السلام نیست که با برخورداری از چنین فرهنگی – عاشورایی- که از کودکی با خون و گوشت شان عجین شده است باز هم مثل سایر ملل در این فجایع دست و پا بزنند.

وی با انتقاد به اینکه بعضی از دست اندرکاران برای شانه خالی کردن از بار مسئولیت دست به مقایسه آمار مفاسد کشور با کشورهای دیگر می زنند، گفت: این یک خطای راهبردی است زیرا ما می گوییم « ملت امام حسین علیه السلام » هستیم و زیبنده ملت امام حسین علیه السلام این است که در خط امام حسین(ع) و ایشان هر روز برای دفاع از دین خدا فعالیت و دغدغه داشته باشد و آن را وظیفه خود بداند.

حکیمیان شانه خالی کردن از وظیفه در قبال دین را مهم ترین خطری دانست که ممکن است برای جامعه پیش بیاید و ادامه داد: اگر هر کدام از ما وظیفه خود را بر گردن دیگری و حتی نسل های آینده بیندازیم! طبیعتا این وضعیت روز به روز، وضع ما را بدتر از روز قبل می کند در حالیکه « کُل یُومٍ عاشورا و کُل ارضٍ کربلا» حجت را بر ما تمام کرده است.

کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تربیت در ادامه با بیان اینکه مسئله دیگری که باید در این موضوع مورد توجه قرار گیرد. بحث « به موقع عمل کردن» است، تأکید کرد: اگر ما از این موضوع غفلت می کنیم قطعا متضرر خواهیم بود، مانند هزاران نفری که برای امام حسین علیه السلام نامه نوشتند و ملتمسانه ایشان را به کوفه دعوت کردند یا هزاران نفری که با وجود ارادت به ساحت مقدس ایشان، نامه ای ننوشته و اما دوست دار اهل بیت علیهم السلام بودند لکن روز عاشورا چند نفر به موقع رسیدند! فقط ۷۲ نفر !

این فعال فرهنگی تصریح کرد: تجربه چنین اتفاقاتی اصلا برازنده ما نیست! در عین اینکه نهضت عاشورای حسینی را قبول داریم، « کل یوم عاشورا و کل یوم کربلا » را قبول داریم ولی به موقع نرسیم و حتی یک عده مان اصلا نرسیم ! عمر ما مدت مشخصی ندارد و ما همین الان، فرصت داریم که کاری انجام دهیم و نباید غفلت کنیم!.

حکیمیان با بیان اینکه اگر غفلت کنیم و مشغول دغدغه های حقیر دنیوی یا خدای نکرده مشغول تجملات دنیا و مقام پرستی ها شویم از کاروان کربلا باز می مانیم و « کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» هر روزش شب می شود و در هر زمینی روز به روز فجایع بیشتر از روز قبل در آن گسترش می یابد! درحالیکه ما دست رو دست گذاشته ایم و قطعا این برازنده ما نیست.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اگر هر کدام از ما در خود این انگیزه را ایجاد کنیم، خواهیم توانست با بهره برداری از فرهنگ امام حسین علیه السلام، حماسه کربلا و به دنبال آن پرچمداری این نهضت توسط حضرت زینب سلام الله علیها به عنوان یک مصداق برجسته زن الگوی سوم یا زن نه شرقی نه غربی- بعد از زهرای مرضیه سلام الله- منشاء ترویج روندی در جامعه باشیم که منجر به تحولات اجتماعی و تکریم جامعه به واسطه ی تعمیق همدلی ، امید، صبر و بردباری در دل مردم، شود .

این کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تربیت با تأکید بر اینکه طبیعتا این کارها هیچ کدام با شعار، انجام شدنی نیست، گفت: اینکه ما دائم شعاری را تکرار کنیم و امیدوار باشیم که صرف تکرار شعار، قرار است اتفاق خاصی در جامعه بیفتد، نوعی خود مشغولی است!

حکیمیان افزود: در صورت شعارزدگی آن هم در مسئله های دینی و فرهنگی هم خودمان را گول زده ایم و هم مسئولیت خودمان را سنگین تر کرده ایم زیرا مسئولیت فردی که شعار می دهد اما عمل نمی کند چندین برابر بیشتر از فردی است که شعار نداده است.

بدون شک با پذیرش و یقین به کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا برای مؤمنین به خصوص شیعیان هر صبح ، صبح ظهورشان محسوب می شود و هر روز پر مسئولیت ترین روز زندگی آنها برای یاری دین خدا و کمک به تحقق احکام الهی در جامعه اسلامی منطبق بر شریعیت اسلام به ویژه عدالت ورزی، محسوب می شود.

طنین یاس

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار