در دانشگاه جامع علمی کاربردی استان البرز صورت گرفت:

تولید دستگاه ضد عفونی کننده UV دستی

دستگاه ضدعفونی کننده UV دستی در مرکز آموزش علمی کاربردی قند کرج با مشارکت بسیج اساتید علمی کاربردی مناسب برای اوراق آزمون و ملزومات اداری ساخته شد.
کد خبر: ۹۲۶۸۹۱۹
|
۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۷

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، دکتر حسن کریمی رییس مرکز آموزش علمی کاربردی قند کرج از تولید دستگاه ضد عفونی کننده UV دستی در این دانشگاه خبر داد.

وی گفت: این دستگاه جهت ضدعفونی کردن اوراق آزمون و ملزومات اداری ساخته شده است.

تولید دستگاه ضد عفونی کننده UV دستی

گفتنی است؛ امروزه از  نور ماوراء بنفش جهت ضد عفونی کردن طیف گسترده ای از محصولات پزشکی و غیرپزشکی موجود استفاده می‌شود. در زمانی که تمام دنیا در حال مبارزه با شیوع ویروس کرونا است، یکی از راه های عملی که جهت جلوگیری از شیوع بیشتر عفونت مورد استفاده قرار می‌گیر، استفاده از نور ماوراء بنفش است. این پرتو می تواند ویروس را از میان ببرد . نور ماوراء بنفش میکروب کش و یک ضد عفونی کننده قوی است که میکروارگانیسم ها را با از بین بردن اسیدهای نوکلئیک غیر فعال می‌کند و DNA آنها را با طول موج کوتاه خود مختل می‌نماید.
علاوه بر این ، اکسیژن می تواند انرژی را از اشعه ماوراء بنفش جذب کند و اوزون را جهت ضد عفونی تشکیل دهد. طبق اطلاعات موجود ، نور ماوراء بنفش با طول موج ۲۰۰-۲۸۰ نانومتر بیشترین خاصیت میکروب کشی را با هدایت UVC دارا است .

کرونا ویروس نوعی ویروس تک رشته ای RNV و مشابه ویروس سارس است . تحقیقات انجام شده بر روی سارس نشان می دهد که این نوع ویروس نسبت به تابش گرما و نور UVC حساس است . بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که نور ماوراء بنفش قادر به از بین بردن کرونا ویروسجدید است.
UVC تا ۹۹.۹۹ % باکتری ها ، میکروب ها ، ویروس ها و H1N1 را در سطوح سخت از بین می برد. و با توجه به ابعاد مناسب و کوچک بودن آن می‌توان در منزل یا به هنگام مسافرت از آن به راحتی استفاده کرد .
این تکنولوژی برای ضد عفونی کردن اوراق و ملزومات اداری، دستگاه های کوچک مانند تلفنهای همراه ، کنترل تلویزیون ، کیبورد ، شیر آب ، اسباب بازی ، پخش کننده موسیقی ، دستگاه های خودپرداز در ورودی در منازل مسکونی (مانند جاکفشی های آپارتمانی) و ...مناسب است و به راحتی در کیف دستی ، چمدان و...شما جای می گیرد. این تکنولوژی بدون آسیب رساندن به موارد ظریف ، به سرعت و به طور موثر عمل استریل کردن را انجام می دهد . افراد پس از خرید روزانه، تمام وسایل خود مانند دسته کلید، کارتهای بانکی، وسایل خریداری شده و ... را به مدت مشخص درون این محفظه قرار می دهند تا فرایند ویروس کشی و ضدعفونی انجام شود.
لزوم استفاده از لامپهای UV ازن آن است که قطعاً مناطق سایه ای وجود خواهد داشت که امکان رسیدن نور به آنها وجود ندارد و ازن حمل کننده UV به مناطق سایه خواهد بود؛ بنابراین هیچ قسمتی از وسایل به دور از نور نخواهد بود.

از جمله مواردی که می تواند در خصوص اصول کار این دستگاه عنوان کرد آنست که؛ درون این محفظه لامپ‌های مخصوص UV از نوع UVC که تولیدکننده گاز ازن نیز هستند، قرار دارد و به محض بسته شدن کامل در (که از طریق سنسور مناسب کنترل می شود) لامپ شروع به ویروس کشی می‌کند و در مدت زمان معین وسایل عاری از ویروس می‌شوند. این محفظه دارای فیلترهای مناسب و تایمر برای تعیین مدت زمان خواهد بود و در ابعاد مختلف به منظور مصارف خانگی، مدارس، خانه های سالمندان، آرایشگاه ها و مهدهای کودک به منظور میکروب کشی وسایل بازی کودکان قابل عرضه است.


لازم به ذکر است؛ اشعه ماوراء بنفش برای چشم و پوست مضراست و بنابراین در زمان روشن بودن دستگاه نباید به نور لامپ نگاه کرد. همچنین  انسان و سایر جانداران و گیاهان نیز نباید در معرض نور ماوراء بنفش قرار بگیرند.

انتهای پیام/

منبع: روابط عمومی جنبش استادی بسیج استان البرز

ارسال نظرات
آخرین اخبار