دبیر انجمن کاشی و سرامیک ایران عنوان کرد

تمرکز نیمی از صنایع کاشی و سرامیک کشور در یزد

بهنام عزیز زاده گفت: 50 درصد ظرفیت کاشی و سرامیک ایران هم از نظر نیروی کار و هم تعداد تولید کنندگان در استان یزد متمرکز شده است.
کد خبر: ۹۲۶۷۴۲۳
|
۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد، بهنام عزیز زاده با بیان این مطلب که امروزه صنعت کاشی و سرامیک در ایران اشباع شده است گفت: ظرفیت‌های ایجاد شده در صنعت کاشی و سرامیک چندین برابر نیاز داخلی بوده و اگر مجوز‌هایی هم درسنوات خاص صادرشده با هدف صادرات محصول بوده که متاسفانه محدودیت‌های صادراتی به این اشباع دامن زده است.

تولید کاشی و سرامیک در ایران اشباع شده است

دبیر انجمن حمایت از تولید کنندگان صنعت کاشی و سرامیک ایران افزود: بیش از ۹ سال از پیگیری برای عدم صدور مجوز جدید و توسعه کمی این صنعت می‌گذرد و در این زمینه جلساتی با مجلس و وزات صمت برگزار شده و عقیده داریم توسعه این صنعت به نفع کشور نیست چرا که محصول تولیدی باید به فروش برسد و این مهم در زمانی که بازار داخلی با رکود روبروست و صادرات هم با محدودیت مواجه است منطقی‌ترین راه جلوگیری از توسعه‌ای کمی این صنعت است.

عزیز زاده در ادامه با اشاره به این مطلب که دولت و دستگاه‌های متولی باید به جای صدور مجوز تولید محصول نهائی سرمایه گذاران را به سمت راه اندازی شرکت‌های تکمیل زنجیره سوق دهد اظهار داشت: مثلا در حوزه ماشین آلات وابستگی ۱۰۰ درصدی به واردات داریم و از سال ۱۳۳۶ که این صنعت در ایران شکل گرفته تاکنون به این حوزه ورود نکردیم بنابراین اگر سرمایه گذاران به این سمت حرکت کنند ضمن اینکه توسعه متوازن رقم خواهد خورد استقلال ما نیز در این زمینه به وجود خواهد آمد.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات این صنعت در حوزه مواد اولیه است پس اگر افرادی علاقه‌مند به سرمایه گذاری در حوزه کاشی و سرامیک هستند می‌توانند درزمینه مواد اولیه یا ماشین آلات سرمایه گذاری کنند تا تولید کنندگان نیاز خود را از داخل کشور به سهولت تامین کند.

دبیر انجمن حمایت از تولید کنندگان صنعت کاشی و سرامیک تاکید کرد: بنابراین امروز توسعه کمی این صنعت توجیه افتصادی نداشته و علی رغم رشد رویایی در حوزه تولید در حوزه لُجستیک رشد نداشته است.

آینده صنعت کاشی و سرامیک به حمایت مسئولان بستگی دارد

عزیز زاده در بخش دیگری از سخناش پیرامون آینده صنعت کاشی و سرامیک گفت: آینده این صنعت در آینده بستگی به شرایط اقتصادی و سیاسی دارد و با توجه به اینکه صنعت ما از ناحیه تحریم خیلی آسیب دیده و ما نمی‌توانیم به بازار‌های خوب صادراتی دست پیدا کنیم این مشکلات باعث شده تا علی رغم اینکه در زمینه ماشین آلات بروز هستیم و از مواد اولیه مرغوب نیز استفاده می‌کنیم کاشی و سرامیک مرغوب ایران ارزان‌ترین محصول این صنعت در دنیا باشد.

وی اضافه کرد: حیات این صنعت به حمابت جدی مسئولان بستگی دارد و باید با توجه به ظرفیت بالای تولید، نگاه صادراتی وجود داشته باشد و دستگاه دیپلماسی مشکلات این حوزه را حل و فصل کند.

عزیز زاده درخصوص تاثیرات کرونا بر صنعت کاشی و سرامیک تصریح کرد: به دلیل اینکه شیوع کرونا و تعطیلی کارخانجات کاشی و سرامیک مقارن با زمان صادرات این محصول شد شرکت‌های ما دو جانبه متضرر شدند هم اینکه تولید نکردند و هم اینکه حقوق پرداخت کردند بنابراین علی رغم اینکه انتظار این بود که دولت از صنایع ما در این شرایط حمایت کند، اما متاسفانه اقدامی در این خصوص صورت نگرفت و بحث بیمه بیکاری هم خروجی مناسبی نداشت.



تمرکز نیمی از صنایع کاشی و سرامیک کشور در یزد

دبیر انجمن حمایت از تولید کنندگان صنعت کاشی و سرامیک از اشتغال مستقیم ۴۵ هزار نفر در این صنعت خبر داد و گفت: معیشت ۵۰۰ هزار نفر نیز به صورت غیر مستقیم به این صنعت گره خورده و ۵۰ درصد این ظرفیت هم از نظر نیروی کار و هم تعداد تولید کنندگان در استان یزد متمرکز شده است.

وی با اشاره به محدودیت‌های ورود تجاز خارحی به دلیلی شیوع کرونا به کشور ابراز داشت: امیدواریم در این خصوص تمهیدات اساسی اندیشیده شود تا شرکت‌های کاشی و سرامیک با مشکلات حادتری مواجه نشوند که مجبور به تعدیل نیرو و بیکاری پرسنل آنان شود.

دبیر انجمن حمایت از تولید کنندگان صنعت کاشی و سرامیک در خصوص تدابیر این انجمن برای ذخیره مواد اولیه تولید کنندگان گفت: انجمن در این حوزه ورود نکرده، اما با توجه به رشد افسار گسیخته آن از نظر کمی هشدار‌های لازم در این خصوص به متولیان امر داده شده است.

عزیز زاده افزود: یکی از مشکلات مهم در این حوزه تعدد تولیدکنندگان است و این مهم دست ما را برای پاره‌ای اقدامات بسته است چرا که اگر تعداد شرکت‌ها به جای ۱۴۰ شرکت نصف این تعداد یا کمتر بود تعدد آرا و نظرات در این حوزه محدودتر و تصمیم گیری در باب موضوعات این چنینی راحتر گرفته می‌شد ضمن اینکه ذخبره مواد اولیه با توجه به گردش مالی ضعیف شرکت‌ها نیز میسر نبوده و از توانمندی در این خصوص برخوردار نبودند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار