خبرهای داغ:
بسیج گزارش می‌دهد؛

اشاعه فرهنگ اهدای عضو نجات جان انسان‌هاست

اهدا عضو یکی از زیباترین کارهایی است که علاوه بر اهدای مجدد زندگی به یک نفر، برای میت نیز باقیات و صالحات ذخیره خواهد شد.
کد خبر: ۹۲۶۰۸۷۳
|
۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶

اشاعه فرهنگ اهدای عضو نجات جان انسان‌هاستبه گزارش خبرگزاری بسیج از اسدآباد، یکی از قشنگ‌‌ترین کارهای دنیا به نظر من اهدای عضو پس از مرگ است. کاری که می‌تواند زندگی را به چند نفر نیازمند و امید را به چند خانواده برگرداند. مدت‌ها بود که می‌خواستم کارت اهدای عضو بگیرم؛ اما هر بار موقع پر کردن فرم اهدای عضو، حال عجیبی به من دست می‌داد تا اینکه چند روز پیش فرم را پر کردم. حس خیلی خوبی از گرفتن این کارت دارم.

این جملات، نظر یکی از افرادی است که کارت اهدای عضو خود را جدیداً دریافت کرده است.

اهدا عضو یکی از زیباترین کارهایی است که می‌توان آن را انجام داد. پس از مرگ برای پیکری که قرار است در زیر خاک دفن شود وجود قلب یا عدم وجود قلب تاثیر چندانی ندارد، اما اگر همین عضو به فرد بیماری اهدا شود علاوه بر اهدای مجدد زندگی به یک نفر، برای میت نیز باقیات و صالحات ذخیره خواهد شد.

طی سه سال اخیر در شهرستان اسدآباد تاکنون۱۱مورد اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی بوده است.

اشاعه فرهنگ اهدای عضو نجات جان انسان‌هاست

یکی از متخصصین قلب اسدآباد در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج اظهار داشت: اهدای عضو قدم بزرگی برای نجات جان انسان‌هایی است که دچار از کارافتادگی یا نارسایی شدید عضو یا اعضایی از بدن شده‌اند و می‌تواند به رفع معلولیت یا نجات جان فرد بیانجامد.

دکتر سیدعبدالله صیادمنش با اشاره به اینکه فردی می‌تواند عضو را اهدا کند که عضو اهدایی خودش سالم یا حداقل عیب را داشته باشد، افزود: در صورتی اعضای حیاتی مانند قلب اهدا می‌شود که دیگر امیدی به زنده ماندن فرد اهدادهنده نباشد، به طور مثال اگر بیمار اهداکننده مرگ مغزی شده باشد سایر قسمت‌های بدن وی مانند پیوند کلیه یا کبد فرد اهدا کننده می‌تواند سالم باشد.

وی گفت: اعضا قابل اهدای بدن شامل قلب، ريه‌ها، کبد، روده‌ها، لوزالمعده و کليه‌ها است.

این متخصص قلب در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه علاوه بر این اعضا، برخی از بافت‌های بدن نیز قابل پیوند هستند، گفت: با اهدای قرنيه نیز می‌توان بينایی را به فردی که دچار صدمه شديد به چشم شده باز گرداند.

وی اضافه کرد: تاندون و غضروف باعث بازسازی اعضای آسيب ديدهٔ مربوطه می‌شوند و پيوند استخوان می‌تواند مانع قطع عضو در سرطان استخوان شود.

صیادمنش گفت: دريچه قلب برای کودکان با بيماری مادرزادی دريچه‌ای و بزرگسالان با دريچه آسيب ديده به کار می‌رود و پيوند پوست نجاتبخش بيماران با سوختگی شديد است.

وی با بیان اینکه پیوند مغز استخوان نیز تنها درمان ممکن در بعضی از سرطان‌های خون است، گفت: برخلاف عضو، بافت می‌تواند تا ۲۴ و یا حتی ۴۸ ساعت بعد از مرگ فرد اهدا شود و حتی می‌توان آن را برای مدت‌های طولانی ذخيره کرد.

این متخصص قلب ابراز داشت: اهدای عضو چه با دریافت وجه یا عدم دریافت وجه و چه فرد شانس زنده ماندن داشته یا نداشته باشد امری بسیار پر اجر، با ارزش و والا است چراکه سلامتی و زندگی را به بیماری منتظر و رنج کشیده برمی‌گرداند و بسیار نیکو است این رسم زیبا بین مردم جا بیفتد.

وی ادامه داد: کارهای ارزنده‌ای مثل بستن کمربند ایمنی و حتی اخیرا گذاشتن ماسک در معابر عمومی هنگام شیوع کرونا با تبلیغ و تشویق مردم به فواید انجام آن و ترساندن از عدم انجام آن در بین مردم جا افتاده است و به طور قطع تبلیغ سود درمانی و اجتماعی پیوند عضو در بین مردم اسدآباد می‌تواند منجر به اشاعه فرهنگ اهدای عضو در این شهرستان شود.

وی همچنین گفت:  این ذهنیت که اهدای عضو عملی غلط است از ریشه اشتباه بوده و چه نیکوکاری بهتر از اهدای مجدد زندگی و سلامتی به فردی که بیمار و رنجدیده است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار