خبرهای داغ:

از کتاب ((ایل ما خواهد درخشید))درشاهرود رونمایی شد

«ایل ما خواهد درخشید» عنوان کتابی به قلم «رضا صالحی» است که در آن آداب و رسوم عشایر و ایل ابوالحسنی مورد بررسی قرار گرفته است.
کد خبر: ۹۲۵۸۴۷۲
|
۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۰
از کتاب ((ایل ما خواهد درخشید))درشاهرود رونمایی شدبه گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، کتاب «ایل ما خواهد درخشید» به نویسندگی «رضا صالحی» با حضور امام جمعه بیارجمند، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان شاهرود و سایر مسئولین در سالن جلسات بخشداری بیارجمند رونمایی شد.
کتاب «ایل ما خواهد درخشید» ۱۵۱ صفحه‌ای، با شمارگان یکهزار نسخه از سوی نشر «آوای چلچله شاهرود» با قیمت هر جلد ۲۳۰ هزار ریال بهار ۹۸ روانه بازار نشر شد.
عشایر بخشی از مردم ایران هستند مردمانی که با زندگانی ساده و بی پیرایه خود می‌توانند در اصلاح روحی و اخلاقی جامعه تاثیر فراوان داشته باشند و در گستره جغرافیای سیاسی حضور دارند و به روحیات اجتماعی و ایفای نقش اقتصادی خود ادامه می‌دهند.
عشایر با معیار سازمان اجتماعی خود تعریف می‌شوند، مردمی که خود را بر پایه تبار واحد عضو گروه خویشاوندی می‌دانند و به عنوان یک طایفه محسوب می‌شوند.
این مردم نسبت به عضویت خود در طایفه آگاهی و ادراکی روشن و پایدار دارند، آنگاه که به دلایلی بین طایفه‌های همتبار یا همجوار اتحادی پایدار پدید آید ایل به وجود می‌آید.
درباره واژه ایل در دایره المعارف فارسی چنین آمده است این لغت ترکی به معنای صلح و انقیاد، قوم، طایفه و ملت به کار رفته و این لغت از عهد مغول از تاریخ ایران مکرر به صورت مفرد و در ترکیبات به کار رفته است.
ایلات یا ایلیات عنوان مجموع عشایر و قواعد مختلف است که از طریق تربیت و پرورش احشام و گاه زراعت در کنار دامداری معیشت کرده و می‌کنند، و از آنجایی که ایلات ایران به نام عشایر می‌نامند، و غالباً این دو مفهوم همیشه تحت عنوان ایلات و عشایر آمده است و بعد از انقلاب بیشتر روی واژه عشایر تکیه می‌شود.
قسمتی از کتاب
ایل ابوالحسنی یکی از ۶ ایل دارای شناسنامه ثبتی و یکی از ایلات بنیانگذار اتحادیه ملی ایلات و طوایف کوچنده ایران محسوب می‌شود.
بلندی و کوتاهی مسیر کوچ در هر منطقه متفاوت است و بستگی به تغییر اقلیم و آب و هوای قلمرو‌ها دارد و در بعضی از این باید چند صد کیلومتر مسافت طی شود تا از سردسیر ییلاق به گرمسیرش برسیم.
اما در بعضی ایلات با طی ۲۰ تا ۵۰ کیلومتر مسافت تغییر اقلیم و آب و هوایی رخ می‌دهد.
توضیح آبادی‌ها به زبان شعر

سخن آغاز کنم از خارتوران
که باشد آخرین نقطه سمنان
رسیم اول ما به احمد آباد
زخار و دورهنگ هم میکنیم یاد
یکی آبادی دیگر پایه پیر است
محلیش ریگذار و هم کویر است

نویسنده کتاب
«ایل ما خواهد درخشید» اولین کتابی است که در منطقه خارتوران و ایل ابوالحسنی در بخش بیارجمند به قلم رضا صالحی نویسنده بومی نوشته شده است.
وی متولد بالاخانه قلعه اسب کشان اهل ابوالحسنی، مرکز ایل ابوالحسنی؛ اشتغال به کار دامداری و کشاورزی دارد.
ارائه طرح دام سبک ایل ابوالحسنی در کنگره جهانی سال ۲۰۱۴ کشور استرالیا شهر سیدنی، کسب رتبه و قرار گرفتن در هشت طرح برتر جهانی، برنده جایزه جهانی از کشور استرالیا و ارائه طرح‌های عبور از خشکسالی و قطره‌های آبادی از فعالیت‌ها و افتخارات نویسنده کتاب محسوب می‌شود.
صالحی بزرگ ایل طایفه صالح، پانصد سال رهبری ایل با تاب آوری و توسعه پایدار، شب‌های مهتاب و کتاب خواهر و برادری که یکدیگر را ندیدند، عنوان‌های دیگر کتاب‌های رضا صالحی است که در آینده چاپ خواهد شد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار