خبرهای داغ:
مسئول دبیرخانه اقشار بسیج سپاه انصارالحسین(ع) همدان عنوان کرد:

ستاد تخصصی بسیج، محلی برای راهبری اقشار مختلف بسیج

مسئول دبیرخانه اقشار بسیج سپاه انصارالحسین(ع) همدان گفت: ستاد تخصصی بسیج، محلی برای راهبری اقشار مختلف بسیج در سطح کل استان است و برنامه‌های اقشار بسیج را از نظر اجرا و محتوا مدیریت می‌کند.
کد خبر: ۹۲۵۸۲۷۵
|
۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۵

ستاد تخصصی بسیج، محلی برای راهبری اقشار مختلف بسیجبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، حجت‌الاسلام مهدی خزائی در جلسه سرمربیان اقشار بسیج سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان اظهار داشت: ستاد تخصصی بسیج، محلی برای راهبری اقشار مختلف بسیج در سطح کل استان است و برنامه‌های اقشار بسیج را از نظر اجرا و محتوا مدیریت می‌کند.

وی افزود: در این میان نقش تربیتی و معرفتی اقشار مورد توجه است تا در انجام ماموریت‌های محوله اقشار بتواند در مسیر اهداف نظام اسلامی و خدمت به مردم قدم بردارد به همین دلیل لازم است جلسات متعددی برای راه‌اندازی تشکیلات معرفتی، مهارتی، بصیرتی و عقیدتی برگزار شود.

مسئول دبیرخانه اقشار بسیج سپاه انصارالحسین(ع) همدان ابراز داشت: اولین جلسه این ستاد با حضور نماینده ولی فقیه در استان همدان،  فرماندهی، مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه و معاون تعلیم و تربیت سپاه انصارالحسین(ع) و سرمربیان سازمان‌های اقشاری بسیج استان همدان برگزار شد و در این جلسه که با طرح مباحث کاربردی همراه بود کارگروه تولید محتوا راه‌اندازی و برای هریک از بخش‌ها تعریف مسئولیت شد.

وی در ادامه با بیان اینکه نقش سرمربی دارای یک جایگاه تئوریک در مناسک رفتاری بسیجیان است، افزود: سکولاریزه شدن یا تحول درونی در نگرش به صورت پنهان و آشکارا در اجتماع کنونی ما در حال رخداد است و تنها عامل کند کردن این جریان افزایش معرفت‌افزایی است.

خزائی عنوان کرد: رفتارهای انسانی به دلیل کثیرالاضلاع بودن قابلیت تحلیل و بررسی در ابعاد مختلف را دارد که در جریان‌های مدنی نیز همین روند قابل احصاء و بررسی است، آنچنان که افراد به ظاهر دیندار به دلیل ضعف در معرفت بعضاً در بحران‌ها و فتنه‌های زمانه دچار گسست درونی و اندکاک می‌شوند زیرا عصبیت انسانی در حوزه‌های تئوریک و مناسک‌گرایی با هم رشد نکرده است .

* نقش سرمربیان در معرفت‌افزایی نقش پر رنگی نبوده است

وی با بیان اینکه نقش سرمربیان در معرفت‌افزایی نقش پر رنگی نبوده است، گفت: مناسک ناظر بر نیازهای اجتماعی ریشه‌دار انسان است و اینکه ما هیئت یا مسجد می‌رویم یا در حلقات صالحین شرکت می‌کنیم دائر بر احتیاجات اجتماعی ما هستند و در این بستر معرفت‌افزایی اگر اتفاق نیفتد و این رفتارهای جمعی جبران ضعف در ادراکات را در پی نداشته باشد تولید انحراف را به دنبال خواهد داشت، همچنان که افزایش مناسک‌گرایی ملاک سنجش دینداری شده است و آنکه بیشتر برای دین خرج کند او دیندارتر به حساب می‌آید در حالی که میزان سنجش باید معرفت باشد .

مسئول دبیرخانه اقشار بسیج سپاه انصارالحسین(ع) همدان ابراز داشت: غلظت تعلق افراد به اجتماع ایمانی خود حکایت از دینداری ندارد بلکه معارف علامت دینداری باید باشد، اگر به روند ظهور بدعت‌های اجتماعی نگاهی انداخته شود می‌بینیم بدعت در حوزه عملگرایی رخ می‌دهد به همین دلیل در قرآن کریم آیات الاحکام کمتر از آیات الاخلاق است تا مانع از حذف ذات در افعال شود.

وی ادامه داد: در دوره برآمدن صفویان و قبل از آن به دلایل متعدد و فراگیری مناسک‌گرایی عامه مسلمین، شاهد گرایش به اخلاق بوده‌ایم اما مشاهده می‌کنیم پس از تشکیل حکومت صفویه افعال ملاک سنجش می‌شود و اخلاق در رده‌های بعدی قرار می‌گیرد زیرا هویت‎های کاذب به وجود آمده برای یک ملت یا دولت برپایه مسائل سیاسی، اقتصادی، سنتی ورفرهنگی اگر محیط را برای بسط معرفت‌افزایی آماده نکند خلأ تئوریک خستگی و کسالت و شعارگرایی را به دنبال خود می‌آورد .

* حجاب مسئله‌ای است که مانع از بروز مشکلات عدیده اجتماعی می‌شود

خزائی با بیان اینکه در مقوله حجاب همگی اذعان دارند که حجاب مسئله‌ای است که مانع از بروز مشکلات عدیده اجتماعی می‌شود، افزود: اما صاحب همین سخن خود از انتخاب حجاب کوتاهی می‌کند زیرا هنوز اعتقاد جازم به مسئله حجاب در او به وجود نیامده است و دینداری این شخص به مرحله مناسک فرو کاسته شده است.

وی اضافه کرد: گرچه ﻣﻨﺎﺳﮏ در ﮔﻔﺘﻤﺎن دﯾﻦ ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ از اﻃﺎﻋﺖ و ﺑﻨﺪﮔﯽ ﺳﺨﻦ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ اما در حوادث و اتفاقات نشان می‌دهد این رفتار واقعیت درونی دارد یا صرفا یک عمل است .

مسئول دبیرخانه اقشار بسیج سپاه انصارالحسین(ع) همدان تصریح کرد: حضور سرمربی به عنوان رهبر معرفتی باید مزید هماهنگی و اشاعه شعائر دینی باشد در کمال و صحت، از این رو در مرحله اول انسجام خود سرمربیان اهمیت می‌یابد و پس از آن محتوایی که مانند رودخانه ساری و جاری معارف را در سطوح مختلف بسیج به جریان در می‌آورد .

وی در ادامه با درخواست از سرمربیان مبنی بر اینکه لازم است کارگروه محتوایی اقشار تشکیل شود به شرح وظایف کارگروه و تعیین وظایف هریک از قسمت‌ها پرداخت.

همچنین در این جلسه کارگروه معرفتی ستاد تخصصی اقشار و متخصصین سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان با نظر سرمربیان سازمان‌های اقشاری بسیج به نام سردار شهید «میرزا محمد سلگی» تشکیل و مسئولین هریک از قسمت‌ها مشخص شدند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار