رئیس سازمان بسیج جامعه زنان:

چادر مشکی ریشه در تمدن ایران باستان دارد

بیابانی گفت: رنگ چادر مشکی ایرانیان به نگاه تمدنی ما بر می‌گردد؛ رنگ پوشش مشکی در تمدن ایران باستان مرسوم بوده و بیشتر خانم‌های رده اعیان پادشاهان از این رنگ استفاده می‌کردند.
کد خبر: ۹۲۵۷۳۷۹
|
۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از  پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو، مینا بیابانی کارشناس ارشد حوزه اطلاعات فرهنگی و رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور در برنامه "گفتگوی فرهنگی" با اشاره به ارتباط حجاب و عفاف با زیبایی اظهار داشت: عفاف و حجاب همیشه همراه هم هستند و این تقدم و تأخر حاکی از اولویت این دو کلمه در کنار هم است.

*حیا و عفاف امری درونی و فطری است نه اکتسابی

وی با بیان اینکه عفاف و حیا موضوعی درونی و فطری است و خداوند این ویژگی را در همه انسانها به ودیعه گذاشته گفت: زمانی که حضرت آدم و حوا از میوه ممنوعه تناول کردند لباس بهشتی به دستور خداوند از تنشان کنده شد و در آن لحظه هر دو و به ویژه حضرت حوا احساس شرم و احیا و اضطراب کردند که این اضطراب ناشی از یک ویژگی درونی یعنی حیا بود.

*شرم حضرت آدم و حوا دلیلی بر فطری بودن حیا در وجود انسان است

کارشناس ارشد حوزه اطلاعات فرهنگی با بیان سه استدلال در پاسخ به کسانی که عفاف و پوشش را موضوعی اکتسابی و در اثر تجربه می‌دانند گفت: حضرت آدم و حوا با اینکه زوج بودند و هیچ نیازی هم به این احساس شرم و حیا نداشتند اما هر دو شرم کردند و بلافاصله خود را با برگ‌های درختان بهشت پوشاندند، دوم اینکه هیچ فرد دیگری در اطراف آنها وجود نداشت و لذا باز هم نیازی به احساس شرم و حیا نبود و استدلال سوم هم اینکه حضرت آدم و حوا ابتدایی ترین مخلوقات خدا بودند و پوشش را از کسی نیاموخته بودند بنابراین دلیل این پوشاندن خود در لحظه کنده شدن لباس به حیای درونی آنها برمی گشت.
بیابانی همچنین متانت و وقار در رفتار دختران و پسران در سن بلوغ را گواهی بر این مدعا دانست و گفت: بر اساس تحقیقات دانشمندان علوم روانشناسی رفتار دختران و پسران در سن بلوغ به شکل ناخواسته با وقار و متانت می‌شود که این هم ناشی از ویژگی حیای درونی در آنهاست.

*جدا کردن آقایان از مقوله عفاف و حجاب یک غفلت بزرگ است

رئیس سازمان بسیج جامعه زنان با اذعان به اینکه ما معمولاً آقایان را فارغ از بحث عفت ورزی و حجاب دیده‌ایم گفت: این غفلت بزرگی است که ما عفیف بودن را متخص خانمها دانستیم و آقایان را در این قضیه وارد نکردیم.
وی یکی از دلایل این غفلت را در تفاوت جذابیت جنسی زن و مرد دانست و گفت: جذابیت‌های جنسی در آقایان کمتر است برعکس خانمها که جذابیت‌های جنسی به کل اندام آنها اطلاق می‌شود و لذا به همین دلیل حیا و عفت در خانمها بیشتر است.

*نگاه ما به حجاب زیباشناسانه نبوده است

بیابانی با انتقاد از اینکه نگاه ما به پوشش اسلامی یک نگاه زیباشناختی نبوده و همیشه خودمان را در یک محدوده خاصی نگه داشتیم افزود: ما برای داشتن یک تنوع قابل قبول توأم با طرح‌های عفیفانه تلاش چندانی نکردیم و به همین دلیل هم در انواع خاصی از پوشش متوقف شدیم.

*اسلام محدودیتی در انتخاب رنگ لباس قائل نیست

کارشناس ارشد حوزه اطلاعات فرهنگی یکی از راه‌های جذاب کردن حجاب برای نوجوانان ایرانی را طراحی انواع مختلفی از حجاب و رنگ‌های متنوع می‌داند و می‌گوید: در روایات داریم که رنگ چادر حضرت زهرا (س) شتری بوده و این نشان می‌دهد که ما محدودیت و ممنوعیتی در انتخاب رنگ نداریم.
شاید رنگ چادر مشکی ایرانیان به نگاه تمدنی ما برمی گردد؛ رنگ پوشش مشکی در تمدن ایران باستان مرسوم بوده و بیشتر خانمهایی که در رده اعیان و پادشاهان بودند از این رنگ استفاده می‌کردند.

*چادر مشکی حجاب برتر است

رئیس سازمان بسیج جامعه زنان با استناد به فرمایشات مقام معظم رهبری در این زمینه گفت: چادری که در حال حاضر بیشتر بانوان متدین بر سر می‌کنند به عنوان حجاب برتر شناخته می‌شود و این می‌تواند همان چیزی باشد که در اسلام به آن سفارش شده است.
بیابانی با بیان اینکه حجاب یک موضوع نگرشی، بینشی و فرهنگی است گفت: تا زمانی که بینش افراد تغییر نکند رفتارها هم تغییری نمی‌کنند از این رو باید مزیت‌های حجاب را به درستی به جوانان و نوجوانان منتقل کنیم اما متاسفانه ارتباط دقیقی بین نسل و گذشته صورت نگرفته و همین، مانع از انتقال بینش و نگرشها درباره حجاب به نسل جدید شده است.

*طراحی دقیقی برای لباس عفیفانه نداشتیم

کارشناس ارشد حوزه اطلاعات فرهنگی تصریح کرد: ما طراحی دقیقی برای لباس عفیفانه زنان و مردان جامعه نداشتیم و منظور از لباس عفیفانه هم لباسی است که همه شاخصه‌های زیبایی را در خود داشته باشد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار