خبرهای داغ:

برگزاری نخستین دادرسی الکترونیک در دادگستری شاهرود

رئیس دادگستری شهرستان شاهرود از برگزاری نخستین دادرسی الکترونیک در این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۹۲۵۷۰۹۹
|
۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱
برگزاری نخستین دادرسی الکترونیک در دادگستری شاهرودبه گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، روح‌الله اسماعیلیان از برگزاری نخستین دادرسی الکترونیک در دادگستری شهرستان شاهرود خبر داد و اظهار کرد: دادرسی الکترونیک همواره از تأکیدات رئیس‌کل دادگستری استان سمنان به‌ویژه در شرایط حاضر ناشی از بیماری کروناویروس بوده که با پیگیری‌ها و مساعدت‌های صورت‌گرفته اکنون شرایط بهره‌برداری از آن مهیا شده است.
وی اضافه کرد: خلوت‌سازی دادگاه‌ها و کاستن از جمعیت مراجعه‌کنندگان، پاسخگویی مناسب الکترونیک به درخواست‌های مردم، تقویت بایگانی الکترونیک محاکم، تسریع در امور و پاسخگویی به استعلامات، افزایش دقت در ثبت لوایح، دادخواست‌ها، اعتراضات و سایر اوراق قضایی، دقت و سرعت در ابلاغ اوراق قضایی و آرای محاکم از مهم‌ترین اهداف دادرسی الکترونیک است.
رئیس دادگستری شهرستان شاهرود ادامه داد: در این نوع رسیدگی، کلیه مراحل دادرسی ازجمله ثبت اظهارات، امضای صورتجلسه و ... به‌صورت آنلاین و از طریق سامانه‌ای که برای این منظور طراحی شده است، صورت می‌گیرد و در حال حاضر امکان اتصال هشت نفر به‌صورت همزمان به آن وجود دارد.
اسماعیلیان با اشاره به اینکه نخستین جلسه دادگاه مجازی به‌صورت آنلاین در شعبه سوم دادگاه عمومی حقوقی شاهرود با موفقیت برگزار شد، بیان کرد: امیدواریم با فراهم شدن زیرساخت‌های لازم، امکان استفاده از این روش در آینده بیشتر فراهم شود.
پیش از این نیز در سال ۱۳۹۲ قانون آیین دادرسی الکترونیکی مصوب شد و سه سال بعد نیز در راستای اجرای مواد ۱۷۵ و ۱۷۶ قانون آیین دادرسی کیفری، آیین‌نامه نحوه استفاده از سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی به تصویب رئیس قوه قضائیه رسید.
گسترش استفاده از این روش می‌تواند نقش شایانی در کاهش اطاله دادرسی در محاکم داشته باشد که برخی حساسیت‌ها ازجمله نحوه دادرسی و جلوگیری از تضییع حقوق افراد مانع از استفاده شتاب‌زده از فناوری‌های نوین ارتباطی در این راستا شده بود؛ اما اکنون با طراحی سامانه‌ای ویژه که تمام جوانب کار در آن سنجیده شده امکان استفاده از این روش بیش از پیش فراهم شده است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار