کارشناس مذهبی در گفت وگو با «بسیج»:

نتیجه حیا، بدست آوردن ملکات و فضایل اخلاقیست/ وجود حجاب در جامعه موجب استحکام بنیان خانواده می شود

کارشناس مذهبی گفت: حیا با عفت رابطه تنگاتنگی دارد که نتیجه حیا، بدست آوردن ملکات و فضایل اخلاقیست.
کد خبر: ۹۲۵۶۴۴۲
|
۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸

سکینه اسکندری در گفت وگو با خبرنگار بسیج زنجان با اشاره به رعایت عفاف و حجاب در دین مبین اسلام اظهار داشت:مطابق آموزه های اسلام ستر و پوشش زنان به همراه عفاف توصیه شده است که البته پوشش ظاهری یک بعد از حجاب بوده و حفظ عفت نیز در کنار ستر و پوشش توصیه اکید شده است.

 

وی با اشاره به چرايي حفظ عفاف و حجاب براي زنان خاطرنشان کرد: البته حجاب و عفاف ویژه زن نیست بلکه برای مردان هم هست و این باید از دو جهت در جامعه آگاهی دهی و اطلاع رسانی شود.

 

معاون فرهنگی مدیریت حوزه علمیه خواهران استان با بیان اینکه یکی از کارکردهای فردی حجاب مهذب نمودن انسان وارسته ای که قراراست خلیفه الله شود و این امر جز با کسب ارزشها ، ملکات و فضایل اخلاقی بدست نیامده و یکی از ایستگاههای وصول به آن داشتن صفت ارزشمند حیا است که موجب عفت انسان می شود،تصریح کرد: بنا به فرموده امیرالمومنین (ع)؛عفت ثمره حیا است یعنی آنچه که در کنار حجاب همواره مطرح است جز با حیا بدست نمی آید و همچنین نیکوترین حیا، حیا از خویشتن است و می بینیم حیا با عفت رابطه تنگاتنگی دارد که نتیجه حیا، بدست آوردن ملکات و فضایل اخلاقیست.

 

این کارشناس مذهبی با تاکید بر اینکه یکی از عوامل استحکام خانواده حفظ حجاب و عفت می باشد،بیان کرد: خانه باید محل آرامش روانی و نشاط واقعی اعضا خانواده بوده و بانوی خانه مطابق میل درونی و فطری خود لازم است تبرج داشته باشته باشد که همین ویژگی در خانه باعث استحکام خانواده می شود؛ بانوی خانه با حس گرایش به زیبایی خانه و محل زندگی را تزیین می کند با هر نوع تبرجی کانون خانه را گرم و با محبت می کند به طوری که وقتی مرد از محیط پرتنش و پر هیاهوی  اجتماع وارد منزل می شود با دیدن همسر و محیط گرم خانه تمام خستگی ها از جسم او خارج می شود.

 

معاونت حوزه علمیه خواهران با اشاره به اینکه این حس زیبا را فقط یک بانوی با کمالات که خود را برای همسر زینت داده و با خوشرویی و خوش گویی از همسر استقبال می کند می تواند به اعضای خانواده هدیه کند،گفت:حس گرایش به زیبایی و تبرج در زنان بیهوده نیست و البته محل اغنای آن فقط محیط خانه و کنار همسرمی باشد که البته در تعاملات خارجی این خانواده  با نامحرمان بانوی مومن باید مراقب پوشش ،حیا و عفت خود باشد و رعایت کند که با از بین رفتن حد و حدود الهی، خانواده دچار گرداب و طغیان نشود ارتباطات خانوادگی و تعاملات خانواده ها جز در سایه پوشش، عفت و حیا قطعا سر از بیراهه و ظلمت و بدبختی در آورد.

 

وی به فواید حفظ حجاب در جامعه اشاره و عنوان کرد:در صورتی که حجاب در جامعه رعایت شود مردان تنها در خانه می توانند لذت واقعی را بیابند. بی حجابی و بی بندوباری زنان  در خیابانها استحکام خانواده از بین می رود. متاسفانه مردان با دیدن زنان افسار گسیخته در خیابانها آلوده هوسها و نگاههای گناه می شوند و دیگر خانه را تنها نقطه لذت واقعی نمی بینند از این به بعد خانه نشاط واقعی خود را از دست می دهد و طلاق در خانواده ها زیاد می شود که زنان بی بند و بار خیابانی مسئول فروپاشی خانواده ها هستند. به عبارت دیگر وجود ارزش حجاب در جامعه موجب استحکام خانواده خواهد شد.

 

اسکندری با اشاره به اینکه یکی از مهمترین کارکردهای پوشش و حجاب و عفت کارکرد اجتماعی آن است، بیان داشت:زن و مرد هر دو حقوق یکسانی دارند و لازم است برای اینکه بتوانند در اجتماع بدون هیچ گونه مشکلی فعالیت کنند لازم است شرایط خود را مهیا کرده و بانوان با رعایت پوشش خود حریم خود را به دیگران اعلام کنند . این پوشش ضمانت امنیت و آزادی و حرمت، وقار و متانت زن است. نه تنها موجب محدودیت زن نیست بلکه نوعی اعلام جایگاه و شخصیت زن است.

 

وی به ارتباط بين رعايت عفاف و حجاب زنان با غيرت مردان اشاره و اذعان داشت:اگرچه حیا به عنوان عامل کنترل کننده درونی انسان است اما غیرت به جا و به دور از افراط و تفریط نیز کنترل کننده و نظم دهنده بیرونی است. در صورتی که حیا در زن ضعیف باشد لازم است غیرت مرد ضامن احیای ارزش های دینی و اسلامی خواهد بود. مطابق سوره مبارکه تحریم آیه 6؛  انسانها وظیفه دارند خود و اهل و خانواده خود را از انجام گناه پرهیز دهند. 

 

معاون فرهنگی مدیریت حوزه علمیه خواهران استان افزود: در یک خانواده اگر بانو به خاطر ضعف اراده و یا عدم آگاهی و یا به هر دلیلی عفت و پرده  حیا را کنار زده و با مدگرایی و تبرج ، پوشش های زننده، آرایش های ناهنجار، اختلاط با نامحرمان و ...خود را به ورطه هلاکت نزدیک می کند مرد وظیفه دارد با غیرت خود امر به معروف و نهی از منکر کند و اینگونه ضامن سلامتی زن و حافظ خانواده خود خواهد بود.

 

وی به چرایی سرمایه گذاری دشمن در بحث حجاب و عفاف و پوشش زنان ايراني به عنوان يكي از اركان فرهنگ و سبك زندگي اشاره و خاطرنشان کرد:غالبا زنان به عنوان سوژه های براندازی نظام اسلامی مورد توجه دشمنان  خارجی و منافقان و دشمنان داخلی کشور بودند ؛ از ابتدای انقلاب برای طرح مسائل مختلف در حوزه بانوان مانند میزان ارث، حقوق زنان در حیطه های مختلف، همسر کودکی، خشونت علیه زنان، اشتغال زنان و ... اکنون نیز برنامه اندلسی شدن کشورمان در دستور کار دشمنان قرار گرفته است.

 

اسکندری افزود:بالاخره اندلس نسخه موفق شکست یک ملت مسلمان است. شاید یکی از دلایل تمرکز دشمن بر علیه حجاب و عفاف همین مساله باشد ولی نکته ظریف اینجاست که توجه به زن به عنوان یک عضو مهم و موثر خانواده نه تنها می تواند در خانواده موثر باشد در سلامت جامعه و کشور نیز تاثیر ویژه ای دارد. لذا سلامت جامعه به سلامت خانواده گره خورده و سلامت خانواده به سلامت بانوی خانه وابسته است.

 

وی در پایان تاکید کرد:لذا طرح های مختلفی که برای بی بند و باری زن و سوق دادن به مصرف گرایی و مدگرایی مطرح می شود در صورت موفقیت کشور را از درون پوسیده می کند. لذا بانوان کشور باید بسیار هوشمندانه و تیزبینانه به این مسئله توجه کنند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار