خبرهای داغ:
مدیرکل امور مالیاتی استان همدان خبر داد

تحقق 103 درصدی درآمد مالیاتی استان همدان

مدیرکل امور مالیاتی استان همدان از تحقق 103 درصدی درآمد مالیاتی استان طی سال گذشته خبر داد و عنوان کرد: طی سال گذشته علاوه بر تحقق 100 درصدی درآمد مالیاتی پیش‌بینی شده 19میلیارد تومان درآمد مالیاتی مازاد ایجاد شد در حالی که درآمد استان 97 درصد تحقق یافت.
کد خبر: ۹۲۵۴۵۷۴
|
۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۴

تحقق 103 درصدی درآمد مالیاتی استان همدانبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، محمد دلشادی در نشست خبری با اصحاب رسانه با گرامیداشت روز امور مالیاتی به نقش درآمدهای مالیاتی در اداره و مدیریت کشور پرداخت و اظهار کرد: دولت‌ها برای جبران هزینه‌ها و خدمات ارائه شده به مردم نیاز به درآمد دارند که درآمد مالیاتی یک ابزار مهم برای تامین منابع مالی و جبران هزینه‌ها است.

وی با اشاره به نقش درآمدهای مالیاتی در توسعه اقتصادی عنوان کرد: چنانچه در سنوات دور مالیات به شکل امروز و سال‌های اخیر دریافت می‌شد امروز شاهد بسیاری از مشکلات در جامعه نبودیم و اگر بر روی درآمدهای مالیاتی تمرکز می‌کردیم امروز وابستگی به درآمد نفتی 80 الی 90 درصد نبود.

مدیرکل امور مالیاتی استان همدان با بیان اینکه افزایش درآمدهای مالیاتی در اقتصاد مقاومتی تاثیرگذار است، گفت: باید از وابستگی به منابع زیرزمینی و طبیعی که مطلق به نسل‌های آینده است کاسته شود و نسل امروز هزینه‌هایشان را از جیب خود پرداخت کنند.

وی با اشاره به اینکه رویکرد دریافت مالیات در سال‌های اخیر بسیار مطلوب بوده است، افزود: امیدواریم این روند ادامه داشته باشد و همچنان شاهد افزایش درآمدهای مالیاتی باشیم تا کشور به درآمد نفتی وابسته نباشد و با درآمد حاصل از مالیات اداره شود و رفتار مالیاتی مودی به نحوی باشد که نیازی به رسیدگی و ابلاغ نباشد بلکه خودشان مالیات را پراخت کنند.

دلشادی با اشاره به موضوع فرار مالیاتی، رعایت عدالت مالیاتی را مهم‌ترین موضوع در مسائل مالیاتی برای جلوگیری از فرار مالیاتی دانست و عنوان کرد: موضوع عدالت مالیاتی اگر یک موضوع  فنی و اقتصادی نباشد، یک موضوع انسانی است به طوری که انسان‌ها طالب عدالت هستند که عدالت مالیاتی یکی از موضوعات عدالت است و افراد بر حسب میزان و حجم فعالیت و درآمدشان مالیات پرداخت می‌کنند.

وی با بیان اینکه در عدالت مالیاتی هر اندازه که میزان درآمدها بیشتر می‌شود میزان مالیاتی که به آن تعلق می‌گیرد بیشتر خواهد شد، گفت: کسانی که از ظرفیت اقتصادی یکسانی برخوردار و رابطه مشابهی دارند باید یک مالیات یکسانی پرداخت کنند که همان عدالت افقی است و در عدالت عمودی کسانی که درآمدهای بیشتری دارند باید با آنها برخورد متفاوت داشته باشیم و مالیات بیشتری پرداخت کنند.

مدیرکل امور مالیاتی استان همدان اضافه کرد: برخی افراد به دنبال فرار مالیاتی هستند و به هر طریقی سعی می‌کنند مالیات پرداخت نکنند یا کمتر پرداخت کنند که این اجتناب از پرداخت می‌شود که غیر قانونی است.

وی با تاکید بر اینکه سازمان امور مالیاتی کشور به شدت موضوع فرار مالیاتی و جلوگیری از آن را پیگیری می‌کند، به طرح جامع مالیاتی اشاره و اظهار کرد: طرح نظام جامع مالیاتی به طور کامل اجرایی نشده است که امیدواریم با اتصال بانک‌های اطلاعاتی و دستیابی به اطلاعات فعالان اقتصادی، مبادلات اقتصادی و شفاف‌سازی مبادلات اقتصادی بتوانیم از فرار مالیاتی جلوگیری کنیم.

* فرار مالیاتی در استان همدان حداکثر 30 درصد است

دلشادی با بیان اینکه روند پرداخت مالیات در استان بسیار مطلوب است و فرار مالیاتی حداکثر 30 درصد است، گفت: فرار مالیاتی به این است که فرد در دادگستری محکوم شده باشد و قبل از محکوم شدن نمی‌توانیم ادعا کنیم که فرار مالیاتی داشته به این صورت که ما این افراد را در کارگروه مرکز استان بررسی می‌کنیم و چنانچه تشخیص داده شود که جزء مصادیق ماده 74 قانون مالیات هستند، اسامی این افراد را به کمیته‌ای در سازمان مالیاتی کشور ارسال می‌کنیم و اگر آن کمیته هم تایید کند ابلاغیه‌ای مبنی بر معرفی فرد به دادگستری به عنوان فرار مالیاتی  برای ما صادر می‌شود و ما افراد را به دادگستری معرفی می‌کنیم که در طی چند سال اخیر تنها 6 نفر به دادگستری معرفی کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته 4هزار و 300 واحد تولیدی برای ما اظهارنامه ارسال کردند، تصریح کرد: این اظهارنامه که از بابت سال 97 بود از میزان 4هزار و 300 اظهارنامه، 4هزار و 100 مورد پذیرفته شد و تنها 200 اظهارنامه مورد قبول واقع نشد و حداکثر تلاش ما بر این بود که بتوانیم بر حسب اسناد و مدارکی که افراد ارائه می‌دهند پیگیری و رسیدگی کنیم تا در حق هیچ واحدی اجحاف نشود.

مدیرکل امور مالیاتی استان همدان اضافه کرد: در سال گذشته از واحدهای غیر تولیدی 62هزار اظهارنامه دریافت کردیم که 25هزار مورد از آنها بدون نمونه‌گیری و رسیدگی پذیرفته شد که هم برای ما و هم برای مودیان خوب بود.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده بر اثر شیوع  ویروس کرونا در استان به تمدید دو ماهه مهلت اظهارنامه‌ها اشاره و بیان کرد: آخرین مهلت ارائه اظهارنامه اشخاص حقیقی تا پایان مرداد ماه و اشخاص حقوقی و صاحبان املاک اجاری تا پایان شهریورماه است و مهلت ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دوره اول سال جاری نیز تا 15شهریورماه تمدید شده است.

دلشادی با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از شیوع کرونا مودیان از هر گونه مراجعه غیرضروری به ادارات مالیاتی اجتناب کنند، تصریح کرد: با توجه به شرایط خاص کرونایی لازم است مودیان اظهارنامه مالیاتی خود را به صورت الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی ارسال و مالیات خود را نیز به صورت الکترونیکی پرداخت کنند.

وی با اشاره به درآمدهای مالیاتی استان از تحقق 100 درصدی درآمدهای مالیاتی پیش‌بینی شده طی چهار سال اخیر خبر داد و بیان کرد: طی چهار سال اخیر که بنده در سازمان امور مالیاتی استان مشغول به فعالیت هستم درآمدهای مالیاتی پیش‌بینی شده کاملا تحقق یافته است.

مدیرکل امور مالیاتی استان همدان از تحقق 103 درصدی درآمد مالیاتی استان طی سال گذشته خبر داد و عنوان کرد: طی سال گذشته علاوه بر تحقق 100 درصدی درآمد مالیاتی پیش‌بینی شده 19میلیارد تومان درآمد مالیاتی مازاد ایجاد شد در حالی که درآمد استان 97 درصد تحقق یافت.

 وی اضافه کرد: پیش‌بینی درآمد مالیاتی استان در سال گذشته ۸۶۶ میلیارد تومان بود که برابر ۸۵ درصد درآمد استان طی سال گذشته است و 15 درصد مابقی مربوط به دیگر دستگاه‌ها از جمله نیروی انتظامی است.

دلشادی با بیان اینکه بیشترین درآمد مالیاتی استان در مالیات مستقیم مربوط به مشاغل است، گفت: میزان درآمد حاصل در این حوزه 84 درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه درآمدهای مالیاتی حاصل از بخش خصوصی 126 میلیارد تومان است که در رتبه نخست درآمدها قرار دارد، اضافه کرد: صاحبان مشاغل در رتبه دوم 121میلیارد و 600 تومان مالیات پرداخت کرده‌اند که غیر از مالیات بر ارزش افزوده است به طوری که صاحبان مشاغل بیشترین مالیات را پراخت کرده‌اند.

مدیرکل امور مالیاتی استان همدان با اشاره به اینکه درآمد مالیات غیرمستقیم و ارزش افزوده 233 میلیارد از محل کالا و خدمات است، تاکید کرد: این درآمد از طریق  9 درصد مالیات بر ارزش افزوده است.

*افزایش 28 درصدی درآمد مالیاتی استان همدان در سه ماهه نخست امسال

وی با بیان اینکه درآمد مالیاتی پیش‌بینی شده برای امسال نیز به صورت 100 در صدی تحقق می‌یابد، افزود: امسال وضعیت درآمد مالیاتی در استان خوب خواهد بود چراکه امسال با وجود مشکلات در جامعه در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 28 درصد افزایش در درآمد داشتیم در شرایطی که در خرداد ماه سال گذشته 63 هزار اظهارنامه دریافت کرده بودیم اما امسال در مرداد ماه اظهارنامه‌ها دریافت خواهد شد و رقم بسیار افزایش خواهد یافت.

دلشادی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه عدالت مالیاتی و شفاف‌سازی در مصرف در رفتار مالیاتی تاثیرگذار است، گفت: از محل درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده 3 درصد به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان واریز کردیم ضمن اینکه به دنبال این بودیم که روی پروژه‌ها این موضوع نصب شود که متاسفانه نصب نشده و شهرداری نیز در خصوص اینکه واریزی‌ها را در کجا هزینه کرده گزارشی به ما نداده است.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ و رفتار مالیاتی استان در حد بسیار بالایی است، یادآور شد: فرهنگ مالیاتی همان رفتار مالیاتی مودی است که نسبت به گذشته بسیار تغییر کرده و ما از وضعیت بسیار راضی هسیتم.

مدیرکل امور مالیاتی استان همدان به موضوع وصول مالیات از خانه‌های خالی اشاره و خاطرنشان کرد: طبق قانون بودجه سال جاری سازمان امور مالیاتی باید از خانه‌های خالی که بیش از یک سال خالی است مالیات دریافت کند اما هنوز سامانه ملی املاک و اسکان در اختیار این سازمان قرار نگرفته است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار