خانه دار شدن جوانان،آرزویی که هر روز قد می کشد

مسكن يكي از نيازهاي ابتدايي هر انسان به شمار مي آيد كه اگر امكان تهيه آن براي شهروندان به خصوص جوانان در جامعه اي فراهم نباشد معضلات زيادي براي كل افراد جامعه و آسيب هاي بعدي در پي خواهد داشت.
کد خبر: ۹۲۴۸۴۱۶
|
۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج زنجان؛اخیرا رئیس انجمن انبوه‌ سازان استان تهران گفته است که  تسهیلات به‌ تنهایی نمی‌تواند وضعیت بازار مسکن را بهبود بخشد چرا که با وجود گسترش طرح‌های تسهیلاتی، همچنان گروهی هستند که توان بازپرداخت این وام‌ها را نخواهند داشت وحذف قیمت زمین می تواند قیمت تمام ‌شده مسکن را کاهش داده و در پی آن خانه ارزان شود اما آیا این معضل بزرگ اجتماعی راه حل معقولی دارد؟

 

علی احمدی کارشناس اقتصادی در گفت وگو باخبرنگار بسیج زنجان درباره حذف قیمت زمین برای کاهش قیمت مسکن گفت: دست یابی به راه حل های درست اقتصادی می تواند قیمت مسکن را متعادل کند اگر زمین های دولتی با قیمت مناسب در اختیار سازندگان  قرار گیرد و یا بافت های فرسوده در فرایند تولید مسکن با کمک دولت انبوه سازی شود منجر به کاهش قیمت زمین خواهد شد اما اگر دولت بخواهد هزینه تمام زیر ساخت ها را خود پرداخت کند  معلوم نیست که سازنده در قیمت مسکن رانت ایجاد نکند. اگر کنترل و نظارت دولتی در ساختمان سازی به کار گرفته شده و مسکن به افرادی که خانه ندارند به شکل اجاره واگذار شود ممکن است این مشکل تا حدودی حل شود.

 

وی با بیان اینکه دولت باید برای حل مشکل گرانی مسکن از ظرفیت های موجود استفاده کند،خاطرنشان کرد: یکی از این راه حل ها گرفتن مالیات از خانه های خالی و عوارض نوسازی است. باید مبالغی که تحت عنوان عوارض نوسازی از مالکان گرفته می شود تا یک سطحی پایین و بالاتر از ان سطح افزایش یابد به گونه ای که هر فرد بر حسب نیاز خود مسکن تقاضا کند تا به این طریق قیمت مسکن کاهش پیدا کند. در حال حاضر مسکن به کالای سرمایه تبدیل شده است و ممکن است مشکل فردی با ۵۰ متر زیر بنا هم  حل شود اما همان فرد برای حفظ قدرت خرید خود مسکن ۵۰۰ متری خریداری می کند یا ممکن است مشکل با یک مسکن حل شود اما چند واحد  مسکن خریداری می کند تا سرمایه خود را افزایش دهد.

 

وی با اشاره به اینکه راه دیگر کاهش قیمت مسکن سوق دادن نقدینگی ها به سمت تولید است،بیان داشت: باید بکوشیم موانع را برداشته و امنیت سرمایه گذاری ایجاد کنیم تا حجم اقتصاد و ظرفیت تولید در کشور افزایش یابد بنابراین راه حل های اقتصادی وجود دارد اما نمی توان از راه حل های غیر اقتصادی برای مشکلات اقتصادی استفاده کرد .

 

احمدی ادامه داد:دولت نمی تواند زمین را مجانی در اختیار مردم قرار دهد زیرا انبوه سازی که زمین مجانی از دولت می گیردممکن است رانت زمین به وجود بیاورد به جای این کار دولت باید زمین های خود را واگذار کرده و در امد حاصل از واگذاری زمین را به عنوان کمک رایانه تسهیلات می دهد تا نرخ سود تسهیلات کاهش یافته و سازنده با تسهیلات ارزان تری مسکن بسازد. از یک سو در طول ۱۰سال گذشته حجم اقتصاد کاهش یافته ودرامد ملی ما رشد خوبی نداشته است و از سوی دیگر جمعیت کشور بیشتر شده است وقتی قدرت خرید مردم کاهش بیابد طبیعی است که قدرت خرید مسکن برای آنها کاهش می یابد . بنابراین تا زمانی که اقتصاد رونق نیافته و نیز قدرت درآمد مردم افزایش نیابد،نمی توانند خانه بخرند.

 

احمدی با اشاره به افزایش قیمت مسکن مهر بیان کرد:  مسکن مهر هم متناسب با افزایش قیمت و تورمی که در کالا ها داشتیم اضافه شده است درست است که این خانه ها  با قیمت پایین به مردم داده شده است اما مالک آنها اکنون با ان قیمت نمی توانند جایی را تهیه کنند اگرچه مسکن های  مهر در نقاط دور از شهر است و با شهر فاصله دارد اما نیاز بخشی از افراد را پاسخ می دهد اما صاحبان این خانه ها نمی توانندآنها را با قیمت پایین بفروشند و به جایگزینی آن با  مسکن دیگر برای خریداری نگاه کنند .مشکل، مشکل رکود اقتصادی است تا زمانی که اقتصاد رونق نگیرد و قدرت خرید مردم افزایش نیابد این مشکلات وجود خواهد داشت و نمی توان با اتخاذ و اجرای این سیاست ها مشکل مسکن را حل کرد.

ارسال نظرات