گزارش خبرگزاری بسیج از افزایش قیمت اوراق تسه؛

کاهش اوراق وام مسکن بعد از تابستان/ وام برای گرفتن وام مسکن

بررسی‌ها نشان می‌دهد که افزایش تقاضا برای خرید مسکن، تغییر در نوع بازپرداخت وام جعاله و کاهش سود بانکی سبب افزایش قیمت سهام اوراق وام مسکن در بورس شده است.
کد خبر: ۹۲۴۶۱۳۷
|
۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹

در سال‌های اخیر با توجه به رشد روز افزون و افسارگسیخته مسکن، دولت راهکارهای مختلفی برای کنترل قیمت این کالای مصرفی ارائه کرد، وزیر سابق راه و شهرسازی مشکل افزایش قیمت مسکن را پایین بودن عرضه و بالا بودن تقاضا می‌دانست به همین دلیل شروع به تزریق نقدینگی برای ساخت و ساز کرد.

اما وزیر کنونی راه و شهرسازی مشکل را نبود نقدینگی در قسمت تقاضا و پایین بودن عرضه متناسب با نیاز مصرف کننده می‌داند به همین دلیل شروع به دادن تسهیلات به هر دو قسمت عرضه و تقاضا کرد.

بانک مسکن به عنوان متولی ارائه تسهیلات خرید مسکن، انواع وام را به متقاضیان ارائه می‌دهد یکی از این تسهیلات، وام صندوق پس‌اندار یکم است. برای دریافت این نوع وام شما باید 40 میلیون تومان (سال گذشته 20 میلیون تومان) به مدت یک سال در بانک مسکن پس انداز کنید و بعد از یک سال حداکثر 200 میلیون وام با سود 11 درصد دریافت کنید. با توجه به بازار پر آشوب مسکن، قیمت این کالای مصرفی روز به روز درحال افزایش است بنابراین بانک مسکن به مشتریان اعلام کرده افراد می‌توانند به جای سپرده‌گذاری اوراق مسکن یا تسه خریداری کنند. بانک مسکن حق تقدم دریافت وام را به کسانی می‌دهد که اوراق تسه خریداری کنند.

این اوراق که در فرا بورس خرید و فروش می‌شود این روزها با یک جهش ناگهانی رو به رو است. قیمت اوراق تسهیلات مسکن در فرودین ماه امسال کمتر از 40 هزار تومان در هر برگه (ارزش هر برگه اوراق تسه 500 هزار تومان است)  بود که در مقایسه با خرداد ماه که هر برگه در دامنه 80 هزار تومان خرید و فروش می‌شد بیش از 100 برابر رشد داشته است.

دولت سود وام مسکن را برای زوج‌های جوان کاهش دهد

آیت اله حیدری کارشناس بانک در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج افزایش قیمت سهام اوراق تسه را روند عادی تلقی کرد و گفت: با توجه به وجود تورم و افزایش قیمت محصولات نمی‌توان انتظار داشت که قیمت سهام اوراق تسه مانند قبل باشد، اگر ارزش این سهام پایین می‌ماند افراد زیادی که متقاضی وام مسکن بودند متضرر می‌شدند.

حیدری افزود: در دوران تورم مردم بیشتر به سمت خرید مسکن رو می‌آورند در نتیجه دریافت تسهیلات افزایش پیدا می‌کند و به تبع آن مردم به سمت خرید اوراق تسه می‌روند.

وی در مورد کاهش تأثیرات افزایش قیمت اوراق مسکن بر روی اقشار مختلف جامعه برای دریافت وام گفت: دولت باید برای اقشار مختلف جامعه از جمله زوج‌های جوان، بازنشستگان و اقشار آسیب‌پذیر برای دریافت این وام حمایت‌های را اعمال کند به عنوان مثال این افراد تعداد کمتری اوراق مسکن خریداری کنند یا اینکه سود این تسهیلات را برای آن‌ها کمتر کنند.

بررسی‌های نشان می‌دهد که تصمیم جدید برای پرداخت وام جعاله به مالکان  و دارندگان واحدهای مسکن مهر سبب افزایش تقاضا برای خرید اوراق در این بازار شده است. همچنین به گفته برخی از بنگاه‌های املاک به طور معمول در تابستان بازار مسکن رشد 20 درصدی به خود می‌گیرد.

افزایش تقاضا برای خرید مسکن سبب افزایش قیمت اوراق تسه شده است

حسین صیامی کارشناس بورس در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس اقتصادی خبرگزاری بسیج این افزایش را ناشی از افزایش وام مسکن دانست و اظهار کرد: دولت برای تحرک قسمت عرضه وام ساخت و ساز مسکن و برای قسمت تقاضا وام خرید را افزایش داد و شرایط بازپرداخت آن را تسهیل کرد، از سوی دیگر بعد از تعطیلی 3 ماهه کشور به دلیل کرونا و کاهش میزان درآمد مردم دریافت وام مسکن به صورت خرید اوراق تسه رشد داشت چرا که مردم مخارج خود را در این 3 ماهه از پس انداز خود می‌دادند و  اگر پولی هم برای خرید مسکن پس‌انداز کردند تقریباً مصرف شده است.

وی ادامه داد: بیشتر مردم به خاطر ترس از گران‌تر شدن مسکن اقدام به دریافت وام کردند در نتیجه تقاضا رشد بیشتری داشت و همین عامل یکی از دلایل مهم افزایش قیمت اوراق تسه در بازار بورس است.

این کارشناس بازار بورس پرداخت وام جعاله را از دلایل دیگر افزایش تقاضا دریافت وام از بانک مسکن برشمرد و اذعان کرد: افراد زیادی دارای وام مسکن مهر هستند و همین اشخاص متقاضی وام جعاله می‌باشند که خود یکی از دلایل رشد قیمت سهام اوراق تسه در بورس شدند.

وی عنوان کرد: به احتمال زیاد بعد از فرو کش کردند بازار مسکن قیمت سهام این اوراق روند نزولی به خود بگیرد که در روزهای اخیر هم با افزایش فروش سهام این اوراق در این بازار روند نزولی خود را شروع کرده است.

با افزایش قیمت سهام اوراق تسه دریافت وام برای بسیاری از زوج‌ها و افراد ضعیف جامعه غیر ممکن شده است بر اساس بررسی‌های صورت گرفته کسانی که به دنبال این وام هستند مجبور به گرفتن وام دیگر برای خرید اوراق تسه در بانک مسکن می‌کنند.

 

افزایش قیمت این اوراق می‌تواند در نتیجه کاهش سود سپرده بانکی و خروج پول مردم از بانک‌ها  و حرکت آن به سمت بازار سرمایه باشد. به بیان دیگر بانک‌ها به منظور کاهش مشتری اقدام به افزایش سهام اوراقه قرضه در بازار سرمایه کردند.

ارسال نظرات